لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فجر ۱۴۰۲ / تحویل سال به وقت سینمای ایران

اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با حضور مسئولان، هنرمندان و اهالی رسانه در سالن برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شامگاه یکشنبه _بیست‌ودوم بهمن_ مراسم اختتامیه جشنواره فجر چهل‌ودوم با حضور مسئولان، اصحاب هنر و رسانه و با تلاوت آیاتی از قرآن کریم در سالن برج میلاد آغاز شد؛ این مراسم به‌صورت زنده از شبکه نمایش و رادیو ایران و نمایش پخش زنده می‌شود.

این دوره از جشنواره شامگاه چهارشنبه _یازدهم بهمن_ رسماً افتتاح و از روز پنجشنبه _دوازدهم بهمن_ اکران فیلم‌ها در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) و سینماهای مردمی آغاز شد و در این فرایند ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و ۴ فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت کردند که در نهایت برگزیدگان بخش‌های مختلف در این مراسم معرفی می‌شوند.

همچنین بنا بر اعلام مدیر مدیر روابط عمومی جشنواره، برنامه ویژه مراسم اختتامیه امشب، اجرای محمد معتمدی و اجرای برنامه نیز به عهده محمد شهیدی‌فر است.

در ابتدای این مراسم، با پخش کلیپی یادی از بهمن ۱۳۵۷ و رشادت‌های مردم حق‌طلب ایران زمین شد.

پوشش کم‌نظیر رسانه‌ها در فجر چهل‌ودوم

در ادامه مجتبی امینی، دبیر چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: به پایان یازده روز خاطره‌انگیز و پرشور رسیدیم و پرونده این دوره از جشنواره بسته شد.

وی افزود: در بخش ملی و رقابتی نفس‌گیر ۳۳ فیلم با حضور سینماگران، نمایندگان رسانه‌ها اکران و نشست‌های با انتقاد و گلایه داشتیم، همچنین در بخش نگاه نو که یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها و محل ظهور و بروز سینماگران جوان است، آثاری روی پرده رفت که امیدوارکننده و نوید بخش حضور نسل جوان بود.

دبیر چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه توجه به بخش نگاه نو در این دوره به دلیل افزایش تولید فیلم‌های اول بود که همه آن‌ها بخت حضور در جشنواره را نداشتند اما تلاش کردیم زمینه حضور و دیده شدنشان را در بخش نگاه نو فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: جشنواره امسال تصویری از قهرمانان ملی از جمله شهیدان کاظمی، شیرودی و زین‌الدین به یادگار گذاشت و هر روز از جشنواره را نیز به یاد هنرمندان از دست رفته برگزار کردیم.

امینی عنوان کرد: در زمینه تولید محتوا و توجه به مضامین ملی و استراتژیک و تمرکز بر سینمای پرمخاطب در جشنواره امسال به تعادل رسیده‌ایم و می‌توانیم این تنوع و تکثر را امتیازی بزرگ برای جشنواره بدانیم.

وی گفت: برگزاری اکران‌های پرشور در استان‌ها و سالن‌های مملو از جمعیت در تهران این چشم‌انداز را مقابل دیدمان جان بخشید که اکران سال پیش‌رو گرم و پررونق است.

دبیر چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر مطرح کرد: تمرکز رسانه‌ها برای پوشش رخدادها و آثار جشنواره کم‌نظیر بود و بر خود واجب می‌دانم از این همدلی و همیاری تشکر کنم و امید است شور و حال جشنواره در اکران ۱۴٠۳ جاری باشد.

امینی با یادآوری اینکه در بخش بین‌الملل، حضور مهمانان، فیلمسازان، اساتید و داوران به بهتر برگزار شدن این بخش انجامید، اظهار کرد: علاوه بر نمایش فیلم، نشست‌های تخصصی برگزار و مورد توجه واقع شد.

وی ادامه داد: چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با همراهی گروهی بزرگ از همراهی حوزه‌های مختلف به پایان راه خود رسید و خاطرات آن تجربه‌ای گرانقدر برای سینمای ایران است.

پس از آن در جوایز بخش بین‌الملل به شرح زیر اعلام شد:

بخش بین‌الادیان (با موضوع تقریب میان ادیان آسمانی):

دیپلم افتخار:

تابستان همان سال اثر محمود کلاری

سیمرغ بلورین:

شور عاشقی اثر داریوش یاری

بخش مقاومت:

دیپلم افتخار:

پرواز ۱۷۵ اثر محمدحسین حقیقت

سیمرغ بلورین:

قلب رقه اثر خیرالله تقیانی‌پور

بخش جلوه‌گاه شرق (سینمای کشورهای آسیایی اسلامی):

سیمرغ بلورین:

بهترین بازیگر: بازیگر فیلم فاطیما از کشور بنگلادش

بهترین فیلمنامه: نسیم باستانی برای فیلم ظاهر

بهترین کارگردانی: محمد عسگری برای فیلم آسمان غرب

جایزه ویژه هیئت داوران: فیلمی از کشور قزاقستان

بهترین فیلم: رؤیای خواب زمستانی از کشور مغولستان

بخش سعادت (ظلم ستیزی، پرهیز از خشونت خانواده و رفع تبعیض):

سیمرغ بلورین:

بهترین دستاورد هنری: فیلم آفرین در عصر سیلاب از یونان و بنگلادش

بهترین فیلمنامه: فیلم بهترین قرن زندگی من از ایتالیا

بهترین کارگردانی: فیلم در بدو ورود از اسپانیا

جایزه ویژه هیئت داوران: فیلم تابستان همان سال اثر محمود کلاری

بهترین فیلم: درس‌های بلاگا از بلغارستان و آلمان

بوسه پدر بر چادر دختران

در ادامه مجری از محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی دعوت کرد تا به‌روی صحنه بیاید و در ابتدا خزاعی با حضوری متفاوت، با دو فرزندش به صحنه آمد و چادر و روسری دخترانش بوسه زد.

باید برای غزه فیلم بسازیم

پس از آن خزاعی ضمن گرامیداشت یاد هنرمندان فقید با بیان اینکه سال گذشته لحظات تلخ و شیرینی برای سینمای ایران رقم خورد، اظهار کرد: در این سال درگذشت هنرمندان، معیشت، اقتصاد و امنیت شغلی سینماگران مطرح شد و در تلاشیم تا این مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم.

وی افزود: با کرونا و اغتشاشات سینما رو به ویرانی بود اما امروز سینمای ایران زنده و دارای شرایط مطلوب است، مخاطبان رکورد خوبی را در حوزه تعداد مخاطب رقم زدند که دستاورد خوبی برای سینما بود.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه باید به فکر اقتصاد سینماگران کشور باشیم، خاطرنشان کرد: برخی نقد می‌کنند چرا برخی فیلم‌ها حضور ندارند، در این مسیر اول باید درباره اقتصاد سینما حرف می‌زدیم و پس از آن به فکر این موضوعات باشیم.

خزاعی با اشاره به توسعه زیرساخت سینمای ایران در دولت سیزدهم عنوان کرد: در ۴٠ سال ۵۷٠ سالن داشتیم و در طول این دولت ۲۵٠ سالن افتتاح شد و در تلاشیم آمار را به هزار سالن برسانیم.

وی در خصوص رونق گرفتن چرخه تولید در سینما تصریح کرد: در یک سال اخیر بالغ بر ۴۳٠٠ فیلم کوتاه، مستند، انیمیشن، تله فیلم و سینمایی در سینمای ایران تولید شد و زمانی که به مرور این آثار می‌پردازیم، شاهدیم سیاه‌نمایی و ناامیدی از مضامین سینمایی رخت بسته البته این موضوع به این معنا نیست که نقد نکنیم چرا که وظیفه سینما دیده‌بانی است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه سال جدید سینما را همدلی، همگرایی و اعتلا برای سینما نامگذاری می‌کنیم تا آثاری ارزشمند تولید کنیم، عنوان کرد: اگر قصد ایجاد همدلی و همگرایی داریم، باید از دو قطبی‌سازی جلوگیری کنیم و تلاش کنیم اتفاقات خوبی در سینمای ایران رقم بخورد.

وی گفت: در سینما باید بخش خصوصی فعالیت کند و در این مسیر ارگان‌های دولتی موظف به حمایت از آن‌ها هستند و باید به این نکته توجه کرد که حضور نهادها و سازمان‌ها محدود به سینمای امروز نیست بلکه در دهه‌های قبلی نیز شاهد این امر بودیم.

رئیس سازمان سینمای مطرح کرد: نسل‌کشی امروز غزه بی سابقه است اما جریان مقاومت روز به روز ریشه‌دارتر خواهد شد و افراد جدیدی وارد این میدان می‌شوند، در این مسیر باید برای غزه و کودکان غزه فیلمسازی کنیم تا این جریان مقاومت را به رخ بکشیم.

و در ادامه محمد معتمدی به اجرای دو قطعه موسیقی پرداخت. پس از مجری وارد بخش جوایز ملی شد که اولین جایزه آن، جایزه ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی بود که با حضور وزیر فرهنگ، زینب سلیمانی، رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره به حبیب الله والی نژاد و محمد عسگری برای فیلم آسمان غرب اهدا شد.

والی‌نژاد گفت: خوشحالیم این فیلم را برای شخصی ساختیم که سرباز وطن بود.

جایزه بخش گوهرشاد نیز به دو فیلم اهدا شد. دیپلم افتخار آن به انسیه شاه‌حسینی کارگردان فیلم دست ناپیدا و سیمرغ بلورین گوهرشاد به حبیب الله والی‌نژاد برای فیلم احمد اهدا شد. والی‌نژاد از زحمات سردار حاجی‌زاده در ساخت این فیلم تشکر ویژه کرد.

فجر چهل‌ودوم در همه استان‌ها با کمیت و کیفیت برقرار شد

پس از آن اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک حلول ماه شعبان و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و یکی از نشانه‌های این امر آن است که قله رویدادهای فرهنگ ما به نام فجر انقلاب نامگذاری شده است.

وی افزود: این اتفاق مهم برای اصحاب هنر ثبت شده تا در روزهای باشکوهی که ملت ایران استقلال، آزادی، عدالت، معنویت و تمام آرمان‌های خود را در قامت انقلاب اسلامی به پیروزی رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه خانواده فرهنگ و هنر پررونق‌ترین دوره خود را تجربه کرد، عنوان کرد: از ابتدای امسال تا امروز هیچ روزی در سال بر اصحاب فرهنگ و هنر سپری شد جز اینکه رویدادی باشکوه را تجربه کردند و امروز در نقطه طلایی رویدادهای سینمایی قرار داریم.

وی با تاکید بر اینکه امروز سینمای ایران همپای دیگر عرصه‌های فرهنگی و هنری روزهای باشکوه را تجربه می‌کند، گفت: بیش از هزار و ۱٠٠ میلیارد تومان فروش سینما با حدود ۲۷ میلیون تماشاگر و ساخت حدود ۳٠٠ سالن سینما بخشی از کارنامه دولت دفاع در عرصه فرهنگ و هنر است.

اسماعیلی با بیان اینکه جشنواره فجر چهل‌ودوم به آرمان‌های مردم ایران نزدیک‌تر بود و حضور پرشور پیشکسوتان و جوانان روزها و شب‌های باشکوهی را برای همه جامعه ایرانی رقم زد، تصریح کرد: جشنواره در همه استان‌ها با کمیت و کیفیت برقرار شد و نقاط افتخارآمیز تاریخ از جمله ملی شدن نفت، پانزدهم خرداد، کاروان اسرای کربلا، دفاع مقدس به نمایش گذاشته شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه امید است این مسیر با قوت ادامه پیدا کند، توضیح داد: خبر مهمی که امسال اعلام شد، ساخت بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی، هنر برای خانه جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی بود که در گذر فرهنگی تهران ساخته می‌شود و امید است قبل از جشن پنجاهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آن را برقرار کنیم.

پس از ایراد سخنان وزیر ارشاد، نوبت به بخش اصلی جشنواره یعنی جوایز ملی رسید. در اولین بخش جایزه ویژه هیئت داوران به علی طاهرفر برای فیلم آپاراتچی رسید. طاهرفر گفت: اگر دستی در سیمرغ جشنواره را بالا می‌برد به خاطر دستان خونینی است که در بهمن ۵۷ بالا رفت.

در ادامه جوایز بخش ملی به این صورت اعطا شد:

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان اول:

جواد عزتی برای فیلم تمساح خونی

(عزتی پس از دریافت سیمرغ بهترین کارگردان اول برای «تمساح خونی» گفت: ترجیح می‌دادم این جایزه را در سمت دیگر یعنی بازیگری می‌گرفتم. در این چند سال اخیر زندگی پدرم هر کاری کردم تا این لحظه را ببیند اما نشد.‌)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول:

عطا پناهی برای فیلم پرویزخان

سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی و هنری:

رضا کشاورز برای فیلم باغ کیانوش

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری:

محمد برادران نیز برای فیلم احمد

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی:

حمید رسولیان برای فیلم دست ناپیدا (وی جایزه خود را به شهید طهرانی مقدم تقدیم کرد)

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی:

مرتضی کهزادی برای فیلم احمد

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس:

مهرنوش بیانی برای فیلم تابستان همان سال

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه:

کامیاب امین عشایری برای فیلم تابستان همان سال

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری:

امیر عاشق حسینی برای فیلم قلب رقه

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری:

بهمن اردلان برای فیلم آسمان غرب

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن:

مجید انتظامی برای فیلم مجنون

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری:

کوهیار کلاری برای فیلم تابستان همان سال

سیمرغ بلورین بهترین تدوین:

حسن حسندوست برای فیلم پرویز خان

دیپلم افتخار برای بهترین پویانمایی:

محمدمهدی مشهوری برای انیمیشن ببعی قهرمان

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه:

علی ثقفی برای فیلم پرویز خان

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد:

بهزاد خلج برای فیلم مجنون

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن:

شبنم قربانی برای فیلم مجنون

(هنگام دریافت جایزه با فرزندش به روی جایگاه آمد)

دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل زن:

مهرو نونهالی برای فیلم تابستان همان سال

سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد:

ارسطو خوش‌رزم برای فیلم صبح اعدام

سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن:

مارال بنی‌آدم برای فیلم پروین

دیپلم افتخار بهترین نقش اول زن:

ساره رشیدی برای فیلم احمد

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی:

بهروز افخمی برای فیلم صبح اعدام

سیمرغ بلورین بهترین فیلم:

عباس نادران برای فیلم مجنون

در ادامه این مراسم نادران به پشت تریبون رفت و از حاضران خواست به احترام شهیدان کاظمی، شیرودی و زین‌الدین بایستند و این قهرمانان را تشویق کنند و در پایان جایزه ویژه شهرداری تهران به فیلم باغ کیانوش اهدا شد

کد خبر 727423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.