رسیدگی به ۱۰۰۳ پرونده ماده ۴۷۷ در قزوین

رئیس کل دادگستری استان قزوین از رسیدگی به ۱۰۰۳ فقره پرونده ماده ۴۷۷ در استان طی ۱۰ ماه سال جاری خبر داد.

علی شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین، اظهار کرد: بر اساس ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری و تبصره‌های ذیل آن، در صورتی که رئیس قوه قضائیه رأی قطعی صادر شده از هر یک از مراجع قضائی را خلاف شرع تشخیص دهد، می‌تواند پرونده را جهت اعاده دادرسی کیفری به دیوان عالی کشور بفرستد تا به آن در شعبه‌های خاصی که توسط رئیس قوه قضائیه برای این انجام این امر تعیین شده‌اند، رسیدگی شود.

وی افزود: این شعب رأی قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد از جمله شکلی و ماهوی را به عمل آورده و رأی مقتضی صادر کرده است و این رأی لازم‌الاجرا خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره «۱» ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری، آرای صادره از مراجع قضائی از جمله همه دادگاه‌ها و مراجع حل اختلافی که تحت نظر دادگستری به حل اختلافات می‌پردازند، ممکن است شامل اعمال ماده ۴۷۷ شوند.

شعبانی تصریح کرد: زمان رسیدگی به پرونده‌های ماده ۴۷۷ یک فرآیند زمان‌بر است، به نحوی که سال گذشته رسیدگی به این پرونده‌ها به صورت میانگین بیش از ۲۱۰ روز بود که با تلاش همکاران، در سال جاری به کمتر از ۵۰ روز کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۵۰ پرونده و در ۱۰ ماه سال جاری نیز ۱۰۰۳ فقره پرونده ماده ۴۷۷ در استان مورد رسیدگی قرار گرفته است، گفت: سال گذشته ۱۰۹۷ پرونده ماده ۴۷۷ وارد دادگستری شده بود که این رقم در ۱۰ ماهه گذشته با ۹ درصد کاهش به ۹۹۵ فقره رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: امیدواریم با تلاش همکاران در حوزه اعمال ماده ۴۷۷، روند رسیدگی به این پرونده‌ها تا پایان سال کاهش پیدا کند و با سرعت بیشتری انجام شود.

کد خبر 727043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.