ناسالم‌ترین هوا سهم کرمانشاه، زاهدان و کرج است / تنفس هوای پاک در ۱۳ شهر کشور

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز هوای سه شهر ناسالم و ۱۳ شهر پاک ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _یکشنبه بیست‌ونهم بهمن_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس، امروز سنجش کیفی هوا کلان‌شهرهای کرج با شاخص ۱۰۶، زاهدان با شاخص ۱۳۲ و کرمانشاه با شاخص ۱۴۱، در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای اهواز با شاخص ۱۴۷ و مشهد با شاخص ۱۱۶، در موقعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) درج شد.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۵۲، اصفهان با شاخص ۶۸، تهران با شاخص ۸۲، شهرکرد با شاخص ۶۱، اهواز با شاخص ۸۴، زنجان با شاخص ۸۸، کرمان با شاخص ۵۷، خرم‌آباد با شاخص ۶۰، اراک با شاخص ۵۲، بندرعباس با شاخص ۵۴ و یزد با شاخص ۵۷، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیست‌وهشتم بهمن، شهرهای ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، زنجان، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، کرمان، خرم‌آباد و اراک در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه شهرهای تبریز با شاخص ۳۹، ایلام با شاخص ۳۳، بوشهر با شاخص ۳۱، بیرجند با شاخص ۳۷، مشهد با شاخص ۳۲، سمنان با شاخص ۳۱، شیراز با شاخص ۴۰، قزوین با شاخص ۳۳، قم با شاخص ۳۶، سنندج با شاخص ۲۰، یاسوج با شاخص ۴۴، رشت با شاخص ۳۶ و همدان با شاخص ۲۴، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته کلان‌شهرهای تبریز، قم، سنندج، کرمانشاه، رشت، همدان و یزد در وضعیت پاک (سبز) بودند.

بر این اساس، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای اردبیل، بجنورد، گرگان و ساری ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته بیست‌وهشتم بهمن، شهرهای اردبیل، ایلام، بجنورد، یاسوج، گرگان، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، ما سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۱ کلان‌شهر سالم (زرد)، شمار ۱۳ شهر پاک (سبز) و چهار کلان‌شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته دو شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ کلان‌شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز)، هفت کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 729205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.