علت عمده افزایش سرقت، اعتیاد و مشکلات اقتصادی است

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: سرقت با متغیرهایی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، حجت‌الاسلام سعید جزایی، صبح امروز _چهارشنبه هجدهم بهمن_ در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد: علت عمده سرقت عوامل اقتصادی و اعتیاد است که برای کاهش سرقت باید ضابطان در شناسایی سارقین حرفه‌ای به خوبی و با دقت عمل کنند.

وی با بیان اینکه کمیته‌ای برای کاهش سرقت در سال گذشته تشکیل شد و محکومان متواری حوزه سرقت مورد توجه این کمیته هستند، افزود: ایجاد اشتغال، پوشش افراد بی‌بضاعت، آموزش و اطلاع‌رسانی از مواردی است که در حوزه پیشگیری برای کاهش آمار سرقت باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: در این استان ۶۱ درصد سرقت مستوجب حبس، ۵۰ درصد سرقت شبانه، ۲۹ درصد تکرار سرقت و سرقت مسلحانه بیش از ۴۲ درصد کاهش و سرقت‌های خرد افزایش پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام جزایی درباره سند عملیاتی کنترل و کاهش تصادفات هم گفت: در این زمینه هم کمیته‌ای تشکیل شد و ۱۰ جلسه برگزار و کارها در دو حوزه برون و درون شهری انجام شد و نقاط حادثه‌خیز شناسایی و اقدامات خوبی برای کاهش تصادفات صورت گرفته است.

وی افزود: هوشمندسازی در کاهش تصادفات اثرگذار بوده است، در تصادفات چهار درصد و در تصادفات فوتی ۹ درصد کاهش داشته‌ایم، در حالی که ترددها افزایش پیدا کرده است.

پیشگیری از وقوع جرم، فراقوه‌ای است

حجت الله درودگر، دادستان عمومی و انقلاب اراک هم گفت: پیشگیری از وقوع جرم تنها مربوط به قوه قضائیه نیست بلکه یک امر فراقوه‌ای است.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از وقوع جرم همه باید پای کار باشند، اظهار کرد: هر یک از ادارات متولی در حوزه‌های مختلف پای کار هستند و اقداماتی انجام می‌دهند اما گاهی اوقات موازی کاری می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب اراک تصریح کرد: رفع این مشکل نیازمند یک برنامه جامع است تا بتوان موفقیت بیشتری را در این زمینه کسب کرد.

درودگر با بیان اینکه متأسفانه بیشتر سرقت‌ها از نوع خرد است و ۲۹ درصد از زندانیان کشور مربوط به حوزه سرقت هستند، ادامه داد: بیشتر این افراد از نظر درآمد با مشکل مواجه هستند، بنابراین باید این موضوع به صورت ریشه‌ای رفع شود.

کد خبر 726484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.