بهره‌برداری از ۷ طرح نفتی در خوزستان

وزیر نفت با اشاره به بهره برداری از ۳۸۰ طرح در قالب مسئولیت اجتماعی، گفت: ۷ طرح نفت و گاز در بخش بالادست و پایین دست به بهره برداری رسید که ۱۵۰ هزار بشکه نفت و ۲۸ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت کشور افزوده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، امروز _سه شنبه هفدهم بهمن_ جواد اوجی در مراسم بهره برداری از طرح‌های افزایش تولید در حوزه نفت و گاز که امروز در شهرستان اندیمشک در جمع رسانه‌ها اظهار کرد: ۱۳۸۰ طرح در قالب مسئولیت‌های اجتماعی وجود دارد که تاکنون ۳۸۰ طرح به بهره برداری رسیده است، ورزشگاه ۱۰ هزار شهید مجدیان دزفول از دیگر طرح‌هایی است که در دولت سیزدهم تکمیل شده است و امروز به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: کمک به خرید تجهیزات آموزشی و کمک‌آموزشی اندیمشک و کمک به ساخت سالن چندمنظوره فرهنگی، تربیتی شهر چم گلک این شهرستان از جمله طرح‌های آموزشی و فرهنگی مسئولیت‌های اجتماعی نفت بودند که هم‌زمان با دهه مبارک فجر افتتاح شدند.

وزیر نفت ادامه داد: کمک به ساخت سالن ورزشی دانش‌آموزی شهرک دوکوهه اندیمشک، همچنین کمک به تأمین تجهیزات غیرقابل منقول ورزشگاه شهید مجدیان و کمک به تکمیل بازسازی استادیوم مجدیان (فاز دوم) دزفول هم از سری طرح‌های ورزشی مسئولیت اجتماعی صنعت نفت است که امروز در سقف اعتباری نفت به دستگاه بهره‌بردار ابلاغ شد.

اوجی توضیح داد: از سری پروژه‌های بهداشتی مسئولیت اجتماعی صنعت نفت می‌توان به کمک به تکمیل و تجهیز بیمارستان یا زهرا (س) دزفول اشاره کرد که همزمان با دهه فجر در سقف اعتباری نفت به دستگاه بهره‌بردار تحویل شد.

وی گفت: در حوزه راه‌سازی هم کمک به تکمیل پل کوی نیروی اندیمشک (در مرحله احداث راه‌های دسترسی پل)، همچنین کمک به ساخت جاده فرودگاه مسجدسلیمان (در مرحله کلنگ‌زنی)، از اهداف مسئولیت اجتماعی نفت است که هم‌زمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عملیات اجرایی آن در استان خوزستان آغاز شد

وزیر نفت اضافه کرد: ۷ طرح نفت و گاز در بخش بالادست و پایین دست به بهره برداری رسید که ۱۵۰ هزار بشکه نفت و ۲۸ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت کشور افزوده خواهد شد.

اوجی تصریح کرد: با بیان اینکه تولید ۱۵۰ هزار بشکه، سودآوری ۳ میلیارد دلاری در سال دارد، افزود: در فصل سرد امسال ۸۵۶ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق شد بطوری که در هیچ جای کشور قطع گاز اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: با کارهای جهادی در دولت سیزدهم و وزارت نفت، ۱۳۲ طرح نیمه تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد تکمیل شد که نقش مهمی در تولید ایفا می‌کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه توسعه و تکمیل زنجیره پتروشیمی‌ها در دستور کار است، اضافه کرد: برنامه‌هایی برای سرمایه گذاری جدید تا پایان امسال داریم که می‌توان به ۵۰ طرح جدید به ارزش ۴۸ میلیارد دلار اشاره داشت، تا پایان امسال ۸ قرارداد در توسعه میادین نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار منعقد خواهد شد.

اوجی با اشاره به بازدید از طرح پتروشیمی اندیمشک که ۱۴ سال بلاتکلیف مانده بود، گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، تلاش داریم در مدت ۳۶ ماه این واحد تولیدی صنعتی تکمیل شود و به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه در این دوران بیشترین طرح‌های مسئولیت‌های اجتماعی در سراسر کشور داشتیم، افزود: وزارت نفت اجرای ۳۲ همت طرح‌های عام‌المنفعه را در هر حوزه‌ای که تأسیسات ما وجود دارد، تقبل کرده است که ۸.۵ همت آن سهم استان خوزستان است.

به گزارش ایمنا، با بهره برداری از این طرح‌ها که طی آئینی در میدان نفتی قلعه نار اندیمشک برگزار شد، ۱۵۰ هزار بشکه نفت و ۲۸ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید صنعت نفت و گاز کشور و ۶ میلیارد دلار به درآمد ارزی کشور اضافه شد، طرح افزایش تولید پروژه قلعه نار با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز و خط لوله شادگان با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز نیز به بهره برداری رسید.

بهره برداری از افزایش تولید واحد اهواز متمرکز با ۲۰ هزار بشکه و طرح افزایش تولید گاز به میزان ۲۸ میلیون متر مکعب از خط لوله دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی از جمله طرح‌هایی است که امروز به بهره برداری رسیدند.

همچنین طرح توسعه میدان‌های چشمه خوش، دال پری و پایدار شرق به میزان ۱۰ هزار بشکه در روز، طرح توسعه و بهره برداری از میدان مشترک سهراب به میزان ۳۰ هزار بشکه نفت خام در روز و ۶۰ حلقه چاه میدان آزادگان جنوبی از دیگر طرح‌هایی بود که امروز با حضور وزیر نفت به بهره برداری رسید، در این آئین همچنین هفت طرح در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران در خوزستان به بهره برداری رسید.

وزیر نفت همچنین در این سفر یک روزه از آخرین روند احداث پتروشیمی ابن سینای اندیمشک از طرح‌های اقتصادی شاخص منطقه بازدید کرد.

برای ساخت این پتروشیمی ۳۸۸ میلیون دلار پیش بینی شده است و ظرفیت تولید این پتروشیمی ۲۰۰ هزار تن در سال خواهد بود.

این طرح نخستین طرح تولید «اتیلن اکساید» با خوراک گازی است.

کد خبر 726147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.