«منطقه یک» قلب تپنده شهر اصفهان

منطقه یک شهرداری اصفهان، منطقه‌ای بسیار وسیع با ظرفیت گردشگری بالا بوده که هر نقطه از آن شگفتانه‌هایی را به خود اختصاص داده است؛ محلاتی قدیمی که ساکنانش نیز همچون بافت کهن و تاریخی آن، دود چراغ خورده‌اند، همان‌هایی که از سرِ شانه‌هایشان خاک برمی‌خیزد و بوی ناب معرفت می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه یک در بخش مرکزی کلان‌شهر اصفهان با مساحت ۸۱۰ هکتار، از شمال به میدان جمهوری اسلامی در مسیر خیابان فروغی تا فلکه شهدا از جنوب به میدان انقلاب در مسیر زاینده‌رود تا پل وحید از شرق به فلکه شهدا در مسیر خیابان چهارباغ تا میدان انقلاب و از غرب به پل وحید در مسیر اتوبان شهید خرازی از خیابان خرم تا میدان جمهوری اسلامی محدود می‌شود.

این منطقه دارای ۱۰ محله قدیمی به نام‌های علی‌قلی‌آقا، لنبان، بیدآباد، درب کوشک، جامی، خلجا، جوزدان، الیادران، صائب، عباس‌آباد و شازده‌ابراهیم است که آثار تاریخی بسیاری چون مسجد سید، بازارچه بیدآباد، حمام علی‌قلی‌آقا، مسجد لنبان، بازارچه و مسجد علی‌قلی‌آقا، آرامگاه صائب و خانه شهید بهشتی را در خود جای داده است.

منطقه‌ای بسیار وسیع با ظرفیت گردشگری بالا که هر نقطه از آن شگفتانه‌هایی را به خود اختصاص داده است؛ ابنیه تاریخی، باغ‌ها و بیشه‌های زاینده‌رود، خانه‌های تاریخی فرهیختگان، آرامگاه شعرا، مراکز خرید و مراکز درمانی بسیاری در این منطقه وجود دارد و نکته جالب آن است که هر خیابان در آن به یک موضوع خاص پرداخته است.

«منطقه یک» قلب تپنده شهر اصفهان

هر خیابان مختص یک کاربری، هر محله دارای یک ویژگی

از فلکه شهدا به طرف خیابان تختی از لباس‌فروشی‌های به سبک جمعه بازار و بوی نان تازه آغاز و به مجموعه ورزشی، فروشگاه‌های لباس ورزشی و دوغ و گوشفیل ختم می‌شود؛ خیابان فروغی که بوی اسفند و گلاب می‌دهد و مختص عروس و دامادها برای خرید آینه و شمعدان است.

خیابان جامی با سنگ‌فرش خیال‌انگیزش به بازارچه تاریخی و بسیار قدیمی علی‌قلی‌آقا و حمام و مسجد آن می‌رسد، محله‌ای قدیمی که همه‌چیز از کوچه و خیابانش بگیر تا اهالی آن دست نخورده است.

کوچه باغچه‌چی در این محله که همچون نامش عجیب است و راهروهای پیچ در پیچ و دیوارهای کاهگلی آن، امروز هر رهگذری را شگفت‌زده خواهد کرد؛ مسجد سید، بازارچه بیدآباد، چهارراه وفایی و در نهایت خیابان کاشانی که به محله لنبان و خیابان صائب می‌رسد و به شاپور قدیم معروف است، انواع خدمات خودرویی را می‌توان در آن یافت.

خیابان شمس‌آبادی به مراکز درمانی اختصاص دارد و خیابان طالقانی مرکز تعمیر و فروش انواع لوازم برقی، الکترونیکی و خانگی است. دروازه دولت یا همان میدان امام حسین (ع) دروازه ورود به قلب فرهنگی اصفهان است و با ورود به چهارباغ عباسی، قدم زدن در بهشت برین را تجربه خواهید کرد و دروازه تهران که به‌واسطه خیابان خرم قدیم (بزرگراه شهید خرازی) به پل مارنان در این منطقه ختم می‌شود.

«منطقه یک» قلب تپنده شهر اصفهان

به کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی محله مسجدسید و علی‌قلی‌آقا که می‌رسید، تا حدی نوستالژی‌های گذشته به سراغتان می‌آید که گویی سوار بر تونل زمان می‌شوید و با عبور از هر معبر و گذر به کشفی جدید برخواهید خورد که نه‌تنها گردشگران، بلکه رهگذران بومی را نیز شگفت‌زده خواهد کرد.

کنار بازارچه علی‌قلی‌آقا کمی آن‌طرف‌تر تخته‌سیاهی که روی آن با گچ سفید نوشته شده بود، صبح‌ها آش و حلیم، ظهر کباب و بریان و عصرها آش و حلیم بادمجان حاج عباسعلی، نظرم را جلب کرد، مغازه‌ای کوچک که طراح آن تلاش کرده بود، طرح آن را به شکل سنتی دربیاورد.

اما نکته‌ای که به‌شدت توجهم را جلب کرد، خود حاج عباسعلی خوش‌مشرب و مهربان بود و وقتی متوجه شد از دکور بیرون مغازه‌اش عکس می‌گیرم به جای اخم و ممانعت، از من دعوت کرد به داخل مغازه بروم تا از آینه زیبای نصب شده روی دیوار و کاسه سفالی سبز رنگ روی میز که داخل آن پر از گل‌های رنگین و معطر بود، عکس بگیرم.

«منطقه یک» قلب تپنده شهر اصفهان

بسیار جالب است که از درِ خانه بیرون بیایی و همسایه دیوار به دیوارت بازارچه‌ای قدیمی و انواع طباخی‌های قدیمی باشد که غذاهای سنتی طبخ می‌کنند.

ترکیب عطر بریانی که تمام کوچه را فراگرفته با صدای زنگ دوچرخه‌های قدیمی و آوای خوش اذان که از گلدسته‌های مساجد اطراف، هم‌زمان در پس‌کوچه‌های تاریخی و بافت کهنه محلات جامی، علی‌قلی‌آقا و لنبان طنین‌انداز می‌شود، بسیار شگفت‌انگیز است.

«منطقه یک» قلب تپنده شهر اصفهان

محله لنبان از مشاغل مزاحم رنج می‌برد

محمد شیرانی، ۴۳ ساله از محله مسجد لبنان که از بدو تولد تاکنون در این محله زندگی کرده است، درباره این محله قدیمی در اصفهان می‌گوید: قدمت محله لنبان به دوران قبل از صفویه بازمی‌گردد و زمانی که اصفهان متشکل از ۱۵ قریه بوده، این محله یکی از ورودی‌های اصلی شهر محسوب می‌شده است.

این محله دارای یکی از مهم‌ترین ابنیه تاریخی به نام مسجد لنبان است که قبل از دوران صفویه ساخته و سپس تخریب می‌شود؛ در زمان صفویه این مسجد دوباره بازسازی و تاکنون به عنوان یک اثر تاریخی از آن حفاظت شده است.

شیرانی درباره ویژگی‌های محله لنبان می‌گوید: یکی از ویژگی‌های شاخص این محله، پهلوان‌خیز بودن آن است؛ این محله دارای پهلوانان و شیرمردان بسیاری است که اکنون از خیران آن محسوب می‌شوند و خدمات ارزنده‌ای چون ساخت درمانگاه و کلینیک دندانپزشکی را برای محله و ساکنان آن انجام داده‌اند.

او ادامه می‌دهد: محله قدیمی لنبان همچون دیگر محلات قدیمی اصفهان دارای باغ‌های فراوانی بوده که امروز این باغ‌ها تبدیل به بافت مسکونی و مراکز متعددی شده است.

محله لنبان از مشاغل مزاحم در بافت مسکونی خود از جمله اوراقی‌فروشی‌ها، همچنین بافت شاپور قدیم که به عرضه خدمات خودرویی در خیابان کاشانی می‌پردازد، رنج می‌برد؛ شیرانی در این‌باره می‌گوید: بافت قدیمی محله لنبان شهرسازی ندارد و عرض معابر کم است؛ تجاوز مغازه‌ها به پیاده‌روها رفت‌وآمد را برای عابران سخت کرده و شاپور قدیم و عرضه خدمات آن‌ها در این خیابان بر حجم ترافیک و شلوغی این خیابان و معابر فرعی آن افزوده است، همچنین این محله پارکینگ ندارد که این موضوع نیز در افزایش ترافیک معابر به شدت تأثیر گذاشته است.

این ساکن قدیمی لنبان ادامه می‌دهد: در این محله علاوه‌بر پهلوانان قدیمی و پا به سن گذاشته، هنوز بچه‌ها و نسل جوان آن به ورزش باستانی علاقه دارند و زورخانه محله همچنان به قوت خود باقی است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در مجموع می‌توان گفت، نه فقط ساکنان محله لنبان، بلکه تمام محلات قدیمی منطقه یک اصفهان نیز مانند بافت قدیمی آن، دود چراغ خورده‌اند؛ همان‌هایی که از سرِ شانه‌هایشان خاک برمی‌خیزد و بوی ناب معرفت می‌دهند؛ علی‌شناسان و علی‌دوستانی که به عشق اهل بیت و مولایشان کباده به دست می‌شوند و رقص‌کنان در گود زورخانه نام حضرت دوست را صدا می‌زنند.

«منطقه یک» قلب تپنده شهر اصفهان

به گزارش ایمنا، در مجموع منطقه یک شهرداری اصفهان فضای متنوع و وسیعی از این کلان‌شهر را در بر گرفته که دارای نقاط مختلفی به‌لحاظ فرهنگی، تاریخی و قدمت است؛ بازار و تاریخ کهن در دل محلات این منطقه حرف اول را می‌زند و همچون محلات قدیمی دیگر در این کلان‌شهر، به‌دلیل بی‌آبی، مادی‌های آن خشک و باغ‌های میوه آن به مرور تغییر کاربری داده است.

گزارش از: ریحانه راهپیما

کد خبر 729203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تهرانی IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 0
    واقعا این محله بیدآباد و علی قلی آقا خیلی پتانسیل و ظرفیت تبدیل شدن به مرکز گردشگری و کلوپ های دورهمی تو اصفهان را داره از هر لحاظ این محله امکاناتش را هم داره من وقتی رفتم تو این محله حس کردم انگار اومدم سمت کلیسا وانگ
  • شهرام بانی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    محله علی قلی آقا بی نظیره
  • حمید امیرپور IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 0
    امتداد خیابان زاهد به فروغی چی شد به خدا تو خونه هامون انگار‌ وسط اتوبان نشستیم از شلوغی این کوچه ها با این حجم ترافیک همه را دیوانه کرده
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    6 1
    از شهرداری منطقه ۱ اصفهان می‌پرسم چرا آرامگاه صائب تبریزی مثل آرامگاه سعدی و حافظ در شیراز مورد توجه قرار نگرفته است آیا تبدیل آرامگاه صائب به جایی مثل آرامگاه سعدی امکان‌پذیر نیست چرا هست اما یرنامه‌ای برای آن ندارند نمونه موفق آن در شیراز هست لطفاً از شهرداری و میراث فرهنگی شیراز در این زمینه مشاوره گرفته و صائب را جایی مثل آرامگاه حافظ کنید
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 0
    چرا میراث فرهنگی خانه شیخ بهایی در خیابان شیخ بهایی را احیا نمی‌کند آیا اصلاً می‌داند خانه شیخ بهایی کجاست
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    1 0
    کمی قبل قرار بود که نام خیابان خلجا که سابقه تاریخی عصر صفوی را مشخص می‌کند تغییر داده و به نام آذر کنند پس مشاوران میراث فرهنگی و شهرداری چه می‌کنند چرا نباید بدانند که خیابان عباس آباد شیخ بهایی خلجا نامگذاری‌هایی از زمان شاه عباس صفوی هستند چرا نباید به این مهم توجه شود که مادی‌ها و درختان چنار و نارون میراث طبیعی باقیمانده از نسل صفوی است اکنون خالی شدن این منطقه از چنار است بعضی از چنارها در این منطقه چنان قدمتی دارند که اگر در هر جای جهان بود اطراف آن را محافظت می‌کردند و به عنوان یک اثر تاریخی به بازدید عموم قرار می‌دادند نه اینکه به راحتی آب خوردن چنارهای اطراف عمارت هشت بهشت را با قدمت چندین صد ساله قطع کنند
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 0
    چرا گنبد شاهزاده ابراهیم که کاملاً گرته برداری از گنبد مسجد چهارباغ است در حال تخریب است چرا سنگ حوض با قدمته ۴۰۰ ۵۰۰ ساله آن بدون حفاظ در معرض تخریب است آیا اصلاً میراث فرهنگی میداند که گنبد امامزاده ابراهیم گرته برداری از گنبد مسجدچهارباغ است اگر می‌دانست هرگز اجازه نمی‌داد نمای بیرونی امامزاده ابراهیم که دقیقاً شبیه نمای بیرونی مسجد چهارباغ است تغییر کند و آن را به عنوان یک اثر ارزشمند که دال بر وجدان کاری و هوشمندی مهندس آن است ثبت می‌کرد نه اینکه کار را به فرد نابلدی بسپارد که چیزی از معماری و میراث فرهنگی نمی داند این اثر تاریخی ارزشمند باید حفظ میراثی شود
  • مهدی باغبان IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    لطفا کمی دقت بیشتر کنید روبروی کوچه شاهزاده ابراهیم محله مستهلک هستش که تحریر نکردید از اردیبهشت جنوبی تا کوچه تاج از خ اذر تا حدفاصل اردیبهشت سمت چپ خ شیخ بهایی محله پر از رمز ورازه مستهلکه
  • سمیه IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 0
    منم بریون میخوام...😄😃
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
      0 0
      خوب برو بخور
  • نصیری IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    اصفهان زیبای من 💖