هوای شهرکرد به مرز خطرناک رسید / پاک‌ترین آسمان سهم ارومیه شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز هوای شهر شهرکرد بسیار خطرناک است و شهر ارومیه پاک‌ترین هوا در کشور را دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _پنجشنبه بیست‌وششم بهمن_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد، اما روز گذشته هوای شهر اهواز برای عموم بر مدار قرمز، ثبت شد.

بر این اساس، امروز سنجش کیفی هوا در شهر شهرکرد با شاخص ۴۵۸ در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در موقعیت خطرناک نبودند و این استان نیز با شاخص ۴۸ شرایط پاک (سبز) بود.

در همین راستا، امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۰۴ و قزوین با شاخص ۱۳۸، در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته، بیست‌وپنجم بهمن، شهرهای اصفهان، تهران، مشهد، بجنورد و اراک در موقعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) درج شدند.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۶۶، کرج با شاخص ۷۷، تهران با شاخص ۸۹، مشهد با شاخص ۹۴، اهواز با شاخص ۶۳، زنجان با شاخص ۶۲، سمنان با شاخص ۵۹، زاهدان با شاخص ۶۸، شیراز با شاخص ۵۳، قم با شاخص ۷۳، خرم‌آباد با شاخص ۵۱، اراک با شاخص ۷۶ و یزد با شاخص ۵۴، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیست‌وپنجم بهمن، شهرهای تبریز، ارومیه، کرج، ایلام، بوشهر، بیرجند، زنجان، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، قم، خرم‌آباد، همدان و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه شهرهای ارومیه با شاخص چهار، بوشهر با شاخص ۳۶، بیرجند با شاخص ۴۴، سنندج با شاخص ۱۳، کرمان با شاخص ۳۹، کرمانشاه با شاخص ۳۰، رشت با شاخص ۳۲ و همدان با شاخص ۴۷، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته کلان‌شهرهای شهرکرد، سنندج، کرمان، کرمانشاه و رشت در وضعیت پاک (سبز) بودند.

بر این اساس، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای اردبیل، ایلام، بجنورد، یاسوج، گرگان، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، یاسوج، گرگان، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما یک شهر خطرناک (قهوه‌ای)، دو کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، هشت کلان‌شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده ثبت شدند، به طوری که روز گذشته یک شهر ناسالم (قرمز)، پنج کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، پنج کلان‌شهر پاک (سبز) و پنج کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 728483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.