سرقت درجا در بیمه بدنه چیست؟ مهمترین روش جلوگیری از سرقت درجا خودرو

طبق آمار اعلامی پلیس درباره سرقت‌ خودرو، سرقت اجزای بدنه ماشین حدود ۴۰٪ از کل سرقت‌ اتومبیل را شامل می‌شود.

اگر دائما نگران به سرقت رفتن خودرو و قطعات آن هستید، یا دوست دارید با اصطلاحات سرقت اتومبیل مانند سرقت درجا در بیمه بدنه آشنا شوید تا در هنگام وقوع تصادف بتوانید نسبت به دریافت خسارت اقدام کنید، با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم در مورد سرقت درجا در بیمه بدنه و راه‌های پیشگیری از سرقت درجا خودرو نکاتی را بیان کنیم.

سرقت درجا در بیمه بدنه چیست؟ تفاوت سرقت درجا با سرقت کلی

سرقت از اتومبیل به دو دسته کلی و جزئی یا درجا تقسیم می‌شود؛ سرقت کلی به سرقت کل ماشین گفته می‌شود که در آن سارقین اتومبیل را برای اوراق کردن و یا با اهداف دیگری سرقت می‌کنند. سرقت جزئیی خودرو یا به اصطلاح، سرقت درجا بیمه بدنه به نوعی از سرقت گفته می‌شود که سارقین بدون جابه‌جا کردن خودرو، قطعات آن مانند لاستیک، سیستم صوتی و زاپاس را به سرقت می‌برند. در ادامه نحوه دریافت خسارت سرقت درجا بیمه بدنه و همچنین ۶ راه جلوگیری از سرقت خودرو را توضیح می‌دهیم.

دریافت خسارت سرقت درجا در بیمه بدنه چگونه است؟

برخلاف تصور عموم، داشتن بیمه بدنه دلیلی بر پرداخت خسارت سرقت درجا بیمه بدنه توسط شرکت بیمه نیست. به‌این‌دلیل که بندی برای پرداخت خسارت سرقت درجای قطعات در بیمه بدنه ذکر نشده و تحت پوشش این بیمه نیست و برای‌این‌کار باید حین تهیه بیمه بدنه خودرو بندی را به قراردادتان اضافه کنید. شرکت‌های بیمه با اضافه کردن بندهایی به قرارداد بیمه بدنه خودرو و دریافت هزینه اضافی، خودرو را در برابر سرقت درجا بیمه بدنه می‌کنند. مدارک لازم برای درخواست خسارت سرقت درجای قطعات در بیمه بدنه عبارت‌اند از:

  • صورت‌جلسه پلیس از سرقت
  • اصل و رونوشت بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث
  • اصل و رونوشت سند خودرو و کارت ماشین
  • اصل گزارش پلیس
  • گواهی عدم‌ خلافی خودرو تا پایان سال جاری (سال اعلام سرقت خودرو)

یکی از شروط شرکت‌های بیمه برای پرداخت خسارت سرقت قطعات اتومبیل، فابریک بودن آن‌هاست. در غیر این صورت حتما باید مامور بیمه را از فابریک بودن قطعات نصب شده داخل ماشین مطلع کنید. شرکت بیمه پس از وصول مدارک، نسبت به بررسی آن‌ها اقدام کرده و پرونده پرداخت خسارت را به جریان می‌اندازد. به‌صورت‌کلی، مبلغی که بیمه بابت خسارت سرقت قطعات خودرو به مالک آن می‌پردازد، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت خودرو خواهد بود. دریافت خسارت قطعات خودرو نیز ممکن است تا ۶۰ روز به طول بیانجامد.

نصب ردیاب؛ مشاهده موقعیت خودرو سرقتی در هر لحظه

ردیاب یکی از بهترین تجهیزات جانبی است که تاکنون برای خودرو ساخته شده است؛ زیرا اگر بهترین دزدگیر دنیا را روی خودروی‌تان نصب داشته باشید، باز هم سارقینی هستند که با وجود دزدگیر بتوانند خودرو یا قطعات آن را به سرقت ببرند. نصب دزدگیر ردیاب خودرو نیز به تنهایی مانع از دزدیده شدن اتومبیلتان نمی‌شود، اما استفاده از آن مزایای بسیاری دارد. ردیاب اتومبیل با نشان دادن موقعیت خودرو به شما کمک می‌کند تا سریعا موقعیت سارق ماشین را برای پلیس بیان کنید تا سارق خودرو در زمان کوتاه‌تری توسط نیروی انتظامی دستگیر و خودرو به شما بازگردانده شود. از بهترین انواع ردیاب‌ خودرو می‌توان به ردیاب مغناطیسی خودرو با قابلیت شنود، ردیاب دیاگ خودرو، ردیاب فندکی جی پی اس و ردیاب پیشرفته و دزدگیر ماهواره‌ای خودرو اشاره کرد.

سرقت درجا در بیمه بدنه چیست؟ مهمترین روش جلوگیری از سرقت درجا خودرو

نصب دزدگیر؛ کاهش احتمال سرقت با نصب دزدگیر

نصب دزدگیر روی خودرو، احتمال سرقت خودرو را کاهش می‌دهد و باعث ارسال اخطار سریع به مالک خودرو در صورت باز شدن درب آن توسط سارقین می‌شود. دزدگیرهای موجود در بازار انواع مختلفی دارند که از انواع آن می‌توان دزدگیر پسیو، غیرفعال، فعال و دزدگیر صوتی را نام برد. بسته به نیازتان یکی از دزدگیرهای نام برده شده را تهیه و به خودروی‌تان نصب کنید تا جای ممکن بتوانید از سرقت ماشین جلوگیری کنید؛ همچنین در هنگام تلاش سارقین برای سرقت اتومبیل نیز می‌توانید سریعا سراغ خودرو و سارق بروید و مانع از سرقت اتومبیل شوید.

نصب دستگاه پخش دارای پنل جدا شونده؛ جلوگیری از سرقت دستگاه پخش توسط سارقین

اگر اهل گوش دادن به موسیقی در حین رانندگی هستید، نیاز به خرید و نصب یک دستگاه پخش موسیقی با کیفیت خواهید داشت. اما نصب هر دستگاه پخش مناسب ماشین شما نیست. باید دستگاه را انتخاب کنید که امکان پنل جدا شونده داشته باشد و در هنگام خروج از ماشین بتوان آن را با خود به همراه برد. برندهای متنوعی دستگاه‌های پخش خودرو با امکان جدا شدن تولید می‌کنند که باتوجه‌به نیازتان یکی را خریداری کرده و روی خودرویتان نصب کنید.

اگر علاقه‌ای به استفاده از دستگاه پخش پنل‌دار ندارید، حتما استفاده از تجهیزات ایمنی خودرو مانند دزدگیر و ردیاب را جدی بگیرید. به‌عنوان‌مثال، اگر اتومبیل شما پژو ۲۰۶ است، با جست‌وجو برای بهترین ردیاب خودرو برای ۲۰۶ آن را خریداری کرده و در ماشین نصب کنید. با نصب ردیاب خودرو امکان ردیابی سریع خودرو و اشیا به‌سرقت‌رفته از خودرو برای شما فراهم شده و پس از آن می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید.

پارک خودرو در مکان‌های شلوغ‌؛ خودرو را در جای خلوت پارک نکنید

اگر دوست ندارید هنگام بازگشت به محل پارک شدن اتومبیلتان ببینید که خودرو یا قطعات آن به سرقت رفته است، ماشینتان را در مکانی پرتردد و شلوغ پارک کنید. به‌هیچ‌وجه خودروی‌تان را در کوچه‌های بن‌بست و مکان‌های کم رفت‌وآمد پارک نکنید تا احتمال سرقت اتومبیل را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید. پارک خودرو در پارکینگ‌های نگهبان‌دار نیز یکی دیگر از راه‌های کاهش احتمال سرقت اتومبیل است.

سرقت درجا در بیمه بدنه چیست؟ مهمترین روش جلوگیری از سرقت درجا خودرو

اطمینان از خاموش بودن خودرو؛ اتومبیلتان را به‌صورت روشن رها نکنید

به‌هیچ‌وجه به بهانه خرید از سوپرمارکت، رفتن تا درب منزل، رفتن به عابربانک و هر توجیه دیگری خودروی‌تان را به‌صورت روشن رها نکنید. سارقین در کمین این‌چنین لحظاتی هستند تا در اولین فرصت وارد خودروی شما شوند و اتومبیل یا قطعات آن را سرقت کنند. در نتیجه خاموش کردن خودرو قبل از خروج از آن حتی برای زمان کوتاه را فراموش نکنید. همچنین از گذاشتن سوئیچ خودرو در ماشین جدا خودداری کنید.

خرید بیمه بدنه؛ راهی برای جبران خسارت وارده به خودرو

اگر هیچ‌کدام از روش‌های بیان شده در این مقاله مانع سرقت سارقین از اتومبیل شما نشد، باید برای دریافت سرقت درجا بیمه بدنه به شرکت بیمه مراجعه کنید. شرکت‌های بیمه در صورت داشتن بیمه بدنه و گنجاندن بند خسارت برای سرقت درجا، به مالک خودرو خسارت سرقت درجا اتومبیل را پرداخت می‌کنند. برای این کار باید مدارکی را به همراه داشته باشید که در قسمت «دریافت خسارت سرقت درجا در بیمه بدنه چگونه است؟»» از همین مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.

رعایت نکات ایمنی؛ بهترین راه پیشگیری از سرقت درجا خودرو

اگر بخواهیم با شما صادق باشیم، هیچ روش تضمینی برای جلوگیری از سرقت اتومبیل و سرقت درجا در بیمه بدنه وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از به سرقت رفتن خودرو و قطعات آن، این است که نکات ایمنی و موارد حفاظتی را رعایت کنیم تا دست سارقین برای سرقت خودروی شما بسته شود. استفاده از دزدگیر، ردیاب خودرو، پارک خودرو در مکان‌های شلوغ و استفاده از دستگاه پخش با پنل جدا شو به‌جای پنل ثابت از مواردی هستند که شانس سرقت درجا خودرو را کاهش می‌دهند.

کد خبر 728178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.