اینطوری پس انداز کن تا به هدفات برسی!

وجود شرایط تورمی باعث میشود بسیاری از افراد فکر کنند که نمی‌توانند پس انداز کنند اما علت اصلی آن این است که سواد مالی کمی دارند و با راهکارهای زیر می‌توانند حتی با درآمد کم پس انداز یا سرمایه گذاری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا امروزه یکی از معضلات خانواده‌ها تورم موجود و کاهش قدرت خرید است به صورتی که اغلب از اینکه نمی‌توانند با درآمد خود پولی کنار بگذارند ناراحتند. اما وقتی در رفتارهای مالی آنها جست‌وجو می‌کنی متوجه می‌شوی که الزاماً درآمد آنها کم نیست بلکه الگوی خرید مناسبی ندارند یا قواعد پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را رعایت نمی‌کنند. درواقع می‌توان گفت سواد مالی کمی دارند و می‌توان با کمی آموزش این مشکل را حتی در شرایط تورمی حل کرد.

مخارج ات رو مدیریت کن

برای حل این مشکل می‌توان درآمد را زیاد کرد یا هزینه‌ها را کم کرد، زیادشدن درآمد راه بسیار خوبی است اما نیازمند زمان و تخصص کافی است و ممکن است برای همه امکان‌پذیر نباشد اما کم کردن هزینه‌ها راه حل عملیاتی تری است و زودتر به نتیجه می‌رسد.

درست است که اکثر مخارجی که انجام می‌دهیم ضروری هستند و گاهی اوقات درآمد ما برای تأمین مخارج کافی نیست اما در میان همان مخارج هم هزینه‌هایی هستند که می‌تواند حذف یا کم شود و کافی است آنها را بشناسیم.

برای مدیریت مخارج ابتدا لازم است همه هزینه‌ها نوشته شوند تا از رفتارهای مالی خود آگاه شوید، بنابراین اگر تا امروز هرچه خرج می‌کردید فیش پول آن را دور می‌انداختید از امروز نگهدارید و سعی کنید آنها در یک دفتر یا برگه به همراه تاریخ و توضیح آن خرج یادداشت کنید.

می‌توانید از روی پیامک‌ها هم یادداشت کنید اما برخی بانک‌ها برای مبالغ زیر ۳۰ هزار تومان پیامک نمی‌دهند و ممکن است آن مخارج فراموش شوند.

از نرم افزارهای مدیریت مالی استفاده کن

یک راه دیگر این است که نرم افزارهای مدیریت مالی را روی گوشی خود نصب کنید تا به طور خودکار به سیستم پیامک شما متصل شود و پیامک‌های بانک را وارد نرم افزار کند. در این صورت نیز می‌توانید هزینه‌های یک ماه را حساب کنید و ببینید بابت چه کالاهایی و چه مقدار خرج کرده‌اید؟ البته اینکه هر مبلغی بابت چه چیزی هزینه شده باید در نرم افزار وارد شود.

طبق دسته‌بندی‌های صورت گرفته به طور کلی ۱۴ دسته بندی برای هزینه‌ها وجود دارد که شامل هزینه‌های آرایشی بهداشتی، پوشاک، خوراک، مسکن، تفریح، مهمانی، رفت و آمد، خدمات و تأسیسات، درمان، لوازم خانه، هدیه، خودرو، بدهی‌های مالی مانند اقساط و رشد فردی مانند کتاب و کلاس است.

زمانی که از نرم‌افزارها مانند نرم افزار فانوس، پارمیس و غیره استفاده می‌کنید علاوه بر ثبت هزینه‌ها می‌توانید بودجه بندی خوبی داشته باشید، عادت‌های مالی تعریف کنید و به طور کلی از رفتارهای مالی خود آگاه شوید.

اول پس‌انداز رو جدا کن

اشتباهی که اغلب شما انجام می‌دهید و نتیجه آن این می‌شود که موفق به پس‌انداز نمی‌شوید این است که هر ماه هرچه لازم است خرج می‌کنید و انتهای ماه تصمیم می‌گیرید قدری کنار بگذارید اما دیگر پولی برای پس‌انداز باقی نمی‌ماند.

اگر واقعاً قصد پس‌انداز یا سرمایه گذاری دارید، به محض اینکه پولی به حساب شما واریز شد ابتدا مقداری که تمایل دارید آن را پس‌انداز یا سرمایه گذاری کنید از روی پول خود بردارید و در حساب دیگری که از آن به طور روزانه استفاده نمی‌کنید واریز کنید. اغلب گفته می‌شود ۲۰ درصد از پول برای این موضوع کنار گذاشته شود و سپس برای بقیه پول‌ها برنامه‌ریزی شود اما این درصد می‌تواند متناسب با نیاز شما کم یا زیاد شود.

موضوع مهم این است که این پول همان ابتدا جدا شود و سپس برای بقیه پول تصمیم‌گیری شود، درواقع فکر کنید هیچ وقت آن پول را نداشته‌اید. درباره ۸۰ درصد باقیمانده نیز می‌توانید ابتدا هزینه‌های ضروری را جدا کنید و سپس به سراغ هزینه‌های غیر ضروری بروید.

بودجه بندی رو از همین امروز شروع کن

با همین رفتارهای ساده‌ای که بیان شد کیفیت زندگی مالی شما تغییر مهمی می‌کند پس اجرای آن را به تعویق نیندازید. کافی است ابتدا هزینه‌ها را یادداشت کنید، سپس برای هر دسته هزینه یک سقف قیمتی تعیین کنید و سعی کنید از آن سقف قیمتی تجاوز نکنید.

به طور مثال برای رفت و آمد که یکی از انواع هزینه‌هاست تعیین کنید که در یک ماه تنها ۲۰۰ هزار تومان پرداخت خواهید کرد و سعی کنید از این مقدار فراتر نرود. برای سایر دسته‌بندی‌ها نیز همین روال را پیش بگیرید تا مدیریت بهتری روی مخارج خود داشته باشید.

پس از واریز پول به حساب خود نیز ۲۰ درصد آن را برای پس‌انداز یا سرمایه گذاری جدا کنید تا دچار مشکل کمتری بشوید.

مائده جلوخانیان، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 726278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.