اصفهان و کرمان روی مدار زلزله / رخداد ۱۰۵ زمین‌لرزه در هفته سوم بهمن

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، از چهاردهم تا بیستم بهمن، ۱۰۵ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است و بیشترین تعداد زمین‌لرزه به اصفهان و کرمان تعلق دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده در سطح کشور در بازه زمانی چهاردهم تا بیستم بهمن، ۱۰۵ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۹۲ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از ۳ ریشتر، ۱۲ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۳ تا ۴ ریشتر و یک زمین‌لرزه با محدوده بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه وزوان در استان اصفهان با رخداد شش زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین مناطق کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، پنج زمین‌لرزه در استان در آذربایجان شرقی، سه زمین‌لرزه در استان در آذربایجان غربی، یک زمین‌لرزه در اردبیل، ۱۶ زمین‌لرزه در اصفهان، دو زمین‌لرزه در ایلام، یک زمین‌لرزه در بوشهر، یک زمین‌لرزه در تهران، دو زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، ۱۰ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، شش زمین‌لرزه در خراسان جنوبی، چهار زمین‌لرزه در خوزستان و ۹ زمین‌لرزه در سمنان، به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، پنج زمین‌لرزه در فارس، یک زمین‌لرزه در قم، ۱۶ زمین‌لرزه در کرمان، یک زمین‌لرزه در کرمانشاه، دو زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، یک زمین‌لرزه در گلستان، یک زمین‌لرزه در لرستان، چهار زمین‌لرزه در مازندران، دو زمین‌لرزه در استان مرکزی، یک زمین‌لرزه در هرمزگان و سه زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های البرز، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، کردستان، گیلان و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از تعداد زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به اصفهان و کرمان با ۱۶ زمین‌لرزه و کمترین تعداد مربوط به استان‌های اردبیل، بوشهر، تهران، سیستان و بلوچستان، قم، کرمانشاه، گلستان و لرستان با ثبت یک مورد زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز شنبه، چهاردهم بهمن ساعت ۰۶:۳۹:۲۷ با بزرگی ۴ ریشتر در هکاری کشور ترکیه بوده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۱۴ بهمن

در مورموری استان ایلام زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر در ۱۵ کیلومتری زمین رخ داد که مرکز این زلزله در ۱۱ کیلومتری مورموری، ۱۲ کیلومتری سراب باغ و ۲۸ کیلومتری آبدانان این استان بوده است.

در زرآباد استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

ساوه استان مرکزی با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر لرزید، عمق این رخداد لرزه‌ای در ۹ کیلومتری زمین و مرکز آن در ۲۳ کیلومتری ساوه، ۳۰ کیلومتری تفرش و ۳۱ کیلومتری غرق‌آباد این استان گزارش شد.

یکشنبه ۱۵ بهمن

کنگ استان هرمزگان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق ۲۳ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۴۱ کیلومتری کنگ، ۴۶ کیلومتری بندر لنگه و ۴۹ کیلومتری کوخرد این استان به ثبت رسید.

دوشنبه ۱۶ بهمن

در کلاته خیج استان سمنان زلزله ۲.۵، در رویدر استان هرمزگان زلزله ۲.۹ و در شول‌آباد استان لرستان زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

سه‌شنبه ۱۷ بهمن

تسوج استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۸، هویزه استان خوزستان زلزله ۲.۹ و عجب‌شیر استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۶ ریشتری را تجربه کردند.

در مهران استان ایلام زلزله‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۰ کیلومتری مهران، ۲۲ کیلومتری صالح آباد و ۴۸ کیلومتری ارکواز این استان بوده است.

چهارشنبه ۱۸ بهمن

برازجان استان بوشهر زمینلرزه‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۸ کیلومتری برازجان، ۲۵ کیلومتری اهرم و ۲۸ کیلومتری کلمه این استان گزارش شد.

در زرآباد استان آذربایجان غربی زلزله‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری رخ داد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۹ کیلومتری زرآباد، ۳۱ کیلومتری سیه چشمه و ۳۵ کیلومتری قره ضیاالدین این استان به ثبت رسید.

در جیرفت استان کرمان زلزله ۲.۶، در سربیشه خراسان جنوبی زلزله ۲.۸، در بزمان استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۹ و در نایبند استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

پنجشنبه ۱۹ بهمن

داراب استان فارس با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۱ کیلومتری داراب، ۲۶ کیلومتری ایج و ۳۷ کیلومتری جنت شهر این استان بوده است، زلزله ۳.۱ ریشتری در عمق ۲۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

ایج استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر را تجربه کرد و کانون آن در ۲۴ کیلومتری ایج، ۲۴ کیلومتری داراب و ۳۴ کیلومتری ششده استان فارس بوده است، زلزله ۲.۶ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

قلعه خواجه استان خوزستان با زلزله‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید که مرکز آن در ۲۶ کیلومتری قلعه خواجه، ۵۴ کیلومتری ایذه استان خوزستان و ۴۵ کیلومتری چلگرد استان چهارمحال و بختیاری گزارش شد.

در سالند استان خوزستان زلزله ۲.۹، در شهمیرزاد استان سمنان زلزله ۲.۵ و در انبار آلوم استان گلستان زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

جمعه ۲۰ بهمن

شهداد استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۱ کیلومتری شهداد، ۲۴ کیلومتری سیرچ و ۲۶ کیلومتری اندوهجرد این استان بوده است.

در بجستان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

کد خبر 728361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.