مراقب پیامک‌های جعلی باشید / کدام فروشگاه‌ها کالابرگ می‌دهند؟

طرح جدید کالابرگ الکترونیکی از بهمن سال جاری آغاز شده است و تا اردیبهشت سال آینده ادامه دارد، دریافت کالابرگ‌ها از بعضی فروشگاه‌های اعلام شده ممکن خواهد بود، البته طی روزهای اخیر شاهد ارسال پیامک‌هایی که بنابر اعلام مسئولان، جعلی است خبرساز شده است و افراد باید اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، طرح کالابرگ الکترونیکی که حدود شش ماه از اجرای آن در کشور می‌گذرد و در گذشته به شکل پایلوت اجرا شده بود، وارد مرحله جدیدی شده که استقبال از آن را با افزایش مواجه کرده است.

مرحله جدید و بزرگ طرح ملی کالابرگ الکترونیکی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی طرح «فجرانه» نامیده می‌شود و در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه، از هفدهم بهمن آغاز شده است و تا هفدهم اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت.

در این طرح افراد مشمول یارانه دهک‌های یک تا هفت درآمدی با خرید ۱۱ قلم کالایی که در سبد کالایی تعریف شده است، می‌توانند تا سقف ۲۲۰ هزار تومان اعتبار یارانه دریافت کنند و دریافت این یارانه تشویقی که به صورت اعتبار در حساب افراد شارژ می‌شود، هیچ پیش‌شرطی ندارد.

کالابرگ را از کدام فروشگاه تهیه کنیم؟ / ‏‬دیجی‌کالا و اسنپ مارکت در فهرست اسامی فروشگاه‌ها

کافی است فرد از اقلام سبد کالایی (به‌ازای هر فرد سه لیتر شیر کم‌چرب، پنیر ۴۰۰ گرمی، ماست کم‌چرب دبه ۲.۵ کیلویی، تخم مرغ یک کیلوگرمی، گوشت مرغ یک کیلوگرمی، روغن مایع یک بسته ۸۱۰ گرمی، ماکارونی یک بسته ۷۰۰ گرمی، برنج دو کیلوگرم، قند و شکر یک کیلوگرم، گوشت نیم کیلوگرم) که تعریف شده، خرید کند و مابه‌التفاوت قیمت روز آن با قیمتی که مربوط به سال ۱۴۰۱ است به صورت اعتبار مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی است را دریافت خواهد کرد.

این سبد که تمام اقلام ضروری را دارد به قیمت ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان در دسترس است و افراد می‌توانند آن را به قیمت حدود ۵۲۰ هزار تومان خریداری کنند؛ متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملی اعتبار (۲۱۰ هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش، جانبو، هفت، دیلی‌مارکت، گندم، هایپرفامیلی، وال‌مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه‌های اینترنتی اسنپ مارکت و دیجی‌کالا) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.

هم‌زمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بازار پیامک‌های جعلی در خصوص یارانه گرم شده است که مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مردم هشدار داد که این پیامک‌ها «جعلی» است و به هیچ عنوان وارد لینک‌های ارسالی نشوند.

مراقب پیامک‌های جعلی کالابرگ باشید / کدام فروشگاه‌ها کالابرگ می‌دهند؟

استفاده از یارانه تشویقی هیچ پیش‌شرطی ندارد

سیدرضا یحیوی، مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌، اظهار کرد: استفاده از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک هیچ پیش‌شرطی ندارد و اگر فروشگاهی برای استفاده مردم از اعتبار تشویقی کالابرگ الکترونیک پیش‌شرطی می‌گذارد، این موضوع تخلف محسوب است، (به عنوان مثال ممکن است مغازه‌دار یا فروشگاهی شرط بهره‌مندی از کالابرگ را خرید بخشی از سایر اجناس مغازه ذکر کند یا مراجعه‌کننده را مجبور کند به شرط خرید تا مبلغی خاص از مغازه می‌تواند از کالابرگ خود استفاده کند.)

وی با اشاره به اینکه افراد تخلفات فروشگاهی را به سامانه ۱۲۴ وزارت صمت یا تعزیرات گزارش دهند، افزود: از نظر شبکه‌ای و زیرساختی این طرح مشکلی ندارد و مشمولان می‌توانند با روال تعیین‌شده خرید خود را انجام دهند.

مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: به‌تازگی گزارش‌هایی در خصوص ارسال بعضی پیامک‌ها در این زمینه مطرح می‌شود و افراد باید توجه داشته باشند که این پیامک‌های جعلی است و به هیچ عنوان نباید وارد لینک‌های ارسالی شوند.

مراقب پیامک‌های جعلی کالابرگ باشید / کدام فروشگاه‌ها کالابرگ می‌دهند؟

سهم ۳۰ درصدی پیامک‌های جعلی از جرایم سایبری

سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا با بیان اینکه ۳۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده در حوزه جرایم سابری مربوط به کلاهبرداری از طریق پیامک جعلی است، اظهار کرد: عوامل متعددی در موفقیت کلاهبرداران مؤثر است که مهم‌ترین آن بی‌توجهی به هشدارها و آموزش ناکافی است.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات عمومی به صورت الکترونیکی و گسترش شبکه‌های اجتماعی به کلاهبرداری در حوزه سایبری کمک کرده است که تنها می‌توان از طریق افزایش آگاهی عمومی با آن مقابله کرد، افزود: یکی از عوامل گرفتار شدن مردم در تله پیامک‌های جعلی، استفاده از تاکتیک ترس، تهدید و اضطراب است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا ادامه داد: مواردی مانند قطع یارانه معیشتی، ابطال کارت سوخت، پایان رجیستری خطوط تلفن همراه، قطع سهام عدالت یا کاهش سود و مواردی از این دست که با ترس و تهدید همراه است، ناخودآگاه فرد را مجبور به ورود به این پیامک‌ها و عمل به خواسته کلاهبرداران می‌کند.

وی بیشترین موضوع را هشدار درباره ثبت شکایت قضائی و جریمه وسیله نقلیه اعلام و تصریح کرد: کلاهبرداران با آگاهی از ترس شهروندان اقدام به ارسال چنین پیامک‌هایی می‌کنند تا فرد را مجبور کنند خواسته آن‌ها را اجرا کند.

پاشایی تشویق را یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم کلاهبرداری پیامکی اعلام کرد و ادامه داد: در کنار تاکتیک‌های تنبیهی و اضطراب، موضوعاتی همچون برنده شدن در مسابقات، شارژ و اینترنت رایگان، افزایش سهمیه سوخت، بسته حمایتی دولت و موارد مشابه نیز می‌تواند در موفقیت تله کلاهبرداران مؤثر باشد و دستیابی به امتیازات ویژه و رایگان همیشه مشوق خوبی برای فریب دادن افراد است که باید شهروندان نسبت به آن هوشیار باشند.

وی گفت: بی‌توجهی و نادیده گرفتن این موضوع توسط افراد و نبود اطلاع‌رسانی مناسب علت اصلی تداوم کلاهبرداری با پیامک‌های جعلی است، از همین رو باید سطح عمومی جامعه هشدارهای پلیس و دیگر نهادها را جدی گرفت و نسبت به انواع شیوه‌های کلاهبرداری هوشیار و آگاه بود.

وی تعدد سامانه‌های خدماتی را نیز از دیگر دغدغه‌ها و عوامل موفقیت تله سودجویان پیامکی عنوان کرد و گفت: تعدد سامانه‌های خدماتی که هر یک مختص به دستگاهی است، زمینه را برای سوداگری کلاهبرداران پیامکی فراهم می‌کند.

کد خبر 729393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.