پایان نسل طلایی، طلایی نبود

تیم​‌های فوتبال ایران و قطر برای مشخص شدن دیگر فینالیست جام ملت‌​های آسیا ۲۰۲۳ به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان این دیدار قطر میزبان پیروز میدان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در چارچوب رقابت‌های مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا، امروز _چهارشنبه، هجدهم بهمن_ از ساعت ۱۸:۳۰ تیم‌های ایران و قطر در ورزشگاه الثمامه شهر دوحه به مصاف یکدیگر رفتند که قطری‌ها با نتیجه سه بر دو پیروز میدان شدند و راهی فینال مسابقات شدند.

مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳

دیدار تیم‌های ایران و قطر

ورزشگاه: الثمامه (دوحه، قطر) 

گل‌ها:

سردار آزمون (دقیقه ۴)، علیرضا جهانبخش (دقیقه ۵۲، پنالتی) برای ایران

جاسم جابر (دقیقه ۱۷)، اکرم عفیف (دقیقه ۴۱)، معزعلی (دقیقه ۸۲) برای قطر

اخطار:

مهدی ترابی (دقیقه ۱۸)، احسان حاج‌صفی (دقیقه ۲۱) از ایران

المهدی علی مختار (دقیقه ۴۱)، احمد فتحی عبدالله (دقیقه ۵۰) از قطر

اخراج:

شجاع خلیل زاده (دقیقه ۱+۹۰) از ایران

ایران: علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محمد حسین کنعانی‌زادگان، رامین رضاییان (۸۷- شهریار مغانلو)، احسان حاج‌صفی (۴۶- میلاد محمدی)، سعید عزت اللهی، امید ابراهیمی (۴۶- محمد محبی)، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی (۸+۹۰- رضا اسدی) و سردار آزمون

سرمربی: امیر قلعه نویی

قطر: مشعل برشم، پدرو میگل (۶۳- طارق سلمان)، المهدی علی مختار (۶۸- بوعلام خوخی)، محمد وعد البیاتی، یوسف عبدالرزاق (۶۳- حسن الهیدوس)، اکرم عفیف، لوکاس مندس، همام احمد (۵۰- اسماعیل محمد)، احمد فتحی عبدالله، جاسم جابر عبدالسلام (۸۱- عبدالعزیز حاتم) و معز علی

سرمربی: مارکس لوپس

داور: احمد العلی (کویت)

شرح بازی:

دومین دیدار نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا در حالی آغاز شد که در ابتدای بازی این شاگردان امیر قلعه نویی بودند که کار را طوفانی آغاز کردند. هنوز چهار دقیقه از بازی نگذشته بود که شروع بهتر ایران در ابتدای بازی جواب داد و پرتاب اوت بلند جهانبخش منجر به ضربه قیچی برگردان آزمون و باز شدن دروازه قطر شد.

ایران که بازی را خوب شروع کرده بود این فرصت را داشت که در ادامه در حالی که قطری‌ها هنوز در شوک گل اول بودند گل دوم را هم روی ضد حمله به ثمر برساند و کار را به نوعی تمام کند، اما بی دقتی جهانبخش و قدوس در دو ضد حمله مانع گل دوم ایران شد. در ادامه قطر خیلی زود به بازی بازگشت و در دقیقه ۱۷ با شوتی که در بین راه کمانه کرد اتفاقی به گل تساوی رسید تا ایران با دریافت یک گل بد برتری را از دست بدهد.

در دقایق باقیمانده تا انتهای نیمه نخست قطر که به خوبی پرس را در زمین ایران انجام می‌داد نمایش بهتری داشت و روی هنرنمایی اکرم عفیف، بهترین بازیکن خود در دقایق انتهایی نیمه نخست به گل دوم هم رسید تا برنده به رختکن برود.

در نیمه دوم، ایران که چیزی برای از دست دادن نداشت برای زدن گل تساوی به زمین آمد و البته خیلی زود هم توانست به هدف خود برسد. به لطف VAR داور برای ایران پنالتی گرفت تا علیرضا جهانبخش همانند بازی با ژاپن ضربه را به گل تبدیل کند. پس از گل تساوی این ایران بود که بازی را بیشتر از میزبان در دست داشت و بیش از حریف روی دروازه حریف حمله طراحی کرد، اما بی دقتی در ارسال پاس‌های آخر یا زدن ضربات نهایی باعث شد قطر در بازی باقی بماند و روی یک تک حمله در دقیقه ۸۲ معز علی دروازه ایران را برای سومین بار باز کند.

در دقایق باقیمانده ایران که با اخراج خلیل‌زاده در دقایق پایانی ده نفره شده بود چند فرصت فوق‌العاده برای زدن گل تساوی داشت، اما با بدشانسی این فرصت‌ها هم به گل تبدیل نشدند تا تیمی که کل تورنمنت هرگز نمایش مطمئنی در دفاع و سازمان یافتگی تیمی نداشت حذف شود.

بدین ترتیب در غیاب بزرگان آسیا، اردن و قطر فینال تمام عربی جام ملت‌های ۲۰۲۳ را برگزار خواهند کرد.

شرح گل‌ها:

۰-۱ (دقیقه ۴- ایران) - پرتاب اوت بلند جهانبخش در محوطه جریمه قطر پس از دفع ناقص مدافع قطر برای آزمون مهیا شد تا او با یک ضربه قیچی برگردان زیبا دروازه میزبان را خیلی زود باز کند.

۱-۱ (دقیقه ۱۷- قطر) - پاس کات‌بک عفیف از سمت راست محوطه جریمه به پشت محوطه جریمه با ضربه جاسم جابر همراه شد تا توپ پس از برخورد به مدافعان ایران کمانه کند و وارد دروازه شود.

۲-۱ (دقیقه ۴۳- قطر) - با یک توپ دزدی و حرکت سریع از سوی قطری‌ها، توپ در کنج محوطه جریمه ایران به اکرم عفیف رسید تا او با یک ضربه کات دار و محکم دروازه ایران را قبل از پایان نیمه نخست باز کند.

۲-۲ (دقیقه ۵۱- ایران)- با خطای هند فتحی در محوطه جریمه، داور با بازبینی صحنه در VAR اعلام پنالتی کرد تا این جهانبخش باشد که گل تساوی را از روی نقطه پنالتی به ثمر برساند.

۳-۲ (دقیقه ۸۲- قطر) - روی برگشت یک ارسال شوت زمینی حاتم که تازه به زمین آمده بود پشت مدافعان ایران به معز علی رسید تا او در موقعیت تک به تک به راحتی دروازه بیرانوند را باز کند.

دقایق حساس:

دقیقه ۵- شوت پای راست اکرم عفیف از سمت چپ محوطه جریمه ایران به مرکز دروازه زده شد و در دستان بیرانوند قرار گرفت.

دقیقه ۱۳- در یک ضد حمله خطرناک توپ در موقعیتی خطرناک در محوطه جریمه قطر به قدوس رسید، اما تکل مدافع حریف مانع رسیدن توپ به دروازه قطر شد.

دقیقه ۳۲- دفع اشتباه ابراهیمی باعث شد عفیف در موقعیت تک به تک با بیرانوند قرار بگیرد، اما ضربه او را بیرانوند با واکنشی خوب دفع کرد و توپ برگشتی نیز راه به جایی نبرد تا موقعیت طلایی قطر برای پیش افتادن در این بازی از دست برود.

دقیقه ۳+۴۵- کرنر ارسالی رضاییان از سمت چپ با ضربه کنعانی زادگان از چند قدمی دروازه همراه شد اما مدافع قطر از روی خط دروازه توپ را در آورد.

دقیقه ۵۲- روی یک کرنر ارسالی از سمت چپ پدرو میگل با ضربه سر دروازه ایران را تهدید کرد اما شجاع از روی خط توپ را در آورد.

دقیقه ۷۲- توپ ارسالی از سمت راست با ضربه سر معز علی همراه شد اما بیرانوند توپ را مهار کرد.

دقیقه ۷۵- توپ ارسالی در محوطه جریمه قطر در محوطه شش قدم با ضربه نه چندان محکم طارمی همراه شد اما مدافع قطری از روی خط توپ را دور کرد و سردار آزمون نی ز نتوانست توپ برگشتی را با ضربه سر به گل تبدیل کند.

دقیقه ۱۴+۹۰- در زمان حملات انتحاری ایران توپ با پاس سردار آزمون در محوطه جریمه به جهانبخش رسید و ضربه زمینی و خطرناک او به درون تیر دروازه قطر برخورد کرد و از سمت دیگر به بیرون رفت!

دقیقه ۱۵+۹۰- در شلوغی محوطه جریمه قطر سردار آزمون و اسدی دو بار فرصت گلزنی داشتند اما ضربه آنها با برخورد به مدافعان و دروازه بان قطر راهی به گل پیدا نکرد.

اتفاق ویژه: تیم ملی ایران در حالی به قطر باخت که پیش از این در شش بازی متوالی این تیم را برده بود اما امشب این طلسم برای قطر شکسته شد.

بهترین بازیکن: اکرم عفیف که پاس گل اول را داد و گل دوم را هم خودش به زیبایی به ثمر رساند بهترین بازیکن این دیدار بود.

کد خبر 726548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.