این بار مادرانگی محور اصلی اجلاس کشورهای عضو گروه ۵ شد

زوجینی که زندگی خود را آغاز کرده‌اند در مسیر تحکیم بنیان خانواده و فرزندآوری با دغدغه‌های بسیاری روبه‌رو هستند، لذا مسئولان در راستای رفع این دغدغه‌ها اقدامات گوناگونی را در دستور کار قرار داده‌اند، تا آنجا که در اجلاس به محورهای مختلف این حوزه پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زنان و مادران نقش و جایگاه مهمی در خانواده دارند که نیروی قدرتمندی برای انسجام و یکپارچگی اجتماعی است، نقش مادران در خانواده بسیار سنگین و حیاتی به شمار می‌رود و بر تمام جنبه‌های اجتماعی و فردی اعضای خانواده تأثیرگذار می‌گذارد.

مشاوران خانواده معتقدند مادران عامل تربیت، رشد و تعالی انسان و ترقی و پیشرفت خانواده هستند و با توجه به تأثیرگذاری آنها بر روند پیشرفت جامعه، فراهم کردن شرایطی به منظور داشتن زندگی با سلامت و رفاه بیشتر، از جمله مواردی است که حائز اهمیت به شمار می‌رود.

به گفته مسئولان مربوطه، خانواده طبیعی با پشتوانه فطری خود از فرهنگ کشورهای اصیل متشکل از یک زن، مرد و فرزندان است، یک جامعه متعالی برای ایجاد زمینه اشتغال ایمن و با کرامت برای زنان تلاش و حمایت می‌کند و دولت‌ها باید با فرهنگ‌سازی و اقدامات مناسب ارزش تشکیل و حفظ خانواده و فرزندآوری و تربیت فرزند را برای جامعه تبیین و دختران و زنان را برای نقش‌آفرینی در این زمینه آماده کنند.

این بار مادرانگی محور اصلی اجلاس کشورهای عضو گروه ۵ شد

۹۹ خدمت رایگان سلامت برای مادران باردار / کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر مادران باردار در کشور

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: وزارت بهداشت در نظر دارد که برنامه‌ای در ارتباط با جمعیت در کشور اجرا کند؛ ۹۹ خدمت حوزه سلامت برای مادران باردار به صورت رایگان اجرا می‌شود و این خدمات با هدف حفظ سلامت مادران و ترویج زندگی سالم و ازدواج به هنگام و فرزندآوری متعدد است که در این راستا نیز پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری جزو خدماتی است که اجرا شده است.

وی با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده را در کشور اجرا کرده‌ایم، افزود: با توجه به اینکه سلامت خانواده از اهمیت فراوانی برخوردار است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به اجرای برنامه سلامت خانواده اقدام کرده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ارائه خدمات سلامت رایگان محدود به زنان نمی‌شود، تصریح کرد: به تازگی، برنامه‌ای در وزارت بهداشت اجرا شده است که بر مبنای آن کودکان زیر هفت سال خدمات سلامت را در مراکز دولتی و بیمارستان‌های دانشکاه‌های علوم‌پزشکی به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

عین‌اللهی با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین اجلاس کشورهای عضو گروه ۵ با موضوع سلامت زنان و خانواده گفت: همکاری در حوزه سلامت میان همسایگان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، و در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، برگزاری اجلاس کشورهای عضو گروه ۵ در کانون توجه قرار گرفت و به طور قطع، برگزاری اجلاس کشورهای عضو گروه ۵ باعث تعمیق همکاری در حوزه سلامت می‌شود.

وی با بیان اینکه کشورهای عضو گروه ۵ باید ارتقای شاخص سلامت منطقه را در کانون توجه قرار دهند و در جهت تحقق این موضوع گام بردارند، ادامه داد: زنان، مادران آینده هستند و خانواده نقش محوری در جامعه دارد، با توجه به اینکه خانواده نقش محوری دارد باید به موضوع سلامت خانواده اهمیت دهیم.

وزیر بهداشت گفت: اگر شرایط خانواده درست باشد جامعه نیز درست می‌شود، اگر بخواهیم یک جامعه سالم داشته باشیم باید به سلامت خانواده توجه کنیم و خانواده را محور سلامت در نظر بگیریم، مادران، نقش مؤثری در سلامت خانواده دارند؛ چراکه می‌توانند مسائلی مانند تغذیه خوب، تغییر سبک زندگی و سلامت روانی را در خانواده‌ها اجرا کنند.

عین‌اللهی با بیان اینکه وزارت بهداشت به موضوع سلامت خانواده توجه می‌کند، گفت: به دلیل اینکه موضوع سلامت خانواده را در کانون توجه قرار داده‌ایم برنامه سلامت خانواده را در کشور ایران اجرا می‌کنیم و در نظر داریم «کنگره بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک» را طی روزهای پانزدهم و شانزدهم اسفند ماه برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: بررسی‌ها بیانگر این است زنان حدود ۵۰ درصد افراد یک جامعه را تشکیل می‌دهند، بنابراین با توجه به جمعیت زنان و نقش محوری آنان در خانواده باید به موضوع سلامت زنان توجه کرد، همچنین زنان می‌توانند نقش محوری در جهت اجرای جوانی جمعیت و جمعیت شاداب داشته باشند و اگر خواهان داشتن فرزند سالم هستیم باید مادر سالم داشته باشیم.

وزیر بهداشت افزود: در بیشتر خانواده‌ها مادران بیشترین نقش را در حفظ و سلامت اعضای خانواده ایفا می‌کنند و سلامت زنان در جوانی جمعیت و جمعیت شاداب اهمیت دارد و اگر می‌خواهیم فرزند سالم داشته باشیم باید مادر سالم داشته باشیم.

عین‌اللهی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه سلامت گفت: امید به زندگی در ابتدای انقلاب اسلامی ۵۶ سال بود، اما در حال حاضر، امید به زندگی به ۷۸.۵ سال رسیده است، میزان امید به زندگی، یکی از شاخص‌های مهم عرصه سلامت به حساب می‌آید، میزان مرگ و میر مادران نیز در پیش از انقلاب معادل ۲۵۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده بود که این عدد به ۲۳.۷ در ۱۰۰ هزار تولد زنده رسیده است.

این بار مادرانگی محور اصلی اجلاس کشورهای عضو گروه ۵ شد

افزایش سن ازدواج و تأخیر در فرزندآوری، نکته کلیدی در شیوع ناباروری است

شکیبا محبی‌تبار، دبیر ستاد ملی جمعیت کشور اظهار کرد: افزایش سطح سلامت زنان و دختران از اولویت‌های اصلی نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران است که طی ۴۰ سال اخیر نیز موفقیت‌های درخشانی در این راستا داشته‌ایم.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش جمعیت جوان کشور، از ارتقای سیاست‌ها، قوانین و اقدامات مرتبط با سلامت مادران به عنوان اصلی مهم و اساسی یاد کرد و گفت: جمعیت جوان و متکثر در هر کشوری، عامل رشد اقتصادی، اقتدار سیاسی، بالندگی و نشاط است، بر اساس پیش‌بینی معتبرترین مراکز پژوهشی دنیا کشورهایی که نرخ رشد جمعیت بالایی دارند همچون نیجریه و هند و چین در فهرست ۱۰ کشور اول قدرتمند دنیا در سال‌های آتی قرار دارند.

دبیر ستاد ملی جمعیت ادامه داد: مسئله ارتقای سلامت مادران قبل، حین و بعد از بارداری با هدف کاهش عوارض در مرگ‌ومیر بارداری و حفظ کرامت مادری، ارزشمندی فرزندآوری و ترویج سبک زندگی سالم با رویکرد ازدواج به‌هنگام و آسان جوانان و باروری سالم و درمان ناباروری و حفظ حیات جنین از تمام دولت‌های کشورهای دیگر مورد انتظار است‌.

محبی‌تبار افزود: خانواده طبیعی با پشتوانه فطری خود از فرهنگ کشورهای اصیل متشکل از یک زن، مرد و فرزندان است، یک جامعه متعالی برای ایجاد زمینه اشتغال ایمن و با کرامت برای زنان تلاش و حمایت می‌کند و دولت‌ها باید با فرهنگ‌سازی و اقدامات مناسب ارزش تشکیل و حفظ خانواده و فرزندآوری و تربیت فرزند را برای جامعه تبیین و دختران و زنان را برای نقش‌آفرینی در این زمینه آماده کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که افزایش سن ازدواج و تأخیر در فرزندآوری نکته کلیدی در شیوع ناباروری است، برای اصلاح الگوی ازدواج، فرزندآوری و ترویج زندگی سالم اعم از فعالیت بدنی، تغذیه سالم، پرهیز از مصرف سیگار و الکل و اقداماتی همچون کاهش آلودگی‌های محیطی تلاش می‌کنیم و باید در اولویت دولت‌ها باشد.

دبیر ستاد ملی جمعیت کشور افزود: بارداری ایمن حق تمام مادران به خصوص مادران نیازمند مراقبت بیشتر است و از جمله اقدامات مورد انتظار از دولت‌ها کاهش هزینه‌های مالی، اجتماعی و روانی بارداری است.

این بار مادرانگی محور اصلی اجلاس کشورهای عضو گروه ۵ شد

برنامه «سلامت خانواده» با محوریت «مادران» در حال اجرا است

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، تعریف موضوع سلامت زنان و خانواده از ضرورت توجه به موضوع خانواده و اهمیت نقش زنان در خانواده حکایت می‌کند و مسئولان جمهوری اسلامی همواره بر اهمیت موضوع خانواده تاکید کرده‌اند، موضوع خانواده به قدری برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد که این موضوع ضرورت و اهمیت آن توسط رئیس‌جمهور در سازمان ملل متحد مطرح شد.

وی افزود: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، برنامه «سلامت خانواده» را به منظور حفظ خانواده اجرا کرده و برنامه سلامت خانواده با محوریت مادران در حال اجرا است؛ سلامت خانواده از اهمیت فراوانی برای ما برخوردار است و اجرای برنامه سلامت خانواده را باید یک اقدام مهم در زمینه پوشش سلامت در نظر گرفت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: کشورهای عضو گروه پنج که اجلاس آن با میزبانی ایران برگزار می‌شود، با اجرای یک برنامه جدید و جدی می‌توانند جهت سلامت مادران که مهمترین رکن یک خانواده هستند، گام بردارند، ترویج زایمان سالم و سلامت مادران سبب می‌شود آنها در جهت تحقق ارتقای سلامت خانواده گام بردارند و سلامت خانواده می‌تواند نتایج سودمندی به همراه داشته باشد.

کد خبر 727862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.