لزوم نگاه فرهنگی به مجموعه تخت فولاد

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران گفت: نگاه به قبرستان تخت فولاد باید فرهنگی باشد و آن چنان که دنبال کردم متوجه شدم کارهای خوبی با نگاه فرهنگی در سال‌های اخیر انجام گرفته است که باید ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید احمد محیط طباطبایی در نشست تخصصی نقش و جایگاه آرامستان تخت فولاد در گردشگری معنوی به بررسی ابعاد گستره قبرستان تخت فولاد پرداخت و اظهار کرد: موزه پدیده و مجموعه‌ای است که مؤلفه‌های فرهنگی، تاریخی و هنری در آن دیده می‌شود؛ تخت فولاد خودش موزه‌ای جامع است که به‌صورت زنده، آن مولفه‌ها را گردهم جمع‌آوری کرده و دیگر نیازی نیست فرهنگسرا یا مکانی جداگانه برای عرضه این مهم داشته باشیم.

وی افزود: در گذشته برای آنکه مکان باقی و برقرار بماند در کنار آن گورستانی بنا می‌کردند، هر شهر و روستایی برای آنکه دوام داشته باشد، قبرستانی دارد و اصفهان دقیقاً از این نعمت زنده برخوردار است؛ امروز در هیچ شهری از ایران سراغ نداریم مجموعه‌ای که تا این حد ابعاد مختلفی را داشته باشد.

ریاست کمیته ملی موزه‌های ایران تاکید کرد: ده‌ها سال است نگاه ما به قبرستان‌ها صورت بهداشتی پیدا کرده و امروز به اشتباه دفن در این مکان متوقف شده است در حالی که با رعایت سلسله مراتبی می‌توانیم قبرستان را دوباره پویا نگه داریم؛ لطماتی به این سرزمین وارد شد تا آنکه مرحوم مهندس کازرونی در زمانی که ریاست کل میراث را برعهده گرفت، دوباره متوجه این مجموعه شد و آثاری تحقیقی درباره آن منتشر شد.

طباطبایی تصریح کرد: اینکه هنرمندان یا نام آوران در آرامستان‌ها جدا از مردم دفن شوند، سابقه نداشته است؛ در قبرستان‌های اصیل ما همچون تخت فولاد بزرگان در میانه مردم عادی دفن می‌شدند و مکان‌ها طبقاتی نبود، همچنین یکسان سازی قبرها کاری غلط است چرا که ما از تنوع قبرها مطالب فراوانی می‌آموزیم.

وی اضافه کرد: نگاه به قبرستان تخت فولاد باید فرهنگی باشد و من هم آن چنان که دنبال کردم متوجه شدم کارهای خوبی با نگاه فرهنگی در سال‌های اخیر انجام گرفته است که باید ادامه یابد؛ گردشگرانی که می‌خواهند تاریخی از اصفهان را یک جا ببینند باید به تخت فولاد بیایند و وظیفه مسئولان هم آن است که اطلاعات صحیح در اختیار آنان قرار دهد.

ریاست کمیته ملی موزه‌های ایران در پایان سخنانش گفت: تخت فولاد میراث ملی ما در تمامی ادوار است و زاینده رود مهم‌ترین جلوه اصفهان است؛ آب زاینده رود در درجه اول برای خود رودخانه است و باید تا گاوخونی جاری باشد اگر اضافه بر آن آبی موجود بود آن را می‌توان به کشاورزی و صنعت داد اما بدانیم که در ابتدا باید سیستم طبیعی حفظ شود.

در ادامه این نشست اصغر منتظرالقائم استاد تاریخ دانشگاه اصفهان با اشاره به وسعت عناصر تخت فولاد اظهار کرد: دانشنامه تخت فولاد از بیست سال پیش با همت ۱۳۰ پژوهشگر تدوین شد و در این کار بزرگ محققین بسیاری از شهرهای گوناگون و خارج از کشور ما را همراهی کردند و در آن صدها مدخل در معرفی مشاهیر تخت فولاد وجود دارد؛ تدوین چهار جلد دانشنامه برای یک گورستان امری بی نظیر بوده است.

وی یادآور شد: سنگ قبرها خود موزه‌ای گویا هستند؛ اشعار زیبا و خوشنویسی در کنار ماده تاریخ‌ها، خود سخنگوی فرهنگ هستند و حجاری‌های سنگ‌ها نیز با نقوشی از فرشتگان، انسان‌ها و گیاهان زیادی فراتر از وصفی به این مکان داده‌اند.

مدیر دانشنامه تخت فولاد ادامه داد: علاوه بر بزرگان علمی و هنری، تخت فولاد میراث ناملموسی هم دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد و همین امروز هم آیین‌هایی در این مکان جاری است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برگزاری دعای کمیل اشاره کرد، همچنین در روزهای مختلف به خصوص در شب‌های جمعه مردم به صورت گسترده در تکایا حضور دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تخت فولاد از دوران پیش از اسلام و تا اکنون پابرجاست و مکانی برای تعالی بخشی است مردم در طول زندگی خود مشکلات روحی و روانی فراوانی دارند که با آمدن به این مکان معنوی به درمان آن می‌پردازند و ارتباطی با عالم معنا برقرار می‌کنند.

همچنین در این نشست، از نقشه چینی انگلیسی گردشگری اصفهان رونمایی شد.

کد خبر 728709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.