کف‌سازی بازار زنجان پس از ۴۰ سال تمام شد

شهردار زنجان گفت: با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری زنجان، کف‌سازی بازار پس از ۴۰ سال به پایان رسید.

علیرضا فیروزفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: یکی از مطالبات مردم کف‌سازی بازار زنجان بود و ما موظف بودیم به مطالبات مردمی پاسخ دهیم، بازار بالا حدود ۴۰ سال بود که هیچ‌گونه کف‌سازی نشده بود که خوشبختانه ظرف ۴۰ روز آینده کل کف‌سازی بازار اجرا شد.

وی با بیان اینکه وضعیت کف بازار زنجان نامناسب بود و شهرداری وظیفه‌ای در قبال کف‌سازی آن نداشت، گفت: به رغم این موضوع، شهرداری مشکل ۴۰ ساله کف‌سازی بازار تاریخی شهر زنجان را تعیین تکلیف کرد که اقدامی بسیار مهم است.

شهردار زنجان با بیان اینکه این طرح از سال گذشته آغاز و در سال‌جاری به پایان رسید، افزود: حدود ۲۰ هزار متر مربع کف‌سازی در داخل بازار زنجان و حدود هفت هزار متر مربع اطراف آن انجام شد.

وی کوچه‌های سیدلر، رهبری، امام جمعه و همچنین میدان مسگرهای پایین و سه میدان بزرگ داخل بازار را از جمله مناطق دارای کف سازی عنوان کرد و گفت: دو معبر دیگر نیز برای کف‌سازی مانده است که به زودی به اتمام خواهد رسید.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه بازار زنجان به دلیل قدمت و ارزش تاریخی آن مورد توجه است، ادامه داد: کف‌سازی بازار تاریخی بر اساس تفاهم‌نامه‌ای است که بین شهرداری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان منعقدشده و این پروژه به‌صورت مشارکتی به‌منظور ساماندهی، اصلاح و کف‌سازی بازار زنجان انجام می‌شود.

فیروزفر گفت: با انجام عملیات کف‌سازی و همچنین ادامه روند بهسازی و بازسازی این اثر منحصربه فرد، زیبایی دوچندانی پیدا کرده و مکانی آبرومند برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی فراهم شده است.

به گزارش ایمنا؛ بازار زنجان طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران است، این بازار در دوران آغا محمدخان قاجار آغاز و در سال ۱۲۱۳ در زمان فتحعلی شاه قاجار خاتمه یافته و مساجد و سراها و گرمابه‌ها در سال ۱۳۲۴ هجری قمری به آن اضافه شده است.

مجموعه بازار قدیمی به صورت یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است.

گستردگی جغرافیایی بازار زنجان و تنوع راسته‌ها، تعدد سراها و کاروانسراهای درون‌شهری در راسته‌های فرعی که هرکدام به نامی و به فعالیتی خاص اختصاص پیدا کرده و وجود مساجد فراوان گویای پویایی این مجموعه در طول زمان‌های گذشته و شرایط حاکم بوده است و این بازار از سوی غرب و شرق گسترده شده و بدین لحاظ بازار پایین و بازار بالا تقسیم و نام‌گذاری شده است.

کد خبر 728065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.