تاثیر روان‌شناسی و مشاوره بر سلامت روان جامعه

مدیرعامل انجمن صنفی مراکز مشاوره و روان‌شناسی استان اصفهان گفت: در صورتی که یک سیستم مدیریتی متفکر، منسجم و پویا در رأس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره مرکزی یا استانی قرار گیرد، امکان نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری بسزایی برای جامعه وجود خواهد داشت.

سارا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یک کشور این است که مقوله سلامت روان همچون سلامت جسم در اولویت افراد آن جامعه قرار داشته باشد، به بیان دیگر بزرگ‌ترین سرمایه افراد در یک کشور توسعه‌یافته، «سلامت روان» است.

وی افزود: در جوامعی که افراد فشارهای روحی بسیاری احساس می‌کنند، استفاده از خدمات مشاوره و روان‌شناسی می‌تواند برای آن‌ها کمک بسیاری در حفظ سلامت روح و روان باشد، از این‌رو در تمام کشورها یک نهاد یا دستگاه متولی امر روان‌شناسی و مشاوره وجود دارد.

مدیرعامل انجمن صنفی مراکز مشاوره و روان‌شناسی استان اصفهان بیان کرد: قابل توجه است که قانون «تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران» مشتمل بر ۲۴ ماده و ۱۹ تبصره، در جلسه علنی مورخ بیست‌وهفتم فروردین ۱۳۸۰ و در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ مهم اردیبهشت ۱۳۸۲ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

وی اضافه کرد: به استناد ماده ۲ قانون «تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران»، از اهداف اصلی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران می‌توان به تلاش برای ارتقای سطح دانش روان‌شناسی و مشاوره، حمایت از حقوق مراجعان به روان‌شناسان و مشاوران و حمایت از حقوق صنفی روان‌شناسان و مشاوران اشاره کرد، بنابراین مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی عملکرد سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، سه هدفی بود که اشاره شد.

محمدی گفت: تشکیل این سازمان در قالب یک قانون بوده و این موضوع بیانگر جایگاه بالا و پراهمیت سازمان است و می‌طلبد سایر نهادهایی که با این سازمان در ارتباط هستند، توجه ویژه‌تری به مباحث موجود داشته باشند تا شاهد نتایج مؤثر همکاری سازمان روان‌شناسی با آن‌ها در حوزه‌های مختلف باشیم.

وی در ادامه افزود: با استناد به ماده‌های ۱۱ و ۲۱ قانون مذکور، تأمین بودجه و منابع مالی سازمان از محل اعتبارات و دارایی‌های موجود سازمان، حق عضویت سالانه اعضای سازمان، کمک‌های اختیاری دولت و مؤسسات و افراد داوطلب به سازمان، تعیین شده است، این بدان معناست که در صورتی که یک برنامه اصولی در سازمان حاکم باشد، امکان تأمین منابع مالی از راه‌های مختلف قانونی میسر است.

مدیرعامل انجمن صنفی مراکز مشاوره و روان‌شناسی استان اصفهان بیان کرد: لازم است بدانیم طبق بند ۷ از ماده ۳ این قانون، قانون‌گذار اهمیت سازمان را تا آنجا در نظر می‌گیرد که همکاری با مراجع ذی‌ربط در ارائه خدمات روان‌شناسی و مشاوره به‌موقع بروز حوادث و سوانح غیرمترقبه از طریق تشویق و بسیج اعضای سازمان را جزو وظایف و اختیارات سازمان می‌داند.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است در صورتی که یک سیستم مدیریتی متفکر، منسجم و پویا در رأس سازمان مرکزی (یا استانی) قرار گیرد، با توجه به جایگاه والا و قانونی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و اختیارات وسیع آن در مدیریت و هدایت جریانات روان‌شناسی و مشاوره در جامعه و از سوی دیگر منابع مالی و اعتباری قانونی که برای این سازمان در نظر گرفته شده است، امکان نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری بسزایی برای جامعه وجود خواهد داشت.

کد خبر 727837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.