بازگشت ۳۸ واحد صنعتی به چرخه تولید/ ۱۲ پروانه جدید در حوزه صنایع معدنی صادر شده است

مدیرکل صمت لرستان از بازگشت ۳۸ واحد صنعتی به چرخه تولید طی دو سال اخیر خبر داد و گفت: ۱۲ پروانه جدید در حوزه صنایع معدنی صادر شده است.

بهمن جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از لرستان، با بیان اینکه در دولت سیزدهم در حوزه صمت اتفاقات خوبی افتاده است، اظهار کرد: از طریق درگاه ملی مجوزها، همه مجوزهای لازم برای صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در راستای شفافیت و جلوگیری از فساد و امضاهای طلایی در اسرع وقت در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت داخلی و خارجی صادر می‌شود.

وی افزود: در بحث ساماندهی منابع مالی طرح‌های نیمه‌تمام زیادی وجود داشت که تمام منابع شامل تبصره‌ای‌ها، تکلیفی‌ها، رونق تولید، زنجیره تأمین و صادرات را به سمت تکمیل این طرح‌ها که درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، هدایت کرده‌ایم.

جعفری اضافه کرد: در همین راستا در دو سال اخیر طرح‌های خوبی از جمله طرح توسعه داروسازی اکسیر، طرح توسعه نساجی، شرکت فولاد پاسارگاد نوید انجام شده است، همچنین عملیات اجرایی ۱۲ طرح پیشران و اثرگذار آغاز شده است که می‌توان به پنج طرح فروسیلیس، صنایع غذایی و صنایعی در زمینه فرآوری شمش منیزیم، طرح لاستیک‌سازی الیگودرز، طرح توسعه شرکت ماشین‌سازی لرستان، طرح لوازم خانگی سیلوان بروجرد و استیل کورد سلسله اشاره کرد.

مدیرکل صمت لرستان تصریح کرد: ایمیدرو سازمان توسعه نوسازی صنایع معدنی ایران در دو سال گذشته حداکثر سه هزار میلیارد پروژه‌های صنعتی از جمله طرح تولید کاغذ از سنگ الیگودرز، آهک هیدراته پلدختر و زیرساخت‌هایی در حوزه معادن را در این استان آغاز کرده است.

جعفری با اشاره به بحث احیای واحدهای صنعتی بیان کرد: سال گذشته ۲۳ واحد صنعتی و سال جاری ۱۵ واحد احیا شده است که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به بازگشت شرکت خودروسازی بروجرد به چرخه تولید با گذشت هفت سال تعطیلی، شرکت ماشین‌سازی لرستان و فولاد خرم‌آباد مستقر در شهرک صنعتی شماره ۲ با ظرفیت تولید ۲۰۰ تن در سال اشاره کرد.

وی با بیان اینکه همچنین شرکت خمیرمایه دورود، شرکت الیاف بهراد و شرکت شیشه از دیگر شرکت‌های شاخصی هستند که به چرخه تولید برگشته‌اند، گفت: برنامه داریم با استفاده از مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید صنایع بزرگ و دارای مشکل را به چرخه تولید برگردانیم که در همین راستا از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۹۳ جلسه ستاد تسهیل برگزار شده است و مشکلات ۶۳۴ واحد صنعتی مطرح شده که تاکنون ۵۲۳ مورد مصوبه معادل ۸۲ درصد عملیاتی و اجرایی شده است.

جعفری با اشاره به این‌که در حوزه معدن وصول شش برابری حقوق دولتی را داشته‌ایم، ادامه داد: همچنین با ساماندهی معادن در بستر سامانه کاداستر و صدور ۱۲ پروانه جدید در حوزه صنایع معدنی، هشت معدن مقیاس کوچک نیز به چرخه تولید برگشته‌اند.

جعفری یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم، وزارت صمت و برنامه اقتصادی استان را تکمیل زنجیره‌های تولید دانست و گفت: با توجه به این که لرستان یکی از قطب‌های کربنات کلسیم کشور است، زنجیره کربنات کلسیم را در برنامه داریم، همچنین بحث فروسیلیس‌ها، کربن هیدارت‌ها و تولید کاغذ از سنگ در راستای جلوگیری از خام‌فروشی و ارزش افزوده نیز در این چرخه جای گرفته‌اند.

رئیس سازمان صمت لرستان با بیان این‌که بعد از انقلاب ۲۰۰ معدن در لرستان راه‌اندازی شده است که ۱۵۰ معدن از آن‌ها با شناسایی ۱۸ نوع ماده معدنی فعال هستند، تصریح کرد: لرستان یکی از قطب‌های معادن سنگ‌های تزئینی است و متناسب با این معادن صنایع فرآوری آن‌ها هم در داخل استان شکل گرفته است، به‌طوری که ۵۰ درصد صنایع استان در حوزه صنایع معدنی فعالیت دارند و در دولت سیزدهم نیز بر همین صنایع معدنی تمرکز شده است.

کد خبر 726988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.