خودکار شدن ۲۵ درصدی حمل‌ونقل در دبی

حمل‌ونقل دبی در حال حرکت به‌سوی خودکار شدن است و تاکنون ۹.۴ درصد از آن خودران شده است، با این حال شهر هدف خود را افزایش این رقم به ۲۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ معرفی کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اداره حمل‌ونقل دبی قصد دارد به‌عنوان بخشی از استراتژی حمل‌ونقل خودمختار شهر، ۲۵ درصد از کل حمل‌ونقل در دبی را تا سال ۲۰۳۰ به حالت خودران تبدیل کند. این شهر در مسیر دستیابی به چشم‌انداز رهبری هوشمندانه خود برای تبدیل دبی به هوشمندترین شهر جهان، با درصد فعلی ۹.۴ درصدی در زمینه حمل‌ونقل خودران پیشرفت چشمگیری داشته است.

دبی در حاشیه اجلاس سران دولت‌های جهانی ۲۰۲۴ اعلام کرد که به‌رغم چالش‌های بزرگ جهانی که بخش حمل‌ونقل خودران جهان با آن مواجه است، اداره حمل‌ونقل این کشور به برنامه خود برای دستیابی به استراتژی حمل‌ونقل خودمختار ادامه داده و اولین اجرای آزمایشی خودروهای برقی شورلت بولت خودران خود را راه‌اندازی کرده است. این امر دبی را به اولین شهر خارج از ایالات متحده در جهان تبدیل کرده است که از وسایل‌نقلیه خودران این شرکت استفاده می‌کند.

تعداد وسایل‌نقلیه خودران در دبی در حال حاضر پنج مورد است که در مسیرهای خاصی از منطقه جمیرا تحت نظارت یک راننده ایمنی در حال آزمایش هستند و تا اواخر سال جاری از طریق یک اپلیکیشن اختصاصی برای استفاده برای عموم راه‌اندازی خواهد شد؛ این تعداد تا پایان سال جاری به‌تدریج افزایش پیدا خواهد کرد.

خودکار شدن ۲۵ درصدی حمل‌ونقل در دبی

تاکسی‌های پرنده در دبی

دبی در اجلاس یادشده همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین اداره راه و ترابری شهر و یک شرکت هواپیماسازی تمام برقی کالیفرنیایی خبر داد که به راه‌اندازی خدمات تاکسی هوایی مسافربری در دبی تا سال ۲۰۲۶ منتهی می‌شود. چهار منطقه در دبی برای ساخت ایستگاه‌های این تاکسی‌های هوایی مشخص شده است. دبی به این ترتیب به نخستین شهر در جهان تبدیل خواهد شد که دارای حمل‌ونقل هوایی در مناطق شهری از طریق شبکه پیشرفته برخاست و فرود عمودی (VTOL) برای تاکسی‌های هوایی است.

اداره حمل‌ونقل دبی هم‌اکنون در حال نمایش نمونه‌های اولیه این تاکسی‌ها است که برای جابه‌جایی چهار مسافر و خلبان با خیال راحت و ایمن طراحی شده است. این تاکسی‌های پرنده مجهز به شش ملخ و چهار بسته باتری است و توانایی پیمودن مسیری حداکثر مسافت ۱۶۱ کیلومتری را دارد.

تاکسی‌های هوایی دبی با حداکثر سرعت ۳۲۱ کیلومتر در ساعت، سروصدای کمتری نسبت به هلیکوپترها دارد و قابلیت برخاستن و فرود عمودی، آن‌ها را برای محیط‌های شهری کارآمد می‌کند. این قابلیت همچنین نیاز به فضای افقی گسترده مورد نیاز برای ایستگاه‌های معمولی را از بین می‌برد. این ایستگاه‌ها با طراحی خلاقانه خود متمایز می‌شوند و شامل امکانات مختلفی از جمله مناطق برخاست و فرود، یک منطقه اختصاصی برای مسافران و اقدامات امنیتی است. امکانات شارژ برقی آن‌ها نیز با سیستم حمل‌ونقل عمومی یکپارچه شده است. پروازها در فاز یک، از چهار فرودگاه بین‌المللی دبی، نخل جمیرا، مرکز شهر دبی و مارینا دبی انجام خواهند شد

خودکار شدن ۲۵ درصدی حمل‌ونقل در دبی

کد خبر 729381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.