خطر بازگشت مالاریا به قزوین وجود دارد

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی قزوین گفت:‌ استان قزوین به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب برای تکثیر پشه و فرصت‌های شغلی مطلوب برای ورود کارگران فصلی از کشورها و استان‌های مالاریاخیز، می‌تواند در معرض خطر ورود و انتقال بیماری باشد.

‌عبدالله دیده‌بان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین، اظهار کرد: بیماری مالاریا منجر به افزایش بار بیماری و تحمیل هزینه‌های نامتعارف در کنترل و پیشگیری از آن می‌شود. وجود عوامل خطری همچون بحران سیاسی در کشور افغانستان و وقوع سیل در کشور پاکستان منجر به ورود مجاز یا غیرمجاز اتباع آن کشورها (مالاریاخیز) به ایران شده است.

وی افزود: شرایط آب و هوایی مناسب برای تکثیر پشه در ایران حتی در استان‌های پاک همچون استان قزوین می‌تواند خطر بازگشت مجدد بیماری را در آینده نزدیک فراهم کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: استان قزوین به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب برای تکثیر پشه و فرصت‌های شغلی مطلوب برای ورود کارگران فصلی از کشورها و استان‌های مالاریاخیز می‌تواند در معرض خطر ورود و انتقال بیماری باشد.

دیده‌بان ادامه داد: در چنین شرایطی آگاهی و آمادگی قبلی مسئولان و سیاست‌گذاران حوزه سلامت می‌تواند مهم‌ترین رویکرد در مدیریت بیماری و کنترل و پیشگیری از همه گیری احتمالی ناشی از آن باشد.

وی عنوان کرد: مهم‌ترین اقدام در جلوگیری از مرگ ناشی از بیماری شناسایی به موقع بیماری ظرف ۲۴ ساعت از شروع علائم درمان به موقع بیماران ظرف ۲۴ ساعت از زمان تشخیص است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: سربازان و نیروهای نظامی مشکوک به بیماری که از مناطق مالاریا خیز به استان بازمی‌گردند، مهمترین گروه شغلی از نظر ابتلاء به مالاریا هستند و توجه پزشکان به این موضوع مهم‌ترین راهکار شناسایی و درمان به موقع است.

کد خبر 728820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.