ناکامی بزرگان و تاریخ‌سازی قطرِ میزبان

جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا با قهرمانی قطر و نایب‌قهرمانی اردن رسما به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا از روز _جمعه بیست‌ودوم دی_ با انجام دیدار افتتاحیه میان تیم‌های ملی فوتبال قطر به‌عنوان میزبان مسابقات و مدافع عنوان قهرمانی و لبنان آغاز شد و روز گذشته _شنبه بیست‌ویکم بهمن_ با تقابل تیم‌های ملی فوتبال قطر و اردن در بازی پایانی که با قهرمانی میزبان همراه شد به پایان رسید.

باتوجه به پایان رقابت‌های هجدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا در گزارشی به بررسی اتفاقاتی که طی حدود یک‌ماه اخیر در کشور قطر افتاد و منجر به دبل قهرمانی آن‌ها در قاره‌کهن شد خواهیم پرداخت که مشروح آن را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید.

بهترین بازیکن، آقای‌گل و بهترین دروازه‌بان جام

اکرم عفیف بازیکن ۲۷ ساله تیم ملی فوتبال قطر از این هشت گلی که در جام ملت‌های آسیا ۲۰۳۳ به‌ثمر رساند، چهار گل از روی نقطه پنالتی بوده است. وی در دیدار نیمه نهایی نیز موفق به گشودن دروازه تیم ملی فوتبال کشورمان شد. عفیف همچنین بهترین بازیکن جام هم لقب گرفت.

بعد از اکرم عفیف، ایمن حسین مهاجم تیم ملی فوتبال قطر با شش گل زده در رده دوم جدول گلزنان جام ملت‌های آسیا ایستاد. آیاسه یدا از ژاپن و یزن النعیمات از اردن نیز با چهار گل زده رتبه سوم جدول گلزنان جام هجدهم را به خود اختصاص دادند.

ناکامی بزرگان و تاریخ‌سازی قطرِ میزبان

در پایان و از سوی مسؤولان برگزاری مسابقات، علاوه بر عنوان آقای گلی، عنوان بهترین بازیکن هم به اکرم عفیف رسید و مشعل برشام بهترین دروازه‌بان این دوره از مسابقات شد. ضمن اینکه جایزه بازی جوانمردانه نیز به تیم ملی قطر رسید.

صعود ۱۶ تیم از ۲۴ تیم به مرحله حذفی

رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا که با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شد نکات جدیدی را نیز رقم زد. در دوره‌های گذشته معمولاً تیم‌های اول و دوم راهی مرحله حذفی قاره‌کهن می‌شدند، اما با اضافه‌شدن تیم‌های حاضر در این تورنمنت، به تعداد صعودکنندگان هم افزوده شد و علاوه‌بر تیم‌های اول و دوم گروه‌های یک تا شش، چهار تیم برتر سوم گروه‌ها نیز جواز حضور در مرحله حذفی را کسب کردند تا شاهد شگفتی‌سازی‌های بیشتری هم باشیم.

شگفتی‌سازان جام

مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا اتفاقات خارق‌العاده کم نداشت و آخرین شگفتی این جام صعود تاجیکستان و اردن و حذف امارات و عراق بود. تاجیکستان با یک نمایش چشم‌نواز و خلق موقعیت‌های بسیار درحالی‌که تا دقایق پایانی از امارات پیش بود، گل تساوی را دریافت کرد تا بازی در نهایت به ضربات پنالتی بکشد و آن‌ها در ضیافت مرگبار پنالتی‌ها امارات، هم‌گروهی ایران را شکست دادند.

اردن نیز صعودی غیرقابل انتظار مقابل عراق داشت. عراقی‌ها که با پیروزی برابر ژاپن و صدرنشینی به تیم‌شان مغرور بودند، در یک بازی جذاب در شرایطی که دو بر یک از اردن پیش بودند، پس از اخراج ایمن حسین در وقت‌های تلف شده دو گل متوالی دریافت کردند و در اوج ناباوری از جام کنار رفتند.

ناکامی بزرگان و تاریخ‌سازی قطرِ میزبان

تاجیکستان شگفتی‌ساز در یک‌چهارم نهایی با دیگر پدیده این جام یعنی اردن دیدار کرد و در نهایت شکست خورد. هر دو تیم با اتکا به قدرت بدنی و توان بدنی خود را به جمع هشت تیم برتر رساندند اما در کل نمایش تاجیکستان جالب‌تر بود اگرچه اردن هم جلوی تیم قوی‌تری برای صعود تلاش می‌کرد و باوجود همه این‌ها اردن با غلبه‌بر کره‌جنوبی فینالیست جام هم شد اما نایب‌قهرمانی پایان عملکرد آنان در جام هجدهم بود. حضور دو تیم تاجیکستان و اردن در یک‌چهارم نهایی و از همه مهم‌تر حضور اردن در فینال رقابت‌ها غیرقابل پیش‌بینی‌ترین اتفاق جام بود.

ناکامی بزرگ کره‌جنوبی

کره‌جنوبی در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا مقابل اردن با نتیجه دو بر صفر مغلوب شد تا حسرت قهرمانی کره‌جنوبی در جام ملت‌های آسیا به ۶۶ سال برسد. این شکست در شرایطی رقم خورد که کره‌ای‌ها با توجه به عملکردشان در مرحله حذفی، شانس بالایی برای خودشان برای صعود به فینال جام ملت‌های آسیا متصور بودند و خبرنگاران این کشور در قطر با قاطعیت از پیروزی مطلق برابر اردن صحبت می‌کردند.

با این حال بازی با اردن برای کره جنوبی به شکل دیگری رقم خورد و شاگردان حسین عموته با نمایشی خیره‌کننده کره جنوبی را به زانو درآوردند و در اولین تجربه صعود از مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به فینال این رقابت‌ها رسیدند.

ناکامی بزرگان و تاریخ‌سازی قطرِ میزبان

نمایش کره جنوبی در مرحله گروهی پر حرف و حدیث بود و این تیم در نهایت به شکلی نتیجه گرفت که به سمت بدون ژاپن مرحله حذفی جام ملت‌ها برود. کره‌ای‌ها اما در مرحله حذفی درخشان ظاهر شدند و در شرایطی که کمتر کسی به این تیم مقابل عربستان و استرالیا شانس بیشتر پیروزی می‌داد، موفق عمل کرد و با کسب دو پیروزی دراماتیک به نیمه نهایی راه یافت.

چنین شرایطی و از طرف دیگر صعود اردن، دیگر تیم صعودکننده از گروه کره جنوبی به نیمه‌نهایی باعث شد که یورگن کلینزمن و شاگردانش هم از عملکرد درخشان‌شان در مرحله حذفی غره شوند و هم از عملکرد مرحله گروهی‌شان دفاع کنند؛ جایی که با همین اردن در دقایق پایانی مساوی کردند. تساوی‌ای که شک و شبهه زیادی در آن برهه ایجاد کرد.

شاید اعتمادبه‌نفس بیش از اندازه یورگن کلینزمن، بازیکنان کره و رسانه‌های این کشور در بازی با اردن کار دستشان داد؛ چرا که خود کلینزمن تا زمانی که استرالیا را شکست نداده بود، ترس از صحبت‌کردن از قهرمانی را داشت اما پس از پیروزی مقابل استرالیا و رسیدن به اردن در نیمه‌نهایی، از پایان طلسم ۶۳ ساله و قهرمانی در جام ملت‌ها حرف می‌زد. اتفاقی که به تلخ‌ترین شکل ممکن برایشان نیفتاد.

برتری ایران مقابل ژاپن پس از ۱۸ سال و حذف سامورایی

ایران و ژاپن در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف هم رفتند. ایران با عملکردی درخشان و کامبک برابر ژاپن به مرحله بعد صعود کرد. یک فینال زودرس؛ ایران و ژاپن در برابر هم قرار گرفتند و شاگردان قلعه‌نویی خوش درخشیدند. ایران انتقام خود را گرفت و بالاخره ژاپن را شکست داد تا راهی چهار تیم برتر شود

ناکامی بزرگان و تاریخ‌سازی قطرِ میزبان

گرچه دقیقه ۲۸ آن بازی موریتو با یک حرکت بسیار خوب مدافعین ایران را رد کرد، با استفاده از فضای بین دو مدافع میانی ایران، در شرایط تک به تک با بیرو قرار گرفت. ضربه موریتا پس از برخورد به پای بیرانوند وارد دروازه ایران شد. اما دقیقه ۵۵ گل برای ایران؛ محمد محبی کار را تمام کرد. روی پاس زیبای سردار آزمون، محمد محبی تک به تک شد و به زیبایی هر چه تمام گل مساوی را به ثمر رساند و دقیقه ۴+۹۰ علیرضا جهانبخش از روی نقطه پنالتی دروازه را باز کرد تا سامورایی‌ها با مسابقات «بای‌بای» کنند.

شکست یوزان ایرانی و تداوم رویایی به‌قدمت نیم‌قرن

باخت تیم ملی فوتبال ایران مقابل قطر در محله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا اولین تجربه فوتبال کشورمان در چنین مرحله‌ای در رویارویی مقابل تیم میزبان نبود. ملی پوشان کشورمان در جام ملت‌های ۱۹۸۰ کویت در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف تیم میزبان رفتند که در پایان با نتیجه دو بر یک مغلوب کویت شدند. تک گل تیم ملی فوتبال کشورمان را حسین فرکی در دقیقه ۹۰ به ثمر رساند. در حالی که یعقوب و الدَخیل در دقایق ۶۳ و ۸۵ دوباره دروازه تیم ملی کشورمان را باز کرده بودند. در آن تورنمنت و در دیدار فینال تیم کویت با پیروزی سه بر صفر مقابل کره جنوبی قهرمان شد و ایران در دیدار رده‌بندی کره شمالی را سه بر صفر شکست داد و به عنوان سومی رسید.

دومین تجربه رویارویی با میزبان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا به مسابقات سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد. روزی که تیم ملی در مصاف مقابل چین میزبان یک بر یک در پایان ۱۲۰ دقیقه تلاش به تساوی رسید و در ضربات پنالتی ۴ بر ۳ مغلوب حریف شد. تک‌گل ایران در دیدار نیمه نهایی توسط سید محمد علوی به ثمر رسید. در فینال تیم ژاپن تیم میزبان را سه بر یک شکست داد و چین نایب قهرمان شد. ایران نیز در دیدار رده‌بندی چهار بر دو بحرین را شکست داد.

ناکامی بزرگان و تاریخ‌سازی قطرِ میزبان

سومین و آخرین رویارویی تیم ملی مقابل میزبان در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا بازی چهارشنبه هفته گذشته مقابل قطر بود که پس از گلزنی سردار آزمون و علیرضا جهانبخش تیم ملی با شکست سه بر دو مغلوب میزبان شد و از رسیدن به فینال محروم ماند. طبق قوانین جدید جام ملت‌های آسیا این رقابت‌ها دیگر دیدار رده‌بندی ندارد.

تاج‌گذاری میزبان در فینال تمام‌عربی

شب گذشته _شنبه بیست‌ویکم بهمن_ تیم ملی فوتبال قطر به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی در دیدار نهایی هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه لوسیل از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه با قضاوت «مانینگ» داور چینی به مصاف تیم ملی اردن رفت و موفق شد با پیروزی سه بر یک مقابل این تیم برای دومین دوره پیاپی قهرمانی قاره‌کهن را به‌دست بیاورد.

در سه بازی اخیر قطر و اردن، سهم قطری‌ها دو برد بوده و اردنی‌ها یک بار موفق به شکست حریف خود شده بودند که تنها برد شاگردان عموته به یک ماه پیش و قبل از شروع این مسابقات باز می‌گردد که موفق شدند با نتیجه ۲ بر یک عنابی‌ها را شکست دهند.

دقیقه ٢١ بازی مدافع تیم ملی اردن اکرم عفیف را در محوطه جریمه این تیم سرنگون کرد تا در نهایت داور چینی این دیدار به سود قطری‌ها اعلام پنالتی کند. ستاره قطر که خودش پشت توپ ایستاد موفق شد گل نخست بازی را وارد دروازه اردن کند.

ناکامی بزرگان و تاریخ‌سازی قطرِ میزبان

با شروع نیمه دوم اردنی‌ها برای جبران گل خورده بارها و بارها روی دروازه قطر موقعیت سازی کردند و در نهایت یازان النعیمات در دقیقه ۶٧ موفق شد گل مساوی را وارد دروازه عنابی‌ها کند تا همه چیز باز مساوی شود اما این نتیجه تنها ٧ دقیقه پایدار بود و باز هم اکرم عفیف از روی نقطه پنالتی موفق شد گل دوم قطر را وارد دروازه اردن کند تا باز برتری از آن میزبان شود.

دقیقه ٩٣ بازی داور برخورد اکرم عفیف با ابولیلا دروازه‌بان اردن را باردیگر خطا تشخیص داد و پس از مشورت با کمک داور ویدئویی به سود عنابی‌ها اعلام پنالتی کرد. این بار هم اکرم عفیف پشت توپ ایستاد و موفق شد دروازه اردن را باز کند تا در پنالتی هت‌تریک کند تا قطر به دومین قهرمانی خود در تاریخ جام ملت‌های آسیا در دومین دوره متوالی رسید.

تاریخ‌سازی قطر در هجدهمین دوره رقابت‌ها

تیم ملی قطر پنجمین تیمی است که موفق می‌شود از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. تا پیش از این چهار تیم کره جنوبی، ایران، ژاپن و عربستان موفق شده بودند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند. کره جنوبی در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۶۰ با عبور از سد رژیم صهیونیستی نخستین تیمی بود که برای دو دوره متوالی قهرمان شد.

ایران در دوره‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ به ترتیب با شکست تیم‌های میانمار، کره جنوبی و کویت در فینال، موفق به کسب این مهم شد. پس از ایران، عربستان بود که با پیروزی برابر چین و کره جنوبی در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸، از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد. ژاپن چهارمین تیمی بود که این کار را انجام داد، سامورایی‌ها در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ مقابل عربستان و چین به پیروزی رسیدند تا نام آنها هم کنار کره جنوبی، ایران و عربستان قرار بگیرد.

ناکامی بزرگان و تاریخ‌سازی قطرِ میزبان

قطر که در فینال جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات با نتیجه سه بر یک ژاپن را شکست داده و جام را بالای سر برده بود، در خاک خود با همان نتیجه اردن را شکست داد و با دفاع از عنوان قهرمانی به جمع کره جنوبی، ایران، عربستان و ژاپن پیوست.

اتفاقات و حواشی مربوط به داوری

موارد انضباطی

۱۲۳۳ خطا
۱۶۱ کارت زرد
۱۱ کارت قرمز

کمک داور ویدیویی VAR

در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا برای دومین بار پس از جام ملت‌های ۲۰۱۹ از کمک داور ویدیویی استفاده شد اما استفاده از تکنولوژی سیستم آفساید نیمه خودکار برای اولین بود.

ناکامی بزرگان و تاریخ‌سازی قطرِ میزبان

تعداد مسابقاتی که VAR ورود کرده

۲۵ مسابقه

تعداد دفعات اثر در تصمیم داوران

۴۱ مرتبه

تفکیک تصمیمات بعد از بازبینی VAR

تایید یا رد گل ۱۲ مرتبه

تایید یا رد پنالتی ۲۲ مرتبه

تغییر کارت زرد به قرمز ۶ مرتبه

تغییر کارت قرمز به کارت زرد یک مرتبه

تغییرنکردن تصمیم بعد از بازبینی صحنه یک مرتبه

کد خبر 727315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.