کتاب «روش شناسی اهل بیت(ع) در پاسخ به شبهات» منتشر شد

کتاب «روش شناسی اهل بیت(ع) در پاسخ به شبهات» اثر محمدصالح جباری در ۱۷۹ صفحه روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات، همزمان با اعیاد شعبانیه و ماه شادی اهل بیت (ع)، کتاب «روش شناسی اهل بیت (ع) در پاسخ به شبهات» اثر محمدصالح جباری در ۱۷۹ صفحه به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات به چاپ رسید.

قرآن و اهل بیت (ع) در تمام شئون زندگی انسان اسوه هستند، بایسته است در حوزه پاسخگویی به سوالات و شبهات نیز مشی ایشان مد نظر قرار می‌گیرد.

در کتاب حاضر، نویسنده کوشیده است ضمن ارائه تعریف شبهه و تفاوت آن با سوال، مدلی ملموس از پاسخگویی در مکتب اهل بیت (ع) و روش مواجهه ایشان با شبهات را بیان کرده و ویژگی‌های پاسخگویی در سیره اهل بیت (ع) را بر شمارد و در ادامه با تبیین و ارائه مثال، روش آن بزرگواران را در دو بخش دفع و رفع شبهات معرفی می‌کند.

در این پژوهش، با جمع‌آوری این گونه موارد و دسته بندی و تحلیل دقیق آنها روش‌های معصومان (ع) به عنوان قالب حل شبهات، ارائه خواهد شد.

در این اثر، ابتدا به مطالعه در خصوص مفهوم شبهه و روایات مرتبط با آن در مجموعه روایات شیعه پرداخته شده است؛ پس از آن با تحقیق گسترده در منابع اصلی روایی با بررسی بیش از ۱۰ هزار روایت و مطالعه و بررسی کامل و دقیق منابعی مانند اصول کافی، احتجاج طبرسی، نهج‌البلاغه، ارشاد و اختصاص مفید، توحید صدوق و… و جست و جو در تمامی منابع موجود در نرم افزار گنجینه روایات نور، روایاتی که به صورت مستقیم به نقل یک شبهه و پاسخ اهل بیت (ع) به آن پرداخته‌اند استخراج گردیده است و در نهایت با دسته بندی و تحلیل روایات مذکور به تبیین روش‌های اهل بیت (ع) در پاسخ به این شبهات پرداخته شده است.

هر شبهه نیز ابتدا مورد تجزیه قرار گرفته تا خوانندگان محترم بدانند بخش‌های حق و باطل، که از ترکیب آنها شبهه ساخته شده است، کدام‌اند.

کتاب «روش شناسی اهل بیت(ع) در پاسخ به شبهات» منتشر شد + دانلود رایگان

ساختار اثر

این اثر در پنج بخش تألیف شده است؛ در بخش اول که به مفاهیم و مبانی اختصاص دارد، مفهوم شبهه و سوال و تفاوت آن دو با هم تبیین شده و همچنین به مفهوم اهل بیت (ع) و روش شناسی پرداخته شده است.

«ویژگی‌های روش اهل بیت (ع) در پاسخ به شبهات» عنوان دومین بخش از اثر حاضر است که تکیه پاسخ دهنده به مشترکات اعتقادی با مخاطب، ابراز احترام و شفقت و عدم تحقیر و توهین و تحریک، درک شرایط مخاطب و توجه به خاستگاه شبهه، توجه به سطح مخاطب، توجه به مخاطب مثبت طرف مقابل، و عدم تحلیل و نقد شخصیت مخاطب از جمله این ویژگی‌هاست.

نویسنده در بخش سوم، «روش‌های دفع شبهات» را مطرح کرده و در این راستا به تقواپیشگی، توکل، تعقل، مجالست با علما، مجالست با اهل معاصی و منحرفان، شناخت جاهلان عالم نما، تبیین و حفظ مرزهای دوستی و دشمنی، رجوع به امام، تفقه در دین، دشمن شناسی، توقف در مقابل شبهه، عرضه دین، و تبیین معارف قبل از ایجاد شبهه پرداخته شده است.

همچنین، چهارمین بخش «روش‌های رفع شبهات» اختصاص یافته که در این میان به استفاده از مقبولات طرف مقابل، نشان دادن تنافی در عقاید و یا اعمال طرف مقابل، رد مبانی و فرضیات شبهه، رد لوازم شبهه، برهان خلف، استدلال به وقوع، ارائه مثال، ارجاع به محسوسات، پاسخ نقضی، سبر و تقسیم، پاسخ به شبهه با طرح سوال، نشان دادن تحریف و تقطیع در شبهه و تبیین معنای درست واژه‌ها، درخواست دلیل از مدعی، روش احتیاط عقلی و قیاس اولویت تأکید شده است.

در پنجمین و آخرین بخش از کتاب حاضر، نتیجه‌گیری شده و پیشنهاداتی نیز تبیین شده است.

لازم به ذکر است علاقه‌مندان برای دریافت رایگان و مطالعه این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی B۲n.ir/Wikipasokh.pdf مراجعه کنند.

کد خبر 729209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.