توانمندسازی جوامع با بودجه‌بندی مشارکتی

بودجه‌بندی مشارکتی، ابزار قدرتمندی برای شهرها به منظور توانمندسازی جامعه است که با مشارکت شهروندان و در نظر گرفتن نیازهای اساسی آنها به ایجاد شهرهای مطلوب‌تر، در دسترس‌تر و عادلانه‌تر کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بودجه‌بندی مشارکتی که در سال ۱۹۸۹ در شهر پورتو الگری برزیل آغاز شد، اکنون در بیش از ۱۵۰۰ مکان در سراسر جهان از جمله مدارس، محله‌ها، شهرها و مکان‌های دیگر وجود دارد. در فرآیند بودجه‌بندی مشارکتی یا به زبان ساده، مشارکت اعضای جامعه در تخصیص بودجه عمومی، ساکنان در جلسات طوفان فکری ایده‌های خود را مطرح می‌کنند، نمایندگان پیشنهاداتی را بر اساس این ایده‌ها توسعه می‌دهند، ساکنان در مورد پیشنهادات رأی می‌دهند و در نهایت دولت پروژه‌های برتر را اجرا می‌کند.

توانمندسازی جوامع با بودجه‌بندی مشارکتی

مزایای مشارکت جامعه در فرایند تخصیص بودجه

بودجه‌بندی مشارکتی (PB) یکی از برترین روش‌های مشارکت اجتماعی است که بخش قابل‌توجهی از قدرت تصمیم‌گیری را به جامعه منتقل می‌کند و نیازمند تعهد و توجه از سوی دولت محلی است. این روش مزایای بسیاری برای شهر و شهروندان دارد، به عنوان مثال به اعضای جامعه این امکان را می‌دهد که بودجه‌های شهری را مطابق با اولویت‌ها، نیازها و خواسته‌های اصلی خود برای جامعه تخصیص دهند و دولت‌های محلی می‌توانند خدمات و زیرساخت‌های عمومی را بر این اساس شکل دهند. با بهره‌گیری از هوش جمعی، یک پروژه بودجه‌بندی مشارکتی می‌تواند به دولت‌های محلی کمک کند تا راه‌حل‌های نوآورانه‌تر و مؤثرتری برای مسائل یا چالش‌های محلی ارائه کنند. یک پروژه PB به جوامع در مورد فرآیندهای تنظیم بودجه و سیاست‌گذاری شهرداری و محدودیت‌ها آموزش می‌دهد که در نهایت باعث شفافیت برنامه‌ها در ذهن مردم می‌شود.

توانمندسازی جوامع با بودجه‌بندی مشارکتی

از آنجایی که بودجه‌ها به طور هماهنگ با نیازهای جامعه محلی تخصیص می‌یابد، سیاست‌ها و تصمیمات جدید اغلب توسط ساکنان و ذی‌نفعان حمایت می‌شود و اعتماد بین جوامع و نمایندگان را تقویت می‌کند. پروژه‌های بودجه‌بندی مشارکتی به دولت‌های محلی کمک می‌کند تا به جامعه مخاطب گسترده‌تری دست یابند، از جمله افرادی که به طور سنتی در برنامه‌های عمومی کمتر حضور دارند.

فقط با شنیدن صدای طیف وسیعی از جامعه، امکان ایجاد سیاست‌های نماینده و دموکراتیک واقعی فراهم می‌شود. با توجه به اینکه برخی از اعضای جامعه یا گروه‌های اجتماعی ممکن است در مورد منفعت پروژه‌های مشارکتی که توسط دولت‌های محلی راه‌اندازی می‌شود شک داشته باشند، بودجه‌بندی مشارکتی با اعطای قدرت تصمیم‌گیری بیشتر به اعضای جامعه به رفع این ابهامات کمک می‌کند. PB فراتر از پر کردن یک نظرسنجی سریع یا اشتراک‌گذاری یک ایده است، این روش به اعضای جامعه و گروه‌های محلی اجازه می‌دهد تا موضوعات یا حوزه‌های سیاستی مورد نیاز خود را در رأس برنامه قرار دهند و تغییرات مثبت آن را در زندگی روزمره خود مشاهده کنند.

توانمندسازی جوامع با بودجه‌بندی مشارکتی

علاوه بر این، فرآیند بودجه‌بندی مشارکتی این قدرت را دارد که به اعضای جامعه در مورد نحوه عملکرد دولت محلی آموزش دهد. این امر باعث می‌شود که نسل جوان از سنین پایین با برنامه‌های شهری درگیر شوند و دموکراسی را به طور عملی بیاموزند. جوانانی که اعضای فعال جامعه خود می‌شوند با گرد هم آمدن، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، مشورت و اولویت‌بندی ایده‌ها، طرح‌هایی را ارائه می‌دهند که به نفع کل جامعه است. برای مثال، شورای شهر آیرشر در اسکاتلند مشارکت جوانان را به طور کامل در فعالیت‌های روزمره خود گنجانده است.

برای دستیابی به جامعه مخاطب متنوع‌تر، مشارکت در بودجه‌بندی هم به صورت دیجیتالی و هم به صورت حضوری انجام می‌شود. یک پلتفرم تعامل آنلاین، به افراد پرمشغله، افرادی که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند یا گروه‌های فعال دیجیتالی (نسل جوان) کمک می‌کند تا در فرایند تخصیص بودجه شهر خود درگیر شوند. از سوی دیگر، گزینه‌های حضوری تضمین می‌کند افرادی که به ابزارهای دیجیتال دسترسی ندارند یا تمایلی به آن ندارند نیز فرصت مشارکت داشته باشند. در ادامه چند شهر از سراسر جهان که پتانسیل اجرای پروژه‌های موفق بودجه‌بندی مشارکتی دارند معرفی می‌شود.

توانمندسازی جوامع با بودجه‌بندی مشارکتی

پورتو آلگره، برزیل

برنامه PB در شهر پورتو آلگره که در سال ۱۹۸۹ تأسیس شد، اولین برنامه در جهان بود و موفقیت آن الهام‌بخش پروژه‌های مشابه بی‌شماری هم در برزیل و هم در سراسر جهان شد. در پورتو، سالانه ۵۰ هزار نفر درباره ۲۰ درصد از بودجه شهر تصمیم می‌گیرند.

پاریس، فرانسه

پروژه بودجه‌بندی مشارکتی در پاریس زمانی خبرساز شد که شهردار متعهد شد تا سال ۲۰۲۰، برای پنج درصد از بودجه سرمایه‌گذاری شهر از طریق PB تصمیم‌گیری شود. طرح‌های دارای رأی برتر در فرآیند بودجه‌بندی مشارکتی شامل باغ‌های دیواری، پروژه‌های نوسازی شهری، همکاری مشترک بین دانش‌آموزان و کارآفرینان جوان، بهبود تفکیک زباله، باغ‌های مدارس، طرح‌های کمپوست و بازیافت است.

توانمندسازی جوامع با بودجه‌بندی مشارکتی

شیکاگو، آمریکا

اولین پروژه PB در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۹ در شیکاگو راه‌اندازی شد. اکنون، نزدیک به سه هزار شهروند شرکت‌کننده در این فرایند تصمیم می‌گیرند که چگونه سه میلیون دلار از مالیات صرف بهبود مدارس محلی، خیابان‌ها، پارک‌ها و دیگر فضاهای عمومی شود.

والهو، کالیفرنیا

از سال ۲۰۱۲، شهر والهو در کالیفرنیا پروژه بودجه‌بندی مشارکتی را در سطح شهر اجرا کرد. به این ترتیب شهروندان اکنون تصمیم می‌گیرند که چگونه ۲.۴ میلیون دلار از درآمد حاصل از مالیات فروش را در پروژه‌هایی شامل باغ‌های اجتماعی، روشنایی خیابان‌ها، تعمیرات جاده‌ها، بهسازی پارک‌ها و برنامه‌های جوانان و سالمندان هزینه شود.

توانمندسازی جوامع با بودجه‌بندی مشارکتی

سئول، کره جنوبی

فرآیند بودجه‌بندی سئول که در سال ۲۰۱۲ آغاز شد، سالانه ۵۰ میلیارد وون را به طرح‌هایی اختصاص می‌دهد که توسط اعضای شورای بودجه مشارکتی به آنها رأی داده شده است که طیف وسیعی از افراد را از بچه‌های مدرسه تا سالمندان در بر می‌گیرد. در سال ۲۰۱۳، پروژه‌های برنده رأی شامل گسترش امکانات برای افراد دارای معلولیت در یک مرکز ورزشی محلی، ایجاد پروژه‌های اجتماعی برای توقف خشونت در مدرسه، نصب شیر اطمینان گاز در منازل بازنشستگان کم‌درآمد که به تنهایی زندگی می‌کنند و ایجاد یک رستوران محلی مراکز سالمندان بود.

ونکوور، بریتیش کلمبیا

نه فقط برای شهرها، بودجه‌بندی مشارکتی در مدارس نیز به عنوان راهی برای دانش‌آموزان برای یادگیری در مورد فرآیند دموکراتیک و حمایت از ابتکارات انتخابی خود استفاده می‌شود. در مدارس ونکوور، دانش‌آموزان از مهدکودک تا کلاس هفتم می‌توانند در طول یک ماه، دوهزار دلار از بودجه مدرسه را به پروژه‌هایی اختصاص دهند که از طریق PB به آنها رأی داده می‌شود.

توانمندسازی جوامع با بودجه‌بندی مشارکتی

سویا، اسپانیا

سویا در اسپانیا بین سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۳ فرآیند بودجه‌بندی مشارکتی داشت که در آن ساکنان تقریباً ۵۰ درصد از هزینه‌های محلی را برای مناطق شهری خود انتخاب می‌کردند. این شهر با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در آن زمان بزرگترین شهر اروپایی موفق بود که این کار را انجام داد.

بوستون، ماساچوست

بوستون، اولین شهر در ایالات متحده است که PB جوانان را تشکیل داد. این شهر ابتکار عمل خود را در اوایل سال ۲۰۱۴ آغاز کرد و به جوانان ۱۲ تا ۲۵ ساله اجازه داد تصمیم بگیرند که چگونه یک میلیون دلار از بودجه را خرج کنند. برنامه‌های برنده شامل ارتقای پارک و زمین بازی، دیوارهای هنری، تهیه لپ‌تاپ‌های Chromebook برای دبیرستان‌های محلی و مطالعه امکان‌سنجی برای پارک اسکیت است.

توانمندسازی جوامع با بودجه‌بندی مشارکتی

لیختنبرگ، آلمان

لیختنبرگ، یکی از بخش‌های برلین، فرایند بودجه‌بندی مشارکتی خود را در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی کرد. از طریق این برنامه، ساکنان تصمیم می‌گیرند که چگونه بودجه ۳۱ میلیون یورویی منطقه را در حوزه‌هایی شامل بهداشت عمومی، مشاوره تجاری، پارک‌ها و فضای عمومی، کتابخانه‌ها، حمایت از جوانان، خدمات فرهنگی و موسیقی، خدمات سالمندان و ورزش تخصیص دهند. اهداف این پروژه توافق متقابل در تصمیم‌گیری‌های سیاسی، بودجه‌بندی مؤثر و منصفانه، شفافیت و آموزش شهروندان در مورد مسائل مالی است.

تورنتو، کانادا

فرایند بودجه‌بندی در تورنتو یک پروژه پایدار است که از سال ۲۰۰۱ وجود دارد. PB تورنتو بودجه‌ای از پنج تا ۹ میلیون دلار را به ساکنان مسکن اجتماعی تورنتو اختصاص می‌دهد تا تصمیم بگیرند که چگونه جوامع خود را به بهترین نحو بهبود بخشند. پروژه‌های تأمین‌شده شامل باغ‌های اجتماعی، ارتقای ایمنی و ساخت زمین بازی است.

یائونده، کامرون

شهروندان دو شهرداری محلی کامرون در آفریقا از طریق یک «ابتکار آزمایشی» که توسط مؤسسه بانک جهانی حمایت می‌شود، از تلفن‌های همراه برای شرکت در فرآیند PB برای دانشگاه‌ها، انجمن‌های محله‌ای و مجامع شهرداری استفاده می‌کنند. این پروژه با استفاده از پیام‌های متنی برای اطلاع رسانی به شهروندان در مورد مسائل، جلسات، داده‌های بودجه و موارد دیگر، توانست هزاران شهروند را برای شرکت در مسائل محلی در مورد بهداشت و ایمنی آب بسیج کند.

توانمندسازی جوامع با بودجه‌بندی مشارکتی

روزاریو، آرژانتین

روزاریو، شهری با جمعیتی حدود یک میلیون نفر، ۸۷ هزار نفر از ساکنان شهر را در فرایندهای تخصیص بودجه مشارکت می‌دهد. از سال ۲۰۰۲، ۳۲۰ میلیون دلار برای بیش از ۱۲۰۰ پروژه در این شهر با تمرکز بر حقوق زنان، پروژه‌های کودکان، مسائل امنیت محلی، امکانات ورزشی و تفریحی و برنامه‌های بهداشتی اضطراری هزینه شده است.

هیوار بازار، ماهاراشترا، هند

روستایی در شهر ماهاراشترای هند، تغییراتی جزئی در موضوع PB داد. روستایی که با کمبود شدید آب مواجه بود، سیستمی را توسعه داد تا آب محدود خود را به طور مشترک تأمین کند. موفقیت آنها نشان داد که روش‌های مشارکتی نه‌تنها برای مدیریت سرمایه، بلکه برای مدیریت و تأمین منابع نیز سودمند واقع می‌شوند.

توانمندسازی جوامع با بودجه‌بندی مشارکتی

کد خبر 728840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.