احداث فاز دوم شرکت پتروشیمی شیراز در ۲ شهر در دست مطالعه است

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز گفت: فاز دوم شرکت پتروشیمی شیراز بر اساس تکلیف وظیفه‌ای که به شرکت محول شده است، در شهر چابهار یا قشم احداث می‌شود و این موضوع در دو منطقه در حال مطالعه و بررسی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، احمدرضا حیدرنیا، امروز _شنبه بیست‌ویکم بهمن_ در نشست خبری خود به مناسبت چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار کرد: شرکت پتروشیمی شیراز با ۶۳ سال قدمت به عنوان قدیمی‌ترین شرکت پتروشیمی کشور در تولید و تنوع محصولات فعالیت دارد.

وی افزود: پیش از انقلاب، پتروشیمی در کشور از تولید زیادی برخوردار نبود و تنها ۱.۷ میلیون تن در سال تولید داشت و هم‌اکنون با گذشت ۴۵ سال از انقلاب حجم تولیدات از ۱.۷ میلیون تن به حدود ۶۰ میلیون تن رسیده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب محصولات پتروشیمی تنها ۱۷ محصول بود و اکنون این تعداد به ۱۲۱ نوع محصول افزایش یافته است.

حیدرنیا اضافه کرد: این شرکت علاوه بر صادرات محصولاتی که دارد بخش کشاورزی و نیاز صنایع پایین دستی استان را پوشش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: عمده صادرات محصول این شرکت اوره گرانول و پریل است که به کشورهای مختلف دنیا همچون کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ترکیه، آفریقا و آسیای شرقی صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز ادامه داد: پتروشیمی شیراز در حوزه تولید محصولات، طی ۹ ماه سال جاری به صورت مستمر روزانه پنج هزار تن تولید داشته است که به‌طور عمده سه محصول اوره گرانول، پریل و صنعتی بوده است.

حیدرنیا تاکید کرد: تنها شرکت پتروشیمی در کشور که سه محصول اوره گرانول، پریل و اوره صنعتی را تولید می‌کند، شرکت پتروشیمی شیراز است، این در حالی است که بعضی شرکت‌ها تنها یکی از محصولات اوره را تولید می‌کنند.

وی اضافه کرد: شرکت پتروشیمی شیراز تا ابتدای بهمن سال جاری نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش تولید محصول اوره داشته است و این واحد تولیدی در میان سایر شرکت‌ها در تولید محصول اوره در رتبه اول قرار دارد و حاشیه سود بسیاری دارد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز با اشاره به اینکه نباید این شرکت را با سایر صنایع همچون پلیمرسازان مقایسه کرد، افزود: در حال حاضر وضعیت تولید بسیار خوب است و تولید واحد متانول این شرکت نیز افزایش پیدا کرده است.

حیدرنیا خاطرنشان کرد: شرکت پتروشیمی شیراز بالغ بر ۱۵ هزار قلم خرید قطعات یدکی داشته است و تا ۲۵ سال آینده قطعات مورد نیاز به میزان کافی در پتروشیمی شیراز تأمین شده است.

وی افزود: با وجود تمام مشکلاتی که برای تأمین قطعات وجود داشت، اما اولویت تأمین قطعات با محصولات داخلی بوده است.

پتروشیمی شیراز تنها شرکت دارنده پالایش آنلاین آلودگی زیست‌محیطی خاورمیانه است

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز در خصوص مباحثی که در حوزه زیست‌محیطی مطرح می‌شود، اضافه کرد: در زمان احداث شرکت پتروشیمی شیراز، جانمایی مناسب صورت گرفته بود و در گذشته سیستم تولید کلر جیوه بود و به دلیل اینکه مایع بود و ممکن بود منجر به ایجاد آلودگی شود واحد کلر آن جمع‌آوری شد و عمده محصول تولیدی این شرکت در حال حاضر اوره، اسید سیتریک و نیترات است.

حیدرنیا ادامه داد: این شرکت، جزو اولین شرکت‌ها در سطح کشور و خاورمیانه است که با نصب سیستم CDM برای پالایش آنلاین آلودگی زیست‌محیطی استفاده می‌کند.

وی افزود: موضوعی که بسیار مطرح می‌شود بخارات آب است که میزان آن در زمستان بیشتر مشهود است و این موضوع نگرانی‌هایی را برای دوستداران محیط زیست به وجود آورده بود، اما این بخارها آلودگی ندارد و حتی میزان خروجی آن‌ها توسط دستگاه پالایش آلایندگی آنلاین اندازه‌گیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز همچنین در خصوص تجمع رسوبات مجتمع تصریح کرد: رسوبات تنها شامل سنگ آهک و نمک است و نگرانی برای محیط زیست ندارد، اما چند تصمیم برای انتقال آن‌ها گرفته شده است.

حیدرنیا همچنین از فراخوان انتخاب مشاور برای جمع‌آوری پساب در این شرکت خبر داد و افزود: این برنامه در دست اقدام است تا صرفه‌جویی در مصرف آب نیز صورت گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: تجمع کلرید کلسیم موجود در حاشیه اطراف رودخانه کر هیچ‌گونه آلودگی ندارد، اما در راستای برطرف شدن دغدغه‌ای که برای این موضوع مطرح می‌شود، جابه‌جایی محل ورود کلرید کلسیم به رودخانه در دست اقدام است و این اطمینان خاطر را می‌دهیم که هیچ‌گونه آلودگی در خصوص این موضوع وجود ندارد.

صنایع پایین‌دست پتروشیمی کشور مغفول مانده است

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز در خصوص چشم‌انداز شرکت برای سال آینده اظهار کرد: کشور خیز بسیار خوبی در صنایع بالا دستی برداشته است، اما حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی کمی مغفول مانده است، از این‌رو باید توسعه در این حوزه به همت بخش خصوصی انجام شود و به دلیل اینکه هزینه سرمایه‌گذاری در بخش دولتی بسیار بالاست و توجیه فنی ندارد باید به کمک فاینانس و وام‌های بانکی این اقدام انجام شود.

حیدرنیا تاکید کرد: باید به سمت تکنولوژی‌های جدید و روز دنیا حرکت کنیم، چرا که تغییر تکنولوژی کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه را در بر دارد، از این‌رو برای افزایش ارزش‌افزوده باید توسعه را به سمت تکنولوژی‌های جدید سوق داد که این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی مدون در وزارت نفت است.

وی در خصوص احداث واحدهای جدید پتروشیمی در سطح کشور، افزود: معتقدم ابتدا باید بستر و زیرساخت‌ها فراهم شود و پس از آن نسبت به احداث واحدهای پتروشیمی اقدام شود.

احداث فاز دوم شرکت پتروشیمی شیراز در دو شهر در دست مطالعه است

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز با تاکید بر اینکه احداث فاز دوم شرکت پتروشیمی شیراز در سواحل خلیج فارس و به نام شیراز در دست مطالعه است، تصریح کرد: مقرر شده است تا فاز دوم شرکت پتروشیمی شیراز بر اساس تکلیف وظیفه‌ای که به شرکت محول شده است در شهر چابهار و یا قشم احداث شود و این موضوع در این دو منطقه در حال مطالعه و بررسی است.

حیدرنیا افزود: معتقدم که صلاح نیست در شیراز و مرودشت واحد بزرگ ایجاد شود و باید صنایع پایین دستی کوچک ایجاد شود، این در حالی است که باید مباحثی همچون به صرفه بودن، داشتن توجیه فنی و اقتصادی موضوعات را در نظر داشت و پس از آن نسبت به احداث فاز دوم شرکت پتروشیمی اقدام کرد.

وی با بیان اینکه احداث واحدهای پایین دستی کوچک در شهرستان‌ها مزیت بسیاری در استفاده از ظرفیت بالقوه شهرهای کوچک دارد، تصریح کرد: این واحدها سرمایه‌گذاری کم و اشتغال‌زایی بسیاری دارد و در تلاش هستیم تا در اطراف شیراز و یا شهرستان‌ها احداث واحدهای پایین دستی کوچک با طرح مطالعات توجیهی مناسب ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز در پایان با اشاره به احداث کارخانه تولید کیسه زرین در منطقه ویژه اقتصادی شهر شیراز اضافه کرد: سوله و دستگاه‌های تولیدی این کارخانه خریداری شده است و بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته مبنی بر مصرف سالانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون نایلون، احداث کارخانه تولید کیسه در دستور کار قرار گرفت.

حیدرنیا با اشاره به اینکه واردات این کیسه از دو شهر کرمان و آذربایجان است، اظهار امیدواری کرد: این واحد تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد و اشتغال‌زایی ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد شود.

کد خبر 727125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.