۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
چهره آسمان ۹ شهر آبی است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در آلودگی چه سطحی از آلودگی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز هوای هیچ‌کدام از شهرهای کشور در وضعیت آلوده و ناسالم قرار ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _دوشنبه شانزدهم بهمن_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس، امروز سنجش کیفی هوا در هیچ‌کدام از ایستگاه‌های کلان‌شهر کشور در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار ندارد، در حالی که روز گذشته شهرهای تهران و اهواز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های (نارنجی) ثبت شدند.

در همین راستا، امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۵۱، کرج با شاخص ۵۲، بوشهر با شاخص ۵۱، شهرکرد با شاخص ۹۸، بیرجند با شاخص ۶۷، مشهد با شاخص ۶۰، بجنورد با شاخص ۷۳، اهواز با شاخص ۸۰، زنجان با شاخص ۶۹، زاهدان با شاخص ۱۰۰، قم با شاخص ۵۶، خرم‌آباد با شاخص ۵۸، اراک با شاخص ۵۳، همدان با شاخص ۷۲ و یزد با شاخص ۵۶، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته شانزدهم بهمن، شهرهای تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بیرجند، مشهد، بجنورد، زنجان، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، قم، کرمان، خرم‌آباد، اراک و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

به این ترتیب، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های ارومیه با شاخص ۲۶، اصفهان با شاخص ۴۸، تهران با شاخص ۳۷، سمنان با شاخص ۴۹، شیراز با شاخص ۳۴، سنندج با شاخص ۲۹، کرمان با شاخص ۴۰، کرمانشاه با شاخص ۳۸ و یاسوج با شاخص ۴۳ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای بوشهر، شهرکرد، سنندج، کرمانشاه، یاسوج و همدان در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

بر این اساس، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای اردبیل، ایلام، قزوین، گرگان، رشت، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، ایلام، گرگان، رشت، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش)، ناسالم (قرمز) و ناسالم (نارنجی) ثبت نشدند، اما تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد) و هفت کلان‌شهر بدون داده ثبت شده است، به طوری که روز گذشته شانزدهم بهمن، دو شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۷ کلان‌شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و شش کلان‌شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 726184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.