افزایش مناطق حفاظت شده پس از انقلاب اسلامی

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با وسعت و تعداد مناطق حفاظت شده، پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: پیش از سال ۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی در مجموع ۵۸ منطقه چهارگانه داشته‌ایم که تعداد این مناطق سال جاری به ۳۰۹ منطقه رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علیرضا نجیمی در رابطه با وسعت و تعداد مناطق حفاظت شده، پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: پیش از سال ۵۷ و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ما در مجموع ۵۸ منطقه چهارگانه داشته‌ایم، این ۵۸ منطقه در قالب هشت پارک ملی، سه اثر طبیعی ملی، ۲۳ پناهگاه حیات وحش و ۲۴ منطقه حفاظت شده بوده است.

وی افزود: از سال ۱۳۵۷ تاکنون که در بهمن سال ۱۴۰۲ هستیم، تعداد مناطق به ۳۰۹ منطقه رسیده است، یعنی از نظر تعداد ما ۵.۵ برابر افزایش تعداد مناطق حفاظت شده را داشته‌ایم، این موارد در قالب ۳۲ پارک ملی است که نسبت به سال ۱۳۵۷، چهار برابر شده است، اکنون ۴۰ اثر طبیعی ملی داریم که نسبت به پیش از انقلاب ۱۴ برابر شده است، ۵۴ پناهگاه حیات وحش داریم که تعداد آن ۲.۵ برابر شده و ۱۸۳ منطقه حفاظت شده در کشور موجود است که به‌طور تقریبی هشت برابر شده است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص افزایش وسعت مناطق تحت مدیریت سازمان گفت: از نظر وسعت نیز ۶ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۲۳۴ هکتار بوده است، اما اکنون به ۱۸ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۱۵۹ هکتار رسیده‌ایم که از این نظر سه برابر شده است.

وی در خصوص طرح‌های مدیریتی توضیح داد: از سال ۳۵ که کانون شکار شکل گرفته بود طرح‌های مدیریتی به صورت منسجمی وجود نداشته و تنها به شکل موردی و فاقد رویه مناسب و علمی بوده، بحث طرح‌های مدیریتی از دهه ۸۰ شروع شده است و به صورت علمی و با کمک اساتید متخصص روند خود را طی می‌کند.

کد خبر 727073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.