حمایتی ویژه از ازدواج و فرزندآوری در راستای جوانی جمعیت

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان بر اهمیت ازدواج و فرزندآوری، تسهیلاتی به منظور حمایت از خانواده‌ها و تشویق آنها به امر ازدواج و فرزندآوری در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به وام‌های ازدواج و فرزندآوری اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، افزایش مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال، ۲۲۰ میلیون تومان و برای سایر زوجین ۱۸۰ میلیون تومان است که با رشد ۶۵ درصدی، مبلغ این وام در سال آتی، مبلغ این وام برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال به ۳۵۰ میلیون تومان و سایر زوجین واجد شرایط نیز ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

زوج‌هایی که بعد از تاریخ ‬ ۰۱/‏۰۱/‏۱۳۹۸‬ ازدواج کرده‌اند می‌تواند از این تسهیلات استفاده کنند و دوره بازپرداخت آن ۱۰ ساله است؛ لازم به ذکر است مجلس برای سال جاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پیش‌بینی کرد که بر اساس آن، رقم وام فرزندآوری به ازای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۹۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۱۵۰ میلیون تومان است.

به علت تقاضای زیاد مردم، صف‌های وام ازدواج طولانی شد و از طرفی پایین بودن سقف پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها از جمله مشکلات دریافت این وام در سال جاری است و نمایندگان مجلس با افزایش سقف وام قرض‌ الحسنه ازدواج، مبلغ وام قرض‌ الحسنه فرزندآوری در سال آینده را به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۲۰۰ میلیون تومان، افزایش دادند.

بانک مرکزی در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند ارائه می‌کند و ثبت‌نام وام فرزندآوری ۱۴۰۲ به صورت اینترنتی و از طریق سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانی ve.cbi.ir صورت می‌گیرد.

تاییدیه شورای نگهبان برای افزایش تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان با استناد به تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ که مربوط به حوزه فرهنگ است، اظهار کرد: ۳۰۰ همت برای تسهیلات ازدواج، فرزندآوری ودیعه، خرید یا ساخت مسکن پیش‌بینی شده بود که این موضوع به تأیید شورای نگهبان رسید؛ البته در خصوص کفایت منابع و اولویت بندی موارد و ترتیب اعطای تسهیلات ابهاماتی جزئی وجود داشت.

وی افزود: افزایش وام ازدواج برای زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال به ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر افراد که ۳۰۰ میلیون تومان است، خلاف قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: حکم مربوط به واگذاری زمین رایگان به خانوارهای بالای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

کمیسیون تلفیق پیرو تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، مواردی را به تصویب رساند

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ پیش از این اظهار کرد: کمیسیون تلفیق در جریان بررسی بند (ث) لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیرو تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری مواردی را به تصویب رساند.

وی افزود: طبق مصوبه‌های این کمیسیون، برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۲ به بعد به دنیا آمده‌اند، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول ۴۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند دوم ۸۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند سوم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند پنجم و بیشتر دو میلیارد ریال پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ افزود: تسهیلات قرض‌الحسنه خرید مسکن برای خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر که بعد از سال ۱۳۹۹ به دنیا آمده است، ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شد.

وی ادامه داد: تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد و رزمندگان معسر ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

با صف‌های طولانی تقاضا مواجه خواهیم بود

وحید یامین‌پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در دی سال جاری در صفحه مجازی خود نوشت: «کمیسیون تلفیق وام ازدواج را حدود ۶۵ درصد افزایش داد، وام ازدواج سال آینده ۳۰۰ میلیون (و برای پسر زیر ۲۵ سال و دختر زیر ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون تومان) خواهد بود.»

وی همچنین اظهار کرده بود: اگر مجلس سقف پرداخت تسهیلات بانک‌ها را کمتر از ۳۰۰ همت تعیین کند، با صف‌های طولانی تقاضا مواجه خواهیم بود، سال جاری ۲۰۰ همت برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پیش بینی شده بود که کمتر از میزان تقاضاها بود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: هفته گذشته به دستور رئیس جمهور مقرر شد به منظور کاهش صف متقاضیان تا پایان سال، ۱۲۵ هزار فقره تسهیلات ازدواج و ۱۱۰ هزار تسهیلات فرزند مازاد بر سهمیه‌های ابلاغی پرداخت شود.»

کد خبر 727903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.