تعداد روستاهای برخوردار از برق کرمانشاه بعد از انقلاب ۲۲ برابر رشد داشته است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب با اعلام اینکه قبل از انقلاب فقط ۱۱۶ روستای استان کرمانشاه از نعمت برق برخوردار بود، گفت: این تعداد اکنون به دو هزار و ۵۶۴ روستا رسیده و رشد ۲۲ برابری نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، جعفر الفتی‌نیا روز شنبه _ بیست و یکم بهمن _ در نشست خبری با گرامیداشت دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، همچنین اعلام کرد که تعداد مشترکان برق در استان کرمانشاه از ۸۱ هزار مشترک قبل از انقلاب به ۸۳۲ هزار مشترک در حال حاضر رسیده و رشد ۱۰ برابری داشته است.

وی میزان پیک بار برق در استان کرمانشاه را قبل از انقلاب ۵۵ مگاوات ذکر کرد و توضیح داد که این رقم اکنون به ۹۷۰ مگاوات یعنی ۱۸ برابر رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب اکنون در سه نیروگاه گازی زاگرس، حرارتی بیستون و سیکل ترکیبی دالاهو در استان کرمانشاه برق تولید می‌شود که این نیروگاه‌ها قبل از انقلاب وجود نداشت.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه راه اندازی واحد ۸۰ مگاواتی خورشیدی در استان کرمانشاه در دست ساخت است، گفت: واحد ۶۰ مگاواتی در شهرستان سرپل ذهاب و ۲۰ مگاواتی در شهرستان کرمانشاه راه اندازی می‌شود و شرکت ایمیدرو نیز تعهد کرده که واحد ۴۰ مگاواتی در استان راه اندازی کند.

الفتی‌نیا همچنین به میزان مصرف برق در استان نیز اشاره کرد و گفت: ۳۴ درصد مصرف در بخش خانگی، ۱۵ درصد بخش عمومی، ۱۷ درصد بخش کشاورزی، ۲۵ درصد بخش صنعتی، ۲ درصد روشنایی معابر و هفت درصد در سایر بخش‌ها مصرف می‌شود.

وی میزان تولید برق در استان کرمانشاه را اکنون بیش از ۲ هزار مگاوات ذکر کرد و گفت: مصرف سالانه استان ۹۷۰ مگاوات است و حدود ۲ برابر مصرف استان اکنون برق تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور در ادامه این نشست خبری در مورد وضعیت مصرف برق در تابستان سال آینده نیز گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های ادامه دار، تابستان سختی را از نظر میزان مصرف برق در پیش داریم که از اکنون باید این موضوع از طریق رسانه‌ها به مشترکان اعلام شود تا برق را به صورت بهینه استفاده نمایند.

به گفته وی حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد تولید برق کشور از طریق نیروگاه‌های برق آبی انجام می‌شود که کاهش نزولات آسمانی بر میزان تولید برق این نیروگاه‌ها اثر منفی گذاشته و منجر به کاهش میزان تولید این نیروگاه‌ها شده است.

الفتی‌نیا به صادرات برق از استان کرمانشاه به کشور عراق نیز اشاره کرد و گفت: در زمانی که تولید مازاد بر نیاز کشور داشته باشیم و نیاز به مصرف نداشته باشیم به استان‌های دیالی و خانقین عراق برق صادر می‌کنیم.

رشد شاخص‌های صنعت برق در غرب کشور بعد از انقلاب

وی در ادامه این نشست خبری به سیر تحولات صنعت برق در غرب کشور (استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام) از پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی تا سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: ۳۶ برابر شدن ظرفیت تولید نصب شده، ۲۶ برابر شدن طول خطوط انتقال و فوق‌توزیع، ۴۴ برابر شدن تعداد پست‌های انتقال و فوق‌توزیع، ۳۴ برابر شدن تعداد ترانسفورماتورهای انتقال و فوق‌توزیع، ۶۵ برابر شدن ظرفیت ترانسفورماتورهای انتقال و فوق‌توزیع و ۳۷ برابر شدن تعداد روستاهای برق‌دار در استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام نسبت به پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی، گوشه‌ای از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در صنعت برق در این استان‌ها است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب ادامه داد: پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی، استان ایلام و کردستان فاقد خطوط انتقال و فوق‌توزیع بوده و اکنون به ترتیب ۲۲۸۵/۲ کیلومتر مدار و ۳۱۹۴ کیلومتر مدار رسیده و این خطوط در استان کرمانشاه نیز ۱۰ برابر رشد داشته است.

افتتاح چهار هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال پروژه شرکت برق منطقه‌ای غرب

وی در بخش دیگری از سخنانش به بهره‌برداری از شش پروژه این شرکت با اعتبار چهار هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال اعتبار به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان‌های کردستان و کرمانشاه خبر داد و گفت: توسعه پست ۲۳۰ کیلوولت نیروگاه بیستون و افزایش ظرفیت پست ۲۰/۶۳ کیلوولت قصرشیرین از جمله این پروژه‌ها در استان کرمانشاه است.

الفتی نیا همچنین احداث پست سیار ۲۰/۶۳ کیلوولت بانه استان کردستان ۲، احداث خط ۶۳ کیلوولت بانه یک به بانه ۲، توسعه فیدرخانه پست سیار ۲۰/۶۳ کیلوولت مریوان ۲ شامل چهار دستگاه فیدر ۲۰ کیلوولت و ۴/۵ مگاوار خازن، توسعه پست ۶۳/۲۳۰ کیلوولت بیجار شامل ۲ فیدر برای شرکت فولاد کردستان و یک فیدر برای خط بیجار به یاسوکند در استان کردستان را از دیگر پروژه‌های دهه فجر شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور عنوان کرد.

وی ایجاد زیرساخت برای مشترکان و متقاضیان جدید در استان‌های کرمانشاه و کردستان، رونق اقتصادی منطقه، تأمین برق صنایع و تقویت شبکه، کاهش تلفات و جلوگیری از بروز خاموشی را از جمله اهداف این پروژه‌ها برشمرد.

کد خبر 727285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.