شرایط اهدای خون / چه کسانی نباید خون اهدا کنند؟

با توجه به لزوم تأمین سلامت افراد، اهداکنندگان خون باید دارای شرایط خاصی از جمله برخورداری از سلامت کامل جسمی و روحی، داشتن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال با حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن رفتار مخاطره‌آمیز یا پرخطر که فرد را در معرض ابتلاء به بعضی بیماری‌ها قرار می‌دهد، باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اهدای خون، اقدامی داوطلبانه و خداپسندانه است که بسیاری از افراد نسبت به انجام آن اقدام می‌کنند و با توجه به اهمیت حفظ سلامت اهداکنندگان و دریافت‌کنندگان خون و فراورده‌های خونی، رعایت بعضی نکات ضروری به‌شمار می‌رود و افراد اهداکننده خون باید دارای شرایطی باشند که از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ارائه کارت شناسایی عکس دار توسط داوطلب اهدای خون

- حداقل سن ۱۷ سال و حداکثر ۶۵ سال (چنانچه اولین نوبت اهدا خون است، حداکثر سن جهت اهدا ۶۰ سال در نظر گرفته می‌شود.)

- حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم

- رعایت فاصله زمانی حداقل هشت هفته بین دو نوبت اهدای خون (با این شرط که دفعات اهدای خون از چهار بار در سال بیشتر نشود، البته بهتر است مردان با فواصل سه ماهه و زنان با فواصل چهار ماهه نسبت به اهدای خون اقدام کنند.)

- تندرستی (بدان معنی که علاوه بر احساس سلامتی، توانایی انجام فعالیت‌های معمول زندگی خود را داشته باشید.)

- اهداکنندگان طی چهار تا شش ساعت قبل از اهدای خون، غذا میل کرده باشند.

- اهداکنندگان مراجعه به دندانپزشکی نداشته باشند.

- اهداکنندگان مبتلا به سرماخوردگی یا گلودرد نباشند.

- اهداکنندگان طی یک سال گذشته بستری در بیمارستان یا جراحی نداشته باشند.

- اهداکنندگان طی یکسال گذشته تزریق خون، واکسیناسیون یا تزریق هورمون رشد نداشته باشند.

حداقل و حداکثر سن افراد برای اهدای خون چند سال است؟

شهرام میرزایی، سرپرست معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون، با تاکید بر اینکه مردم نقش بسیار مهمی در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت دارند، اظهار کرد: از جمله مهم‌ترین برنامه‌هایی که معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون دارد این است که اهداکنندگان خون را جذب، حفظ و ساماندهی کند، همچنین مشارکت خیرین و بنگاه‌های اقتصادی برای ایفای نقش و مسئولیت‌های اجتماعی در زمینه‌های تکمیل پروژه‌های عمرانی و تجهیز توسعه پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون در سطح کشور را جذب کند.

وی با اولویت دانستن جذب زنان و جوانان برای انتقال خون طی سال آینده افزود: تلاش می‌شود افرادی که برای اولین بار برای اهدای خون اقدام می‌کنند، جوانان باشند و در این زمینه ایفای نقش کنند، در این خصوص در حال برنامه‌ریزی با دانشگاه‌ها هستیم تا بتوانیم فرهنگ ارتقای خون داوطلبانه را در محیط دانشگاه ترویج دهیم.

سرپرست معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون ادامه داد: برای به‌کارگیری ظرفیت جوانان با وزارت ورزش و جوانان نیز جلسات مشترکی را داشتیم تا این فرهنگ میان جوانان ترویج شود، برای بیشتر شدن مشارکت زنان نیز وزارت بهداشت و وزارت ارشاد و اصحاب رسانه می‌توانند کمک کنند.

میرزایی با بیان اینکه حداقل سن اهدای خون ۱۸ سال و حداکثر ۶۵ سال است، خاطرنشان کرد: هر کیسه خون که حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ سی سی است، در سه بخش گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما می‌تواند به سه نفر کمک کند.

شرایط اهدای خون / چه کسانی نباید خون اهدا کنند؟

اهداکنندگان خون چه شرایطی باید داشته باشند؟

کیان دهراب‌پور، مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به لزوم تأمین سلامت اهداکنندگان و گیرندگان خون و فراورده‌های آن، افراد اهدا کننده خون باید دارای شرایط خاصی از جمله برخورداری از سلامت کامل جسمی و روحی، داشتن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال با حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن رفتار مخاطره‌آمیز یا پرخطر که فرد را در معرض ابتلاء به بیماری‌های ایدز و هپاتیت قرار دهد، داشته باشد.

وی با بیان اینکه زنان در دوران بارداری شیردهی و قاعدگی دردناک امکان اهدای خون ندارند، افزود: میزان اهدای خون بانوان نسبت به مردان بسیار پایین است، در حالی که در بعضی از کشورها، نیمی از اهداکنندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند؛ بسیاری اعتقاد دارند بانوان کم‌خون یا ضعیف هستند و توان اهدای خون را ندارند یا به علت قاعدگی نباید خون اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: افراد باید توجه داشته باشند که هر فرد مراجعه‌کننده برای اهدای خون، توسط پزشک معاینه و در صورت داشتن شرایط از وی خون گرفته می‌شود و آزمایش کم‌خونی نیز از جمله تدابیر اندیشیده شده در راستای حفظ سلامت اهداکنندگان است.

دهراب‌پور با اشاره به مراحل اهدای خون ادامه داد: در ابتدا با ارائه کارت ملی اطلاعات فرد اهداکننده در برنامه رایانه‌ای انتقال خون ایران ثبت می‌شود، سپس افراد تحت مشاوره و معاینه قرار می‌گیرند و با دادن پاسخ‌های صحیح و صادقانه به پرسش‌های پزشک، می‌توانند در راستای حفظ سلامت خود و گیرنده خون کمک‌کننده باشند.

وی گفت: پس از طی شدن این مراحل و انجام آزمایشات، افراد به سالن خون‌گیری وارد می‌شوند و یک واحد خون برابر با حدود ۴۵۰ میلی‌لیتر را اهدا می‌کنند و در نهایت پیش از ترک مرکز اهدای خون، فشار خون و نبض افراد اهداکننده کنترل و ثبت می‌شود.

شرایط اهدای خون / چه کسانی نباید خون اهدا کنند؟

شرایط افرادی که نمی‌توانند خون اهدا کنند

  • افرادی که در سه ماه گذشته از داروهای تزریقی، استروئیدها یا مواد دیگری که توسط پزشک تجویز نشده است استفاده کرده‌اند.
  • افرادی که کمبود مادرزادی فاکتور انعقادی دارند یا مبتلا به بیماری‌هایی مانند هموفیلی، آنمی داسی شکل، تالاسمی ماژور، پلی سایتمی ورا، بدخیمی‌های خونی و لنفوم هستند.
  • افرادی که آزمایش HIV مثبت داشته باشند.
  • افرادی که از نظر اعتیاد به الکل یا سایر موادمخدر مشکوک هستند.
  • هر فردی که در سه ماه گذشته با فردی مبتلا به هپاتیت B یا هپاتیت C تماس نزدیک داشته است.
  • افرادی که در دو سال گذشته سابقه ابتلاء به بیماری شاگاس، بروسلوز، لیشمانیاز، بابزیوز، تب زرد، توکسوپلاسما یا تب مالت را دارند.

معافیت‌های موقت اهدای خون

بعضی از موارد، باعث معافیت فرد از اهدای خون به شکل موقت می‌شوند؛ به این معنی که پس از برطرف‌شدن عامل خطر، افراد می‌توانند خون اهدا کنند. موارد موقت منع اهدا عبارت‌اند از:

معافیت سه‌ساله:

بعد از رفع علائم تشخیص مالاریا یا سابقه ابتلاء به مالاریا

مهاجرت یا پناهنده‌ای که از ناحیه اندمیک مالاریا آمده باشد یا در کشورهای اندمیک مالاریا به مدت حداقل پنج سال زندگی کرده باشد.

معافیت یک ساله:

انجام خال‌کوبی، تتو، طب سوزنی، حجامت و مواردی از این قبیل

تزریق واکسن هپاتیت B پس از مواجه شدن (تزریق واکسن هپاتیت به شکل عادی ممانعت برای اهدا ندارد)

پس از اتمام درمان سفلیس یا سوزاک

تزریق آمپول رگام

سفر به عراق به علت لیشمانیازیس

معافیت شش ماهه:

پس از زایمان یا سقط

مصرف داروی دوتاستراید (Dutasteride)

معافیت ۲۱ روزه:

پس از تزریق واکسن آبله

معافیت ۲ هفته‌ای:

پس از واکسیناسیون سرخک یا اوریون

مصرف قطره خوراکی فلج اطفال

واکسن خوراکی حصبه یا تیفوئید

کد خبر 727548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.