ایمنی بیمارستان‌ها در وقت اضافه!

ایمنی بیمارستان‌ها، به‌عنوان یکی از سطوح مهم ارائه خدمات درمانی در جامعه اهمیت بسزایی در ارتقای ایمنی بیماران دارد، اما طی سال‌های اخیر به‌رغم هشدارهای دستگاه‌های مسئول ایمنی برای ایمن‌سازی ساختمان بیمارستان‌ها، شاهد آتش‌سوزی تعدادی از آن‌ها به‌ویژه در کلان‌شهرها هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آتش‌سوزی یکی از اتفاقاتی است که خسارات جانی و مالی عمده‌ای را به‌وجود می‌آورد؛ بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی درمانی از جمله مکان‌هایی هستند که هر سال تعداد زیادی از حوادث حریق را به خود اختصاص می‌دهد.

از آنجا که ساکنان بیمارستان‌ها، بیشتر افراد ناتوانی هستند که امکان نجات خود را ندارند، آتش‌سوزی در بیمارستان بیشتر از هر مکان عمومی دیگری می‌تواند موجب خسارات جانی شود، علاوه بر این به دلیل وجود دستگاه‌ها و تجهیزات گران‌قیمت و متعدد در بیمارستان‌ها، آتش‌سوزی می‌تواند خسارات مالی زیادی را در پی داشته باشد، از این‌رو هرگونه وقفه در کار بیمارستان به دلیل حوادثی همچون حریق با توجه به ماهیت کار بیمارستان در ارائه خدمات درمانی به جامعه بسیار حائز اهمیت است و ایمنی بیمارستان‌ها در برابر آتش‌سوزی یکی از فاکتورهای مهم به‌شمار می‌آید.

شاخص ایمنی بیمارستان ابزاری است که به منظور ارزیابی ایمنی بیمارستان‌ها با توجه به نقش حیاتی آنها در پاسخ به بلایا و فوریت‌ها طراحی شده و نمایانگر سطح بالای کیفیت مراقبت در شهرها و مناطق مختلف کشور است.

درباره استانداردهای حریق در بیمارستان مواردی که مورد توجه قرار می‌گیرد، شامل اطلاعات زمینه‌ای ساختمان از جمله ارتفاع، قدمت، تعداد طبقات، ارتفاع سقف کاذب، کاربری فضاها و زیربنای ساختمان است و از جمله پارامترهای ایمنی حریق نوع سازه، دسته‌بندی ساختمان از نظر قابلیت اشتعال و احتراق، تعداد دودبندها، اتاق امن جهت شرایط اضطراری، گروه‌بندی تصرف‌ها، سیستم‌های اطفای حریق، سیستم‌های اعلام حریق، مواد پوشاننده سطوح داخلی، دسترسی به راه‌های خروجی و درهای خروج است.

در برنامه ایمنی بیمارستان باید تلاش شود تا احتمال مرگ و صدمه ساکنان تا حد ممکن کاهش پیدا کند و به اسکلت ساختمان و محتویات آن کم‌ترین آسیب وارد شود؛ برای رسیدن به این اهداف از روش‌های ایمنی حریق استفاده می‌شود.

در حالی که بیمارستان باید یکی از امن‌ترین فضاها برای مراجعان باشد، ایمنی نیز در آن باید رعایت شود، اما در این بین بیمارستان‌هایی هستند که ایمنی لازم را ندارند و به‌رغم دریافت اخطارهای متعدد، همچنان نسبت به ایمن‌سازی آن‌ها اقدامی نشده است که تعداد آن‌ها در کشور ما کم نیست.

ایمنی بیمارستان‌ها در وقت اضافه!

آتش‌نشانی اصفهان برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها برنامه دارد

عباس حاج‌رسولی‌ها، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی تهران، هشداری بود تا به وضعیت بمارستان‌های شهر اصفهان رسیدگی کنیم، اظهار می‌کند: در این راستا جلسه‌ای با مسئولان سازمان آتش‌نشانی برگزار شد و طبق گزارش ارائه شده، کارشناسان این سازمان از تمام بیمارستان‌های اصفهان بازدید کردند و برای ایمن‌سازی تمام این بیمارستان‌ها برنامه دارند.

وی می‌افزاید: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان حدود ۷۰۰ نیرو، ۱۷۰ دستگاه ماشین‌آلات و سه دستگاه نردبان ۵۴ متری، ۳۲ متری و ۴۲ متری دارد و خرید یک دستگاه نردبان ۶۴ متری با هزینه ۱۲۰ میلیارد تومان را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه آتش‌نشانی اصفهان ۲۷ ایستگاه در حال بهره‌برداری دارد و ۲۸۴ نیروی جدید نیز به نیروهای اورژانسی این سازمان اضافه خواهد شد که در مجموع حدود ۱۰۰۰ نفر نیرو خواهد داشت، تصریح می‌کند: آتش‌نشانی اصفهان یک برنامه پنج‌ساله برای ارتقای ایمنی بیمارستان‌های شهر به مدیران ابلاغ و ۴۰۰ ساختمان ناایمن اصفهان را شناسایی کرده است که اداره کل راه و شهرسازی مشخصات آن را دریافت کرد تا اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری ۳۷۰ مدل خدمت را به شهروندان ارائه می‌کند که یکی از آن‌ها آتش‌نشانی است، از این‌رو تلاش می‌کند در زمان وقوع حادثه، امدادرسانی لازم را در اسرع زمان انجام دهد، می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی‌ها سعی شده است که نیروهای آتش‌نشانان بین سه تا چهار دقیقه در محل حادثه حاضر شوند که تلاش می‌کنیم با تقویت ایستگاه‌ها و نیروها، ۲۰ ثانیه آن را کمتر کنیم.

وزارت بهداشت و درمان باید اعتبار مناسبی برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها در نظر بگیرد

حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه آتش‌نشانی اصفهان تلاش ویژه‌ای برای ارتقای ایمنی بیمارستان‌ها کرده است، وزارت بهداشت و درمان باید اعتبار مناسبی برای ایمن‌سازی آن‌ها در نظر بگیرد تا اتفاقی همچون بیمارستان گاندی در نصف‌جهان رخ ندهد.

وی با بیان اینکه ساختمان تعدادی از بیمارستان‌های اصفهان قدیمی است و دولت باید برای ایمن‌سازی آن اقدام کند، می‌افزاید: در هر لحظه از شبانه‌روز بالغ بر ۱۰۰۰ نیرو از آتش‌نشانی آماده مقابله با بحران هستند؛ اصفهان معین تهران است و باید خود را آماده کند تا در صورت وقوع حادثه‌ای در پایتخت برای کمک به این شهر خدمت‌رسانی کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: مقامات بالادستی از جمله وزیر بهداشت، استاندار اصفهان و مدیران مجموعه‌های بزرگ صنعتی فعال در اصفهان که ارتقای سطح ایمنی جزو مسئولیت‌های اجتماعی آن‌ها است، باید کمک کنند تا مسائل ایمنی بیمارستان‌های اصفهان حل شود.

ایمنی بیمارستان‌ها در وقت اضافه!

با هماهنگی دادستان به بیمارستان‌ها برای اجرای دستورالعمل‌های ایمنی مهلت دادیم

مسعود عنایت‌زاده، معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: از دید آتش‌نشانی بیمارستان ایمن در شهر اصفهان نداریم، از بیمارستان‌ها بازدید می‌شود، سپس مطابق استانداردهای ایمنی روز دستورالعمل‌هایی داده می‌شود که باید اجرا شود، اما تا به حال بیمارستان‌ها این دستورالعمل‌ها را اجرایی نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانی ضابط قضائی نیست و نمی‌تواند مکانی را تعطیل کند، بلکه تنها اخطار می‌‎دهد و ضمانت اجرایی آن بر عهده ضابط قضائی است، می‌افزاید: در این راستا پس از آتش‌سوزی کلینیک سینای تهران در سال ۹۹، جلسه‌ای با حضور دادستان اصفهان برگزار و مقرر شد بیمارستان‌های اصفهان موارد ایمنی را زیر نظر سازمان آتش‌نشانی انجام دهند.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه پس از بازدید، موارد احصا و به بیمارستان‌ها ابلاغ شد، می‌گوید: ساختمان بیمارستان‌های شهر اصفهان قدیمی است و از استانداردهای ایمنی روز فاصله دارد، از این‌رو تأمین این ایمنی زمان‌بر و هزینه‌بر است.

عنایت‌زاده در پاسخ به این پرسش که چرا بیمارستان‌های ناایمن تعطیل نمی‌شود؟، تصریح می‌کند: بیمارستان را نمی‌توان تعطیل کرد، از این‌رو با هماهنگی دادستان مقرر شد به بیمارستان‌ها مهلت داد شود، فازبندی صورت گیرد و در مهلت داده شده دستورالعمل‌ها اجرایی شود که برای تمام بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان کاشانی که چند روز گذشته دچار حریق شد، فازبندی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تمام فازها به بیمارستان‌ها ابلاغ شده و باید طی چند سال این کار انجام شود، خاطرنشان می‌کند: طبق دستور دادستان، اگر مواردی که باید در سال اول پیگیری شود، انجام نشود، چاره‌ای جز ابلاغ و پلمب وجود ندارد و بیش از این نمی‌شود به بیمارستان‌ها کمک کرد؛ اگر این موارد را نیز انجام ندهند، مجبور به اقدام از طریق قضائی هستیم.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه فاز نخست بعضی بیمارستان‌ها از جمله کاشانی باید تا اسفند سال جاری به پایان برسد، خاطرنشان می‌کند: در زمان مقرر به بیمارستان مراجعه می‌کنیم و طبق لیست، فاز یک بررسی انجام می‌شود و اگر موارد رعایت نشده باشد، دادستانی به موضوع ورود می‌کند.

با وجود قدیمی بودن ساختمان بیشتر بیمارستان‌ها، اگر هزینه انجام شود، به‌طور قطع امکان ایجاد ایمنی کامل در این بیمارستان‌ها وجود دارد

عنایت‌زاده با اشاره به مواردی که باید در دستورالعمل‌های آتش‌نشانی رعایت شود، می‌گوید: به‌عنوان مثال بیمارستانی ۶۰ مورد ایراد ایمنی دارد، بر اساس بودجه‌ای که بیمارستان در اختیار دارد و اولویت‌بندی که از سمت آتش‌نشانی انجام می‌شود، فازبندی انجام و مشخص می‌شود که هر سال چه تعداد از موارد باید اصلاح شود تا در نهایت ایمنی کامل انجام شود.

وی با بیان اینکه فازبندی شامل موارد زیادی از جمله سیستم اعلام و اطفا تا نازک‌کاری، پوشش، معماری، راه فرار و شیر قطع گاز و در واقع هر موردی می‌شود که قانون اجازه ورود آتش‌نشانی به آن را داده است، اظهار می‌کند: با وجود قدیمی بودن ساختمان، در بیشتر بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان شریعتی، اگر هزینه انجام شود، به‌طور قطع امکان ایجاد ایمنی کامل وجود دارد و استانداردی به نام استاندارد بیمارستان ایمن وجود دارد.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه از دید آتش‌نشانی بیمارستان‌ها به دلیل وسعت و نوع انسان‌هایی که رفت‌وآمد می‌کنند، مکان‌های پرخطر محسوب می‌شوند و باید حساسیت بیشتری نسبت به این مکان اعمال و سخت‌گیرانه عمل شود، تصریح می‌کند: با این حال هر جا نشود اقدامی انجام داد، راهکار و ضابطه جایگزین می‌شود، اما در هر صورت ایمنی باید انجام شود و بهانه‌ای پذیرفته نیست؛ آتش‌نشانی حافظ جان و مال مردم است.

به گزارش ایمنا، با وجود هشدارهای نقص ایمنی ساختمان بیمارستان‌ها به‌ویژه در کلان‌شهرها، این موضوع تا حد زیادی با کم‌توجهی مسئولان این مکان‌های حساس و مهم مواجه شده است که زنگ خطر جدی در حوزه سلامت محسوب می‌شود.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به خودی خود جزو مراکز خاص و بازوی مدیریت بحران هستند و در زمان وقوع هر حادثه باید آماده باشند، اگر قرار باشد خود ساختمان بیمارستان‌ها هم جزو خطرات احتمالی در حوادث باشد، این سوال مطرح است که آن زمان چه کسی باید از سلامت مردم مراقبت کند؟

کد خبر 726514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.