توانمندسازی و رفع دغدغه‌های زنان در دستور کار دولت

زنان به عنوان اصلی‌ترین رکن خانواده و جامعه نقش مهمی بر عهده دارند و از این‌رو هرچه در مسیر آگاهی‌بخش و الگودهی صحیح به زنان تلاش شود، تاثیر آن در جامعه نمود خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در اسلام برای زن مقام والایی در نظر گرفته شده است، چنان‌که در قرآن مجید وقتی سخن از آرامش و سکون برای انسان است از زن به عنوان آرامش‌دهنده یاد می‌شود، در سوره روم خداوند متعال می‌فرماید همسرانی از جنس خودتان برای شما آفریدم تا در کنار آنان آرامش یابید، شکی نیست که این مقام ویژه تنها در اسلام برای زن در نظر گرفته شده است.

اسلام مقام زن را در دو حیطه همسری و مادری بسیار مورد توجه قرار داده و از این دو جهت برای زنان جایگاه و منزلت ویژه‌ای ترسیم کرده است؛ به این صورت که در نگاه اسلام خانواده دارای منزلت و قداست خاصی است و از آنجا که زن مدیر خانواده به‌شمار می‌رود، بیشترین نقش را در این زمینه به خود اختصاص داده و با توجه به مقام آرامش‌دهی زن باید توجه داشت که زنان بالاترین نقش را در حفظ کیان خانواده بر عهده دارند.

زنان عهده‌دار نقش تربیتی جامعه است و این زنان هستند که مسئولیت مهم تربیت افراد جامعه را بر دوش دارند، چراکه انسان‌ها در خانواده تربیت شده و سپس وارد اجتماع می‌شوند و زن به عنوان مدیر خانه و در جایگاه مادر که بیشترین حضور را در خانه دارد، می‌تواند بالاترین نقش را در این زمینه ایفا کند، از این‌رو زن مهم‌ترین مسئولیت را در خانواده دارد و بی‌شک نقشی اساسی در تربیت فرزندان به عنوان افراد اجتماع خواهد داشت.

توانمندسازی و رفع دغدغه‌های زنان؛ در دستور کار دولت

تأکیدات مقام معظم رهبری درباره توجه به مسائل حوزه زنان

سکینه‌سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور اظهار کرد: یکی از وظایفی که برعهده داریم پیگیری حقوق اجتماعی زنان و احیای حقوق زنان به عنوان یکی از اصول قانون اساسی کشور مورد توجه بوده است.

وی با بیان اینکه زن در منظومه فکری امام (ره) نقش بسیار مهم، حساس و کلیدی در جامعه اسلامی دارد، افزود: دو بستر وجود دارد که مقام معظم رهبری تاکید به آن دارند، یکی از آن دو بستر تشکیل نهاد فراقوه‌ای است که وظیفه جمع‌آوری نخبگان حوزه زنان را برعهده داشته و دیگری موضوع شورای فقهی زنان است.

دستیار رئیس‌جمهور ادامه داد: لازم است برای زنان در کنار نقش مادری و همسری بستری فراهم شود تا به عنوان عنصر مؤثر در نقش‌های سیاسی و اجتماعی حضور داشته باشند و حضرت امام (ره) قائل به مشارکت زنان در این عرصه بودند.

پاد خاطرنشان کرد: باید از ظرفیتی که انقلاب اسلامی برای زنان ایجاد کرد، به درستی استفاده کنیم، شورای فقهی زنان به عنوان ضرورت و بستری برای پاسخگویی به مسائل مهم زنان شناخته می‌شود و این شورا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید آن را بررسی کرد.

توانمندسازی و رفع دغدغه‌های زنان؛ در دستور کار دولت

به صورت جهادی و اجرایی نیاز به رسیدگی به مسائل زنان داریم

فرحناز خسروشاهی، مستشار قضائی تدوین لوایح و امور مجلس قوه قضائیه اظهار کرد: برای پاسخ به سوالاتی که در حوزه زنان وجود دارد بهتر است به مدارس به‌خصوص دبیرستان‌ها رجوع کرد، چرا که برای پرداختن به مشکلات تنها از راه تحقیق و پژوهش کافی نیست و باید با حضور در آموزش و پرورش، دادگاه‌ها، حوزه پزشکی و سایر حوزه‌ها حضور داشت و از نزدیک به مسائل رسیدگی کرد.

وی افزود: در بُعد اجرایی باید به سوالات و ابهامات جوانان پرداخته شود، چرا که با گردآوری اطلاعات نمی‌توان به نتیجه‌ای رسید، به صورت جهادی و اجرایی نیاز به رسیدگی به مسائل زنان داریم و آموزش از مسائلی است که برای زنان اهمیت دارد.

مسئله توانمندسازی زنان و آسیب‌زدایی از آنان را پیش گرفته‌ایم

پیش از این نیز، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: بانوان شاغل درخواست‌هایی دارند که از جمله آنها دورکاری است، این موضوع، موضوعی قانونی است و پیگیری می‌کنیم تا محقق شود؛ برخی مدیران در این زمینه همکاری خوبی دارند و البته نباید فراموش کنیم که برخی شغل‌ها امکان دورکاری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بازنشستگی پیش از موعد، یکی دیگر از مطالبات بانوان شاغل است، افزود: این بحث را هم در دولت و مجلس پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که به نتیجه برسد، اما با توجه به بودجه‌ای که نیاز دارد و شرایطی که صندوق‌های بازنشستگی دارند و شاید نتوانند بیش از این بار مالی را تحمل بکنند، ملاحظاتی دارد که تلاش می‌کنیم به نتیجه برسد.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم بررسی تخفیف‌های دیگر به جای بازنشستگی پیش از موعد افزود: تخفیف‌هایی برای زنان در این خصوص صورت گرفته است، اما با توجه به ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، بازنشستگی پیش از موعد زنان بعید است و تخفیف‌های دیگری باید در نظر گرفته شود، اما با این وجود، این موضوع را پیگیری می‌کنم.

توانمندسازی و رفع دغدغه‌های زنان؛ در دستور کار دولت

وی با اشاره به ۱۲ اقدام جدید دولت در حوزه زنان عنوان کرد: دو سال پیش ذکر کردیم که مسئله توانمندسازی زنان و آسیب‌زدایی از آنان را پیش گرفته‌ایم که هر دو به ثمر نشست و اکنون مصوبه پیشگیری از طلاق و مصوبه کسب و کار پایدار محور اجرایی شده است و بر همین اساس ۸ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند؛ یکی از مهم‌ترین مسائل در این راستا ارتقای ساختار و اختصاص اعتبار مصوب بوده است.

خزعلی ادامه داد: موضوع بیمه ناباروری و زنان باردار تا پایان شیردهی، بیمه زنان خانه‌دار و روستایی از دیگر اقدامات دولت است؛ دولت وعده‌ها را اجرایی کرده و وعده‌های دیگر هم با دانش، تجربه و همکاری زنان تأثیرگذار به ثمر خواهند نشست.

وی خاطرنشان کرد: سال جاری رویداد کلان خانواده و فرهنگ عامه در ۹ کارگروه مد نظر قرار گرفت و کنگره ملی زنان تأثیرگذار هم اجرایی شد که با استفاده از این دو مسئله می‌توانیم در حوزه زنان اقدامات مؤثری را انجام دهیم؛ با معرفی این زنان موفق می‌توان علاوه بر ایجاد هم‌افزایی بین آن‌ها، در صورت لزوم حمایت‌ها و تسهیلات مناسب برای پیشرفت این زنان را پیگیری کرد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به بیمه اجتماعی زنان دارای سه فرزند روستایی و بیمه زنان باردار گفت: شغل منعطف هم در برنامه هفتم تصویب شده و در حال رایزنی برای برگزاری کارگروه‌ها و تدوین برنامه اجرایی این امر هستیم، البته اجرای کامل قوانین نیاز به تخصیص کافی بودجه دارد که امیدواریم محقق شود.

کد خبر 728256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.