بازگشت «نویدکیا» نویدبخش تحول در فوتبال ایران است

کارشناسان فوتبال کشورمان معتقدند باید تغییر نسل سرمربیان فوتبالی را آغاز کنیم تا انرژی تازه‌ای به فوتبال کشورمان وارد شود، در واقع مربیان جوانان‌تر، باانگیزه‌تر و با انرژی بیشتری خون‌ تازه را به‌شاهرگ‌های فوتبال ایران تزریق می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در روزهای گذشته اخباری مبنی بر پیوستن محرم نویدکیا به صنعت نفت آبادان مطرح شد و به گوش رسیدن چنین اخباری شایعه بازگشت این سرمربی به لیگ برتر را قوت بخشید، اما در روزهای بعد مشخص شد نویدکیا هدایت مس رفسنجان را برعهده گرفت تا بار دیگر مسیر فوتبالی خود را به عنوان سرمربی در مس رفسنجان آغاز کند. بی‌شک حضور مجدد وی در لیگ برتر علاوه بر اینکه می‌تواند سرآغازی برای اعتماد به مربیان جوان باشد. می‌تواند نماینده رفسنجان را نیز از حواشی و بحران‌هایی که پس از رفتن محمد ربیعی گریبانگیر این تیم شده بود نجات دهد.

photo9523564288.jpg

حضور نویدکیا در مس؟ اتفاق خوشایندی است

جلال اکبری، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص حضور نویدکیا در مس رفسنجان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از نظر من حضور محرم نویدکیا در رأس کادرفنی مس رفسنجان یک اتفاق مثبت است چراکه وی از اخلاق، مدیریت و پتانسیل مربیگری لازم برخوردار است. بی‌تردید نمی‌توان گفت افرادی که در دوران بازی عملکرد موفقی داشته‌اند، می‌توانند در دوره مربیگری نیز موفق ظاهر شوند. چراکه موفقیت یک تیم به فاکتورهایی همچون حمایت، مدیریت باشگاه و بودجه نیز بستگی دارد. در هر صورت با توجه به تجربه‌ای که نویدکیا دارد؛ اگر زمینه‌های لازم برای وی فراهم شود به احتمال فراوان مس رفسنجان با این سرمربی نتیجه دلخواه را خواهد گرفت.

وی در تشریح اهمیت استفاده از مربیان جوان تصریح می‌کند: از نظر من همانگونه که تمام اهالی فوتبال اعتقاد دارند برای پیشرفت باید تغییر ساختار فدراسیون، بهبود وضعیت آکادمی، جوان‌گرایی و برنامه‌ریزی وجود داشته باشد. مشابه همین اتفاق نیز باید برای مربیان رقم بخورد. در واقع مدیران باشگاه‌ها باید به مربیان جوان که شخصیت و پتانسیل مربیگری دارند، اعتماد کنند. همانطور که باید برای تیم‌های ملی و باشگاهی به جوانان اعتماد شود در قسمت مربیگری نیز باید همین گونه باشد تا آینده باشگاه‌ها و فوتبال کشورمان تضمین شود.

بازگشت «نویدکیا» نویدبخش تحول در فوتبال ایران است

باید بستر برای مربیان جوان فراهم شود

اکبری یادآور می‌شود: از نظر من مربیان جوان تفکرات جدید و انرژی تازه‌ای دارند و با برنامه‌ریزی برای تیم هدف‌گذاری می‌کنند. محرم نویدکیا نیز از همین افراد به شمار می‌رود. هرچند که باید حمایت و بسترهای لازم برای وی فراهم شود تا بتواند در مس رفسنجان نمایش مطلوبی داشته باشد و این تیم را حاشیه نجات دهد. اگر باشگاه‌ها با هدف حفظ تیم دست به انتخاب مربی بزنند کمکی به لیگ برتر نمی‌کنند. تیم‌ها می‌توانند با جوان‌گرایی هدف تعیین کنند که برای مثال از جایگاه یازدهم به جایگاه‌های بهتر دست پیدا کنند، اما اینکه مربی را با هدف حفظ تیم در یک جایگاه به خدمت بگیرند سبب می‌شود فوتبال ما به سمت عقب حرکت کند.

مس رفسنجان انتخاب صحیح نویدکیا بود

حسین چرخابی، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص حضور محرم نویدکیا در رأس کادرفنی مس رفسنجان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: محرم نویدکیا پس از اینکه از دنیای بازیکنی فوتبال خداحافظی کرد وارد دنیای مربیگری شد و چنین موضوعی نشان دهنده علاقه وی به فوتبال است. فردی که به این رشته ورزشی علاقه داشته باشد باید از شرایط جوانی خود استفاده کند و برای این کار لازم نیست در تیم‌های خاص مشغول کار شود. هیچ مربی در دنیا وجود ندارد که تنها در یک تیم فعالیت داشته باشد. مس رفسنجان گزینه خوبی به شمار می‌رود و بی‌تردید مدیران این باشگاه بازیکنانی را که نویدکیا بخواهد برای وی خریداری خواهند کرد، چراکه مدیر عامل این باشگاه فردی فوتبال دوست است و به طور کلی تصمیم این سرمربی صحیح بود.

وی با اشاره به وضعیت مربیگری ایران می‌افزاید: چرخه ثابت مربیگری فوتبال ایران را نابود کرده است چراکه عده‌ای در حال حاضر در فوتبال کشور ما حضور دارند که سبب شده‌اند وضعیت تیم‌های لیگ برتری شبیه به صندلی بازی باشد چراکه تنها جای افراد عوض می‌شود. از طرفی بیشتر مدیران عامل باشگاه‌های ایران اهل فوتبال نیستند و تحت تأثیر همین افراد قرار می‌گیرند.

بازگشت «نویدکیا» نویدبخش تحول در فوتبال ایران است

بازیکنان باهوش مربیان خوبی خواهند شد

کارشناس فوتبال کشورمان اضافه می‌کند: خوشبختانه حضور محرم نویدکیا و افرادی همچون وی باعث می‌شود این چرخه بهم بریزد، بی‌شک این سرمربی توسط مدیران مس رفسنجان و بدون واسطه انتخاب شده است. امیدوارم این روند ادامه‌دار باشد. قطعاً نمی‌توان گفت افرادی که در دوران بازیکنی خوب هستند می‌توانند مربیان موفقی باشند، اما نویدکیا از جمله مربیانی به شمار می‌رود که در دوران بازی هوش سرشاری داشت و به همین دلیل می‌تواند موفق باشد. چراکه افرادی که در دوران بازی با هوش بالا در زمین حاضر شوند می‌توانند در آینده نیز مربیان خوبی باشند.

به گزارش ایمنا، تیم فوتبال مس رفسنجان تا این لحظه با هدایت محرم نویدکیا در جدال‌های تدارکاتی عملکرد مطلوبی از خود ارائه داده است و شاگردان این سرمربی نیز در چارچوب رقابت‌های هفته شانزدهم لیگ برتر پنجشنبه _ بیست‌وششم بهمن_ از ساعت ۱۵ آماده رویارویی با تیم فوتبال هوادار خواهند شد تا عملاً نماینده رفسنجان با این سرمربی که تفکراتی هجومی دارد مسیر تازه‌ای را برای نیم فصل دوم در پیش بگیرد. نویدکیا در سال‌های گذشته مسیر حرفه‌ای مربیگری خود را با سپاهان آغاز کرد و با طلایی پوشان اصفهان علاوه بر اینکه فوتبال زیبا را به نمایش گذاشت موفق به کسب نتایج مطلوب شد. بنابراین شاید بتوان گفت مس رفسنجان با هدایت این سرمربی جوان که تفکرات به روزی دارد می‌تواند بار دیگر در جمع تیم‌های بالای جدول حضور پیدا کند.

گزارش از شادی بخشی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 727490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.