۴ گونه حیات وحش چهارمحال و بختیاری در معرض انقراض هستند

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: چهار گونه حیات وحش در معرض انقراض شامل پلنگ ایرانی، اردک سرسفید، کرکس مصری و بالابان در چهارمحال‌وبختیاری وجود دارد.

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: جمع گونه‌های جانوری در زیستگاه‌های استان ۴۳۳ گونه است که از این تعداد ۴۹ گونه خزنده، ۴۶ گونه پستاندار، چهار گونه دوزیست، ۳۴ گونه ماهی و ۳۰۱ پرنده هستند.

وی افزود: چهار گونه در معرض انقراض شامل پلنگ ایرانی، اردک سرسفید، کرکس مصری و بالابان در استان وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست استان ادامه داد: شش منطقه حفاظت شده در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که منطقه شیدا، قیصری، تنگ صیاد، هلن و خدا آفرید از مناطق شش‌گانه حفاظت شده هستند.

یوسف‌پور تصریح کرد: منطقه خدا آفرید در شهرستان اردل در سال‌جاری با تصویب شورای عالی محیط زیست از منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده تغییر کرد.

وی با بیان اینکه لاله واژگون یک اثر ملی طبیعی است، خاطرنشان کرد: پارک ملی تنگ صیاد پناهگاه حیات وحش شیرستان و تالاب بین‌المللی چغاخور و تالاب گندمان از دیگر زیستگاه‌های مهم جانوری استان هستند.

یوسف‌پور با بیان این‌که از علف‌خوران شاخص استان می‌توان بز وحشی و گوسفند وحشی را نام برد، گفت: در سال جاری وضعیت علوفه برای علوفه‌خوران وحشی استان مناسب است و تاکنون هیچ‌گونه علف‌رسانی نداشته‌ایم، سال گذشته با توجه به بارش برف چندین مرتبه از طریق بالگرد و محیط‌بانان به این نوع گونه‌های جانوری غذارسانی شد.

چهارگونه حیات وحش چهارمحال و بختیاری در معرض انقراض هستند

حضور ۶۰ هزار پرنده در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری

وی با اشاره به انواع پرندگان در چهارمحال‌وبختیاری عنوان کرد: پرندگان مهاجر در دو نوبت وارد استان می‌شوند یک نوبت در ماه‌های دی تا بهمن که از مسیر سیبری به سمت آفریقا در حال حرکت هستند و دومی در ماه‌های خرداد و اردیبهشت زمان که بازگشت این پرندگان است.

وی اظهار کرد: اردک‌ها، خوتکا، اَگرت، حواصیل، فلامینگو، کشیم‌های کوچک و بزرگ، آبچلیک، غاز، چنگر، بوتیمار، لک‌لک، خروس کولی، عقاب دریایی، کاکایی و پرستوی دریایی از جمله این پرندگان هستند.

یوسف‌پور افزود: پیک حضور پرندگان از دهم دی تا دوازدهم بهمن است که سرشماری این گونه هم در این زمان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سال جاری ۶۰ هزار پرنده در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری فرود آمدند که به دلیل فراهم بودن شرایط زیستگاهی و یخبندان نشدن عرض شمالی کشور مهاجرت پرندگان به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری کاهش پیدا کرد.

مدیرکل محیط زیست استان اضافه کرد: تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت افزون بر ۱۲۰ هزار پرنده مهاجر را دارند.

کد خبر 727816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.