کنعانی: حمایت آمریکا نباشد، رژیم صهیونیستی توانایی اداره یک روز جنگ علیه غزه را ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رژیم غاصب صهیونیستی باید پاسخگوی این نسل‌کشی باشد و اقدامات دولت آمریکا برای نجات رژیم غاصب صهیونیستی همچنان ادامه دارد و بارها اعلام کردیم اگر حمایت آمریکا نباشد، رژیم غاصب یک روز توانایی اداره جنگ علیه ملت مظلوم غزه را ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ناصر کنعانی صبح امروز _دوشنبه، سی‌ام بهمن_ در نشست خبری هفتگی خود در محل بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نمایشگاه اظهار کرد: امید است به رغم فضای پرجنب و جوش که نشان از پویایی نمایشگاه دارد، بتوانیم گفت‌وگوی مفیدی را داشته باشیم.

وی افزود: نمایشگاه مطبوعات پس از حدود ۶ سال وقفه با همت وزارت ارشاد و باشکوه و گرمای دلنشین آغاز به‌کار کرد که این موضوع را به تمام اصحاب رسانه تبریک می‌گویم، در طول مسیر به ده‌ها غرفه قول حضور در غرفه دادم و امید است این اتفاق بیفتد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: در ایام پرشکوه چهل‌وپنحمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بوده و فضای کشور، همچنان پرشور و نشاط است و در این راستا شاهد شکوه حضور ملت خستگی ناپذیر ایران در جشن‌های این ایام بویدم که این حضور بار دیگر نشان داد، ملت ایران خستگی ناپذیر، پای نظام، انقلاب و کشور هستند و با این حضور خاک ناامیدی را بر روی دشمن پاشیدند.

وی گفت: همچنین نظام و ملت در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور نیز با تلاش خستگی ناپذیر برپاکننده جشن‌های پیروزی انقلاب در سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران بودند و مراسم‌ها پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار شد و شاهد اقشار مختلف بودیم؛ همچنین پیام‌های متعددی را در رده‌های مختلف خطاب به رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه داشتیم.

وی با اشاره به در پیش‌رو بودن انتخابات خاطرنشان کرد: ملت ایران بار دیگر با مسئولیت‌پذیری و متعهدانه برای رقم زدن پیروزی دیگر حضور پیدا خواهند کرد و نشان می‌دهند همچنان مسئولانه، متعهدانه و علاقه‌مندانه به‌پای نظام هستند و در رقم زدن سرنوشت سیاسی کشور، مشارکتی فعال خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی در شرف پایان دادن سالی دیگر است که در این مسیر در سایه ارشادها و راهنمایی‌های رهبر انقلاب و مبتنی بر نگاه دولت مبنی بر گسترش روابط با کشورهای جهان خصوصاً کشورهای همسایه، به‌دنبال روابطی پویا و متوان به‌دنبال پویایی چشمگیر در روابط جمهوری اسلامی ایران بودیم.

وی تأکید کرد: تاکید بر توسعه مناسبات با همسایگان در عمل پیشرفت‌های خود را نشان داد و شاهد دوران روابط بسیار خوب و پویایی با بیشتر همسایگان مرزی و منطقه‌ای کشور هستیم، در سایه نگاه به توسعه روابط اقتصادی و سیاست خارجی اقتصاد محور، شاهد گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای دوردست نیز هستیم و روابط تجاری در حال تجربه دوران پررونقی است.

حقوق بشر دروغ آشکاری بیش نیست

وی گفت: در سایه توصیه‌های رهبر انقلاب، دولت توسعه مناسب اقتصادمحور را با جدیت مورد اهتمام قرار داده و دنبال می‌کند؛ توجه به تمام ظرفیت‌های ملی خصوصاً در حوزه اقتصادی محل اهتمام جدی است و این رویکرد را با جدیت بیشتر دنبال خواهد کرد و امید است انتظارات به حق ملت شریف ایران دنبال و شرایط اقتصادی بهتری را برای روابط خارجی کشور و مردم رقم بزنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح کرد: هماهنگی مجدانه ای میان وزارتخانه‌ها و خصوصاً سیاست خارجه وجود دارد تا در سایه آن بتوانیم اهداف روابط خارجه خصوصاً در حوزه تجاری و اقتصادی را رقم بزنیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه وزارت خارجه برای جنایات اخیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: امروز ۱۳۶ امین روز جنگ ظالمانه رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت رژیم آمریکا علیه فلسطین است؛ جنگی که نشان داد حقوق بشر آنگونه که کشورهای مدعی با استفاده از امپراتوری رسانه آن را تبلیغ می‌کنند، دروغ آشکاری بیش نیست، فاجعه غزه در طول ماه‌های قبل نقاب را از چهره مدعیان دروغین کنار زد و پستی و وحشی‌گری آن‌ها را آشکار کرد.

کنعانی اظهار کرد: رژیم غاصب صهیونیستی اکنون متهم به نسل‌کشی در نزد دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح است و باید پاسخگوی این نسل‌کشی باشد؛ اقدامات دولت آمریکا برای نجات رژیم غاصب صهیونیستی همچنان ادامه دارد و در این مسیر نشان داد یک شریک اساسی است و بارها اعلام کردیم اگر حمایت آمریکا نباشد، رژیم غاصب یک روز توانایی اداره جنگ علیه ملت مظلوم غزه را ندارد.

وی ادامه داد: جامعه جهانی نسبت به ایجاد بازدارندگی و توقف فوری جنایت جنگی رژیم غاصب رژیم صهیونیستی برای دفاع از فلسطین مسئولیت جدی دارد؛ قطعنامه جدید پیشنهادی دولت الجزائر در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز مطرح است و آمریکا پیشاپیش مخالفت خود را نشان داده و می‌خواهد با حق وتو مانع انجام وظایف شورای امنیت سازمان ملل متحد در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی باشد و باید دید شورای امنیت در جلسه آتی خود تا چه میزان می‌تواند در مسئولیت خود حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بربیاید.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: آنچه که در فلسطین می‌گذرد نه تنها نسل‌کشی آشکار بلکه تهدید واضح و فوری علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و همگان مسئولیت دارند در کمترین زمان جلوی این امر را بگیرند و در این مسیر جمهوری اسلامی از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی خود استفاده کرد و یک لحظه متوقف نشد.

وی گفت: جمهوری اسلامی از ابتدا برای سازمان همکاری اسلامی در این ارتباط مسئولیتی حدی قائل هستیم و در ابتدای این بحران نیز خواستار برگزاری نشست فوری شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی و اجلاس فوق‌العاده سران شده بود اما با گذشت ۳ تا ۴ ماه از این نشست‌ها معتقدیم سازمان همکاری اسلامی، ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند منجر به اثر فوری و بازدارندگی شود و بر این مبنا وزیر امورخارجه در گفت‌وگوی اخیر خود با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواستار اهتمام جدی سازمان و برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزیران شد و پس از وعده دبیرکل این سازمان، بلافاصله جمهوری اسلامی این درخواست را طی یک یادداشت رسمی تسلیم دبیرخانه سازمان کرد و پیشنهاد برگزاری فوری اجلاس وزرای خارجه را مطرح و حتی برای میزبانی نیز اعلام آمادگی کرد.

کنعانی ضمن تشکر از بیانیه نشست سران اتحادیه آفریقا در مورد توقف جنایت علیه ملت فلسطین تصریح کرد: دیوان در معرض آزمون جدی قرار دارد که چه میزان از عهده مسئولیت برخواهد آمد؛ گمان می‌کنیم قرار صادره اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری مسئولیت جدی برای رژیم اشغالگر ایجاد کرد تا کلیه اقدامات جنایت‌انگیز را متوقف کند و در راستا دیوان، قرار خود را مطرح کرد، همچنین در ارتباط با شکایت دوم آفریقای جنوبی نظر دیوان این است که قرار اولیه صادره در این رابطه در این مرحله کفایت لازم را دارد.

وی اظهار کرد: انتظار داریم دیوان درباره قرار اولیه جدیت لازم را داشته و اقدامات خود را با گام‌های تکمیلی برای محاکمه سران این رژیم تکمیل کند که این امر انتظار به حق بسیاری از دولت‌ها و ملت‌های جهان است.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون روابط میان ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق در بهترین شرایط خود قرار دارد و در این راستا این روابط گسترده، متنوع و مبتنی بر عزم و اراده دو ملت و دولت است که افق‌های پیش‌رو تیز امیدوارکننده و بشارت‌دهنده است.

کنعانی بیان کرد: دو دلت در حال تلاش برای ارتقای مناسبات در زمینه‌های مختلف از جمله زمینه‌های مختلف از جمله روابط اقتصادی و تجاری، همکاری‌های امنیتی برای تحکیم ثبات در مرزهای مشترک عزم جدی دارند و در این راستا سند توافقنامه امنیتی یکی از اسناد امنیتی امضا شده میان دو کشور است و گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته شده و و گام‌های تکمیلی همچنان فعال است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حضور نیروی بیگانه در عراق خاطرنشان کرد: حضور نیروهای بیگانه در عراق را کمک‌کننده به ثبات و امنیت در این کشور نمی‌دوانیم بلکه با حضور نیروهای نظامی بیگانه در منطقه و خصوصاً نیروهای آمریکا مخالفیم و معتقدیم این حضور هیچگاه باعث ایجاد امنیت نبوده بلکه این حضور را مخل امنیت می‌دانیم و موضع دولت و ملت عراق نیز در این زمینه روشن و صراحت لازم را دارد و از خروج نیروهای بیگانه از عراق حمایت می‌کنیم و اطمینان داریم نیروهای امنیتی و نظامی عراق از توانایی لازم برخوردار هستند.

آتش‌بس یک خواسته فراگیر است

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: آتش‌بس یک خواسته فراگیر است و اکثریت قریب به اتفاق کشورها، خواستار آتش‌بس و توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی هستند و در این مسیر آنچه که مسلم است آن است که رژیم صهیونیستی یه دلیل نرسیدن به اهداف مایل به توقف و آتش بس نیست بلکه منافع خود را در دامن زدن به ناامنی جستجو می‌کنند و رژیم آمریکا نیز نشان داد تنهاترین کشوری است که در کنار رژیم صهیونیستی از جنگ افروزی حمایت می‌کند.

کنعانی تأکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد در سایه استفاده افراطی رژیم آمریکا از حق وتو در تصویب قطعنامه برای برقراری آتش بس فوری تاکنون ناکام مانده، همچنین در قطعنامه مصوب نیز که بر ایجاد شرایط لازم برای ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید دارد، به‌دلیل نبود امکان ارسال این کمک‌ها وجود ندارد، این بخش از خواسته قطعنامه مصوب شورای امنیت نیز محقق نشده است، کما اینکه قرار صادره توسط دیوان بین‌المللی دادگستری که بر ضرورت پایان نسل‌کشی و ایجاد زمینه لازم تاکید دارد، امکان تحقق پیدا نکرده و جمهور اسلامی در تلاش‌های دیپلماتیک خود با مقامات کشورها، بر ضرورت پایان یافتن این جنایات تاکید دارد و اعتقاد دارد ملت فلسطین توانایی لازم برای اتخاذ تصمیمی منجسم را دارد، گره زدن موضوع آتش بس به موضوع غزه و نحوه مدیرت آن را نمی‌پذیریم و ضرورت دارد جامعه جهانی با مسئولیت خود در پایان دادن این جنایت جدی عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ضمن گرامیداشت یاد شهدای خبرنگار غزه عنوان کرد: خبرنگاران نشان دادند در انجام مسئولیت خود چه میزان متعهدانه مسئولیت رسانه‌ای خود درست، اخلاقی و ایمانی عمل کردند؛ از جنایات رژیم صهیونیستی، به شهادت رساندن خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای نشان می‌دخل تا چه میزان از ارائه واقعیت‌ها نگران و وحشت‌زده است، به شهادت رساندن این تعداد از خبرنگاران از دیگر اسناد این جنایت است که این موضوع علاوه بر دیگر جنایات، قابلیت پیگیری حقوقی و بین‌المللی در مجامع بین‌المللی را دارد، همچنین فعالان رسانه‌ای مسئولیت دارند روایتگر مظلومیت این شهیدان باشند.

وی با اشاره به سخنان اخیر گروسی نیز گفت: جمهوری اسلامی همانگونه که بارها اعلام کرده و در گزارشات نیز ارائه شده، فعالیت هسته‌ایش صلح‌آمیز و مبتنی بر قوانین بین‌المللی است و فعالیت‌های خود را در چارچوب حقوق و تعهدات ادامه خواهد داد و در این زمینه موضع صریح و شفافی داریم چرا که دستیابی سلاح هسته‌ای در دکترین جمهوری اسلامی هیچ جایگاهی ندارد و در این راستا تنها از حقوق و تعهدات مصرح در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح کرد: به دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیه می‌کنیم از ابراز نظرهای سیاسی و خارج از وظایف حرفه‌ای خود خویشتن‌داری و پرهیز کند و اجازه ندهد آژانس تبدیل به عدضه‌ای برای مباحث سیاسی و غیرحرفه‌ای شود.

وی اعلام کرد: جمهوری اسلامی در حفاظت از حقوق ملت و کشور اهتمام جدی دارد و طرح مباحث حقوقی و فنی از سوی مقامات کشور کویت درباره میدان نفتی آرش هیچ‌گونه حقی را برای طرف بیان کننده این مواضع ایجاد نمی‌کند؛ جمهوری اسلامی بهترین راهکار را استمرار مذاکرات تیم‌های حقوقی این دو کشور می‌داند و طرح این مباحث در فضای رسانه‌ای را کمک‌کننده نمی‌داند.

کنعانی در پاسخ به خبرنگاری پیرامون آخرین وضعیت حج عمره اظهار کرد: موضوع عمره مفرده شهروندان را به‌عنوان یکی از موضوعات مورد توافق ایران و عربستان در بعثه مقام معظم رهبری و حج و زیارت دنبال کردیم؛ در این زمینه توافق مشترک برای انجام عمره مفرده حجاج ایرانی وجود داشت و مقدمات کار نیز فراهم شد، هیئت بعثه مقام معظم رهبری، حج و زیارت و هواپیمایی در مقاطعی به عربستان سفر و مذاکرات خوبی داشتند.

وی ادامه داد: آنچه که مقامات سعودی تاکید داشتند، موضوع صرفاً اختلاف نظری فنی بین سازمان هواپیمایی ایران با طرف سعودی است و مذاکرات به درازا کشیده شد و امیدواریم همانگونه که وزیر خارجه عربستان سعودی وعده داد، در این زمینه ورود و کمک کنند تا موضوع در سریع‌ترین زمان حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اخبار منتشر شده به معنای لغو عمره مفرده ایرانیان در سال جاری نیست و امید است در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل حل شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بسته شدن صفحات دفتر رهبر انقلاب در بسترهای مختلف تأکید کرد: برخورد دوگانه و استفاده از معیارهای دوگانه در رفتار کشورهای مدعی آزادی بیان بودیم که با استفاده از سیطره خود بر ابزارهای رسانه‌ای، مانع آزادی بیان دیگران و طرح روایت‌های متفاوت شدند.

کنعانی عنوان کرد: جهانیان این دوگانگی عمل و بیان را نزد مدعیان دروغین حقوق بشر ببینند و خود قضاوت کنند؛ کشورهای غربی و مدعی آزادی بیان در ماه‌های اخیر در آزمونی که در مقابل آن قرار داشتند، رفوزه شدند و نشان دادند به آنچه ادعا می‌کنند، پایبند نیستند.

وی همچنین با اشاره به جنایات آمریکا و انگلیس در قبال یمن اظهار کرد: آنچه که دولت آمریکا و انگلیس در یمن انجام دادند، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل متحد یعنی اقدامی خودسرانه است که اینگونه اقدامات غیرقانونی نشان‌دهنده آن است که کشورهای مرتکب اینگونه تجاوزات، اعتقادی به وجود نظم و سازوکارهای بین‌المللی ندارند و در این مسیر به‌دنبال دامن زدن به جنگ هستند و همانگونه که بارها اعلام کردیم این اقدامات غیرقابل بوده و ادعاهای آن‌ها، ادعاهای باطلی و معلول شرایطی است که در غزه می‌گذرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم کالاهای مربوط به رژیم غاصب صهیونیستی عنوان کرد: تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی مطالبه مردم آزاده جهان است و در ایران نیز معتقدیم اگر شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی قطع شود، امکان ادامه حیات به این شکل را ندارد؛ بر اساس قانون مصوب مجلس وزارت امورخارجه ملزم به شناسایی و فهرست کالاهایی است که در این راستا به وظیفه خود پایبند بوده و در طول یکسال گذشته علاوه بر تکمیل لیست، سه جلسه با دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار کرده و نتیجه را به نهادهای ذی‌ربط منتقل کرده است.

وی گفت: آخرین لیست تسلیم وزارت صمت شده که این فهرست در اختیار گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و گمرک مسئول اجرای این قانون است و قانون وظیفه‌ای برای انتشار فهرست توسط وزارت خارجه بیان نکرده است؛ هیچ کالای شناخته شده رژیم صهیونیستی وارد جغرافیای ایران نمی‌شود و تنظیم لیست به معنای زمینه‌سازی برای انجام وظیفه بهتر گمرک است.

وی در خصوص ایران در خصوص حضور ایران در نشست دوحه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت بهبود شرایط افغانستان و تحکیم صلح و ثبات برای مردم این کشور در روند سیاسی کشور تاکید دارد و در این راستا در قابل دوجانبه، سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی به‌دنبال کمک به این روند بوده و از مشارکت در ساز و کارهای چندجانبه استفاده کردیم و حضور ما در نشست دوحه نیز در همین راستا و برای جلب مشارکت جامعه جهانی برای کمک درست به ایجاد شرایطی بهتر در افغانستان است که در آن مواضع خود را بیان می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: سازمان ملل متحد و سازوکارهای بین‌المللی باید به کشورهای همسایه و افغانستان کمک کنند تا سازوکاری مرتبط با منطقه شکل بگیرد تا شاهد تحکیم ثبات در این کشور باشیم؛ ساز و کارهای منطقه‌ای را معوق و منطقی می‌دایم و در همین اساس در آن‌ها مشارکت جدی داشته و در ابتکار عمل سازنده نیز مشارکت مؤثر و سازنده داشتیم و تلاش‌های خود را در این زمینه ادامه می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری کنفرانس مونیخ تأکید کرد: نگران کنفرانس امنیتی مونیخ آن هستیم؛ آنچه که روشن است، نشان‌دهنده آن است که مجریان و برگزارکنندگان آن، برخلاف اهداف در مسیر غلط حرکت می‌کنند و آن را تبدیل به جایگاهی برای بیان دیدگاه‌های غیرسازنده می‌کنند.

کنعانی عنوان کرد: انتخاب گزینشی و محروم کردن برخی از کشورها که نقشی سازنده در امنیت منطقه دارند و دعوت از کشورها و مقامات جنایتکاری که حساب مجرمانه آن‌ها در مقابل دیدگان جهان است، نشان می‌دهد مدیران و برگزارکنندگان در مسیر غلطی قرار دارند و در این راستا بیش از حضور خودمان، نگران این کنفرانس و سرنوشت آن هستیم.

وی گفت: ای کاش این کنفرانس به جای دعوت از رژیم غاصب صهیونیستی و مقامات آن، از نمایندگان به حق ملت فلسطین دعوت می‌کرد تا دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح کرد: آنچه که جریان‌های مقاومت در منطقه انجام می‌دهند، نگاه مسئولانه در حمایت از ملت مظلومی است که بیش از ۴ ماه و نیم در معرض سیاست نسل‌کشی قرار دارند و در این مسیر حمایت بی چون و چرای دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی مایه نگرانی است.

نیروهای مقاومت منطقه تحت امر جمهوری اسلامی نیستند

وی اعلام کرد: نیروهای مقاومت منطقه تحت امر جمهوری اسلامی نیستند و بارها اعلام کردم جمهوری اسلامی نیروهای وکالتی ندارد که به‌جای آن‌ها اقداماتی انجام دهند بلکه این نیروها در چارچوب منافع و مصالح دولت‌ها و کشورهای خودشان و بر اساس اصول اعلام شده خود تصمیم می‌کیرند: آنچه که در لبنان می‌گذرد، قطعاً می‌تواند بر کل منطقه تأثیرگذار باشد.

کنعانی در خصوص ارزیابی خود از سفر رئیس قوه قضائیه به عراق اظهار کرد: در چارچوب همکاری‌های خوب دو کشور در حوزه قضائی و دعوت به عمل آمده از همتای عراقی و استمرار همکاری‌های مشترک به این کشور سفر کردند؛ موضوعات متعددی را در زمینه حقوقی و قضائی میان دو کشور داریم که در این نشست‌ها همواره تبادل نظر می‌شود، همچنین موضوع حقوقی اقدام جنایت‌بار آمریکا در ترور شهید حاج قاسم سلیمانی را داریم که اقدامات مشترک دو کشور یکی از مسیرهای مهم مورد پیگیری برای محاکمه و پیگرد جنایتکاران آن است.

وی با اشاره به پاسخ ایران به اقدامات جنایتکارانه رژیم غاصب صهیونیستی در قبال مستشاران ایرانی ادامه داد: طبق اعلام مقامات ایرانی، هیچ اقدام ضدایرانی بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند و در این راستا اقدامات زبورانه رژیم صهیونیستی علیه ایران پاسخ داده شده و اقدامات احتمالی دیگر نیز بی پاسخ نخواهد ماند و مقامات رژیم غاصب بارها طعم تلخ سیلی‌های ایران را چشیدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت برجام خاطرنشان کرد: موضوع برجام همچنان از موضوعات در دستورکار جمهوری اسلامی ایران است و به رغم اینکه خنثی سازی تحریم‌ها، یکی از اصلی‌ترین رویکردهای دولت و دستگاه دیپلماسی است، رفع تحریم‌های ظالمانه در چارچوب برجام و برگرداندن متعهدانه دیگر طرف‌ها در دستورکار است و در این زمینه نیز تلاش‌ها متوقف نشده و گفت‌وگوهایی انجام شده و کانال‌های ارتباطی تبادل پیام همچنان در این زمینه در حال پیگیری است و برای تأمین حقوق ملت هیچ فرصتی را از دست نخواهیم داد.

وی با اشاره اظهارات اعلام شده در نشست ۷ گروه گفت: اینگونه اظهارات را مردود اعلام می‌کنیم؛ آنانی که جمهوری اسلامی را به دروغ یک تهدید فرض می‌کنند، از جمله کشورهایی هستند که دارای فعالیت‌های هسته‌ای هستند که خارج تعهدات بین‌المللی و برخلاف و صلح جهانی است، بنابراین مدعیان خود متهمان اساسی هستند؛ از ابتدا اعلام کردیم از راهکار سیاسی برای پایان دادن جنگ روسیه و اوکراین استفاده کرده و هیچ‌گونه پهپادی صادر نکردیم.

کد خبر 729382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.