هوای اهواز برای دومین روز پیاپی بر مدار قرمز / پاک‌ترین آسمان سهم سنندج است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز هوای شهر اهواز همچون روز گذشته آلوده است و هوای ۲۰ شهر در کشور سالم و پاک ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _چهارشنبه بیست‌وپنجم بهمن_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

بر این اساس، امروز سنجش کیفی هوا در شهر اهواز با شاخص ۱۵۴ در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) قرار دارد، البته روز گذشته نیز هوای این استان بر مدار آلودگی برای عموم (قرمز) قرار داشت.

در همین راستا، امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۳۶، تهران با شاخص ۱۱۹، مشهد با شاخص ۱۱۳، بجنورد با شاخص ۱۰۲ و اراک با شاخص ۱۰۲، در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته، بیست‌وچهارم بهمن، شهرهای تبریز، اصفهان، تهران، مشهد، بجنورد و زنجان در موقعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) درج شدند.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۹۷، ارومیه با شاخص ۶۷، کرج با شاخص ۷۶، ایلام با شاخص ۵۹، بوشهر با شاخص ۵۶، بیرجند با شاخص ۳۶، زنجان با شاخص ۶۵، سمنان با شاخص ۶۵، زاهدان با شاخص ۵۶، شیراز با شاخص ۹۰، قزوین با شاخص ۷۳، قم با شاخص ۷۶، خرم‌آباد با شاخص ۵۷، همدان با شاخص ۵۶ و یزد با شاخص ۵۶ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیست‌وچهارم بهمن، شهرهای ارومیه، کرج، بوشهر، شهرکرد، زاهدان، شیراز، قزوین، قم، سنندج، رشت، خرم‌آباد، اراک و همدان در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه شهرهای شهرکرد با شاخص ۴۸، سنندج با شاخص ۳۹، کرمان با شاخص ۴۸، کرمانشاه با شاخص ۴۱ و رشت با شاخص ۴۸ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته کلان‌شهرهای ایلام، بیرجند، سمنان، کرمان، کرمانشاه و یزد در وضعیت پاک (سبز) بودند.

بر این اساس، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای اردبیل، یاسوج، گرگان، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، یاسوج، گرگان، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم (قرمز)، پنج کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، پنج کلان‌شهر پاک (سبز) و پنج کلان‌شهر بدون داده ثبت شدند، در حال که روز گذشته اما یک شهر ناسالم (قرمز)، شش کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، شش کلان‌شهر پاک (سبز) و پنج کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 728092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.