تاثیر ویتامین D بر پیشگیری از ابتلا به فراموشی / تشخیص زودهنگام آلزایمر ممکن شد؟

یک نوروفیزیولوژیست با اشاره به تاثیر ویتامین D بر پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، با بررسی افزایش میزان دو پروتئین در مغز می‌توان ۱۵ سال زودتر از ظهور علائم، ابتلا به بیماری آلزایمر را تشخیص داد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شناسایی و تشخیص ابتلای افراد به آلزایمر ۱۵ سال قبل‌تر از ظهور علائم بیماری آلزایمر اظهار کرد: افزایش دو پروتئین به نام آمیلوئید بتا و Tau در مغز، هم‌زمان با ظهور علائم ابتلاء به آلزایمر است، بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که افزایش دو پروتئین مذکور با دقت ۹۶ و ۹۷ درصد را می‌توان ۱۵ سال پیش از ظهور علائم آلزایمر از طریق یک پروتئین دیگر در خون تحت عنوان Phosphorylated tau 217 سنجید.

وی با بیان اینکه طبق گفته دانشمندان انجام این آزمایش هر چند وقت یک‌بار در افراد بالای ۵۰ سال می‌تواند احتمال بروز آلزایمر را پیش‌بینی کند ، افزود: کمبود ویتامین D ، احتمال ابتلاء به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

این نوروفیزیولوژیست با اشاره به نقش ویتامین D در ابتلای افراد به بیماری آلزایمر تصریح کرد : نتایج آزمایش‌های اخیر نشان می‌دهد که در صورت کمبود ویتامین D ، احتمال ابتلای فرد به آلزایمر تا ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

صفری ادامه داد: در واقع ویتامین D اثرات حفاظتی بسیاری روز مغز دارد و از شیوه‌های مختلف می‌تواند از بروز و ابتلای فرد به زوال عقل پیشگیری کند؛ اثر پیشگیرانه این ویتامین در ابتلاء به بیماری آلزایمر افرادی که سطح طبیعی ویتامین D را در بدن خود دارند، هنوز به اثبات نرسیده است.

وی با اشاره به راهکارهای جبران کمبود ویتامین D در بدن گفت: افراد در صورت کمبود ویتامین D می‌توانند از مواد غذایی حاوی ویتامین مذکور از جمله تخم‌مرغ ، جگر، شیرهای حاوی ویتامین D و ماهی‌ها استفاده کنند.

این نوروفیزیولوژیست با اشاره به اینکه افراد می‌توانند از مکمل‌های این ویتامین نیز به منظور جبران کمبود ویتامین D استفاده کنند، اضافه کرد: به‌منظور تأمین طبیعی ویتامین D، افراد می‌توانند بسته به وضعیت آب‌وهوا، بین پنج تا ۳۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

کد خبر 729344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.