کت را از تن در نیاور

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه هجدهم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقدام ویژه دولت برای افزایش قدرت خرید» نوشت: در طرح جدید فجرانه دولت تمام شروط قبل را در کالابرگ الکترونیک حذف کرده است. در حالی که پیش از این خرید اقلام ۱۱ گانه شرط برخورداری از مابه‌التفاوت یارانه بود، اما در طرح فجرانه یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی به ازای هر نفر از کالابرگ الکترونیک جدا شده است و بدین‌ترتیب هر فرد مشمول با خرید اولین کالای مشمول این طرح مبلغ ۲۲۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند. درواقع چهارمین برش از طرح حمایتی دولت سیزدهم در قالب طرح کالابرگ الکترونیک کاملاً متفاوت با سه برش دیگر است. بدین معنا که اعتبار ۲۲۰ هزار تومان هیچ ارتباطی با یارانه نقدی ندارد و این میزان اعتبار در واقع هزینه مابه‌التفاوت قیمت روز ۱۱ قلم طرح کالابرگ الکترونیک است که به حساب یارانه‌بگیران در صورت خرید واریز می‌شود. در این طرح یک سبد غذایی حاوی ۱۱ قلم برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه‌التفاوت قیمت سبد مبنای سال ۱۴۰۱ با قیمت روز از محل یارانه جدید که همان ۲۲۰ هزار تومان است تأمین می‌شود.

کت را از تن در نیاور

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شمار کشتی‌های مورد حمله مقاومت یمن به ۵۰ فروند رسید» نوشت: سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز سه‌شنبه از هدف قرار دادن یک کشتی آمریکایی و یک کشتی انگلیس در تازه‌ترین عملیات خود در دریای سرخ خبر داد. سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، در این‌باره اعلام کرد که نیروی دریایی کشورمان دو عملیات نظامی در دریای سرخ انجام دادند که در عملیات نخست، کشتی آمریکایی «STAR NASIA» و در عملیات دوم کشتی انگلیسی «Morning Tide» هدف قرار گرفت. سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: «نیروی دریایی ارتش با استفاده از موشک‌های دریایی مناسب، این دو کشتی را در دریای سرخ هدف قرار داد و به لطف خدا این حمله دقیق و مستقیم بود.» یحیی سریع ادامه داد: «عملیات منحصربه‌فرد ما علیه اهداف متخاصم آمریکایی و انگلیسی در دریاهای سرخ و عرب، در چارچوب حق مشروع پاسخ به تجاوز علیه یمن و حق ما برای دفاع از یمن و ملت آن ادامه دارد.»

ساعاتی بعد سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد: «گزارش‌هایی مبنی بر وقوع حادثه دریایی در ۵۰ مایلی جنوب عدن واقع در جنوب‌غربی یمن دریافت کرده است.» سازمان امنیت دریایی امبری اضافه کرد: «یک کشتی باری فله با پرچم جزایر مارشال در جنوب‌غربی یمن هدف قرار گرفت.» برخی از منابع گفته‌اند که تا به این حملات یمنی‌ها ۵۰ کشتی تجاری- نظامی آمریکا و انگلیس و کشتی‌های در حرکت به مقصد فلسطین اشغالی را هدف قرار داده‌اند.

کت را از تن در نیاور

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توده‌ها اگر انتخاب نکنند تسلیم انتخابات دیگران می‌شوند!» نوشت: توده‌ها دقیقاً آن کسانی هستند که رأی آن‌ها در دموکراسی‌ها که غرب مدعی آن است و مردم‌سالاری‌های دینی که جمهوری اسلامی مدعی آن است، سرنوشت کشور و بلکه سرنوشت خواص را تعیین می‌کند و خواص دقیقاً کسانی هستند که فکر آنان و تصمیم آنان به توده‌ها جهت و ماهیت می‌دهد. توده‌ها مثل آب عظیم پشت سد هستند و خواص مثل دریچه‌های سد. اگر آب پشت سد راکد بماند و جریان نیابد، به کاری نمی‌آید و تبخیر می‌شود. اما اگر دریچه‌های سد با یک محاسبه و اندیشه درست باز شود، دنیایی را سبز و شکوفا می‌کند. بدون آب عظیم پشت سد، دریچه‌ها یا همان خواص هم آهن‌پاره‌های بیکاره‌اند. برای همین «توده‌ها همه‌کاره‌اند». درهم‌تنیدگی خواص و توده‌ها یک جامعه را زنده می‌کند و حیات می‌بخشد، درست مثل آب پشت سد و کارکرد دریچه‌ها.

سخنان رهبر انقلاب در تکلیف و هشداری که به خواص دادند و سخنانی که حدود یک ماه پیش درباره تکیه مردم‌سالاری به تودها داشتند، این مسئله تفکیک خواص از توده‌ها و وظیفه و مسئولیت هر یک را به‌قدر کافی تبیین کرد. اکنون بهترین راهبردی که خواص می‌توانند برای توده‌ها تبیین و تشریح کنند، همان است که شرکت‌نکردن در انتخابات به هردلیلی، توده‌ها را گرفتار انتخاب دیگران می‌کند؛ و کسی که انتخاب نکند، ناخواسته تسلیم انتخاب دیگران می‌شود.

کت را از تن در نیاور

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «نامیرایی روح جمعی ایران» را برگزید و نوشت: جنگ با امر روزمره، استراتژی ضدانقلاب در جریان آشوب‌های خیابانی سال ۱۴۰۱ بود. رویکردی که به دنبال آن بود با هنجار شمردن امر روزمره، عملاً ساده‌ترین وجوه زندگی را به محل تنش و نزاع اجتماعی تبدیل کند. جنگ با این روزمره، از خرده‌ترین رفتارها مثل برگزاری محافل دوستانه و خانوادگی تا پاسداشت امور ملی و آئین‌های مذهبی را هدف قرار داده بود به گونه‌ای که رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور تمام اهتمام خود را بر تحریم و تقبیح تمام برنامه‌های جمعی ایرانیان معطوف کردند؛ موجی که علاوه بر حمله به مراسم‌های مذهبی، حتی برگزاری آئین ملی یلدا در سال ۱۴۰۱ را نیز مورد هجمه قرار داد! با این حال احتمالاً حمله ضدانقلاب به تیم‌های ورزشی ایران و ایجاد نفرت علیه آنان را می‌توان آشناترین موردی دانست که جامعه ایران با آن مواجه شد. حمله به تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ و تشویق مردم به برگزاری جشن و پایکوبی پس از شکست ایران مقابل رقبایش، عیان‌ترین جلوه این سیاست ضدملی بود. این سیاست هرچند در برهه جام‌جهانی توانست یک فشار روانی به تیم ملی وارد کند و بخشی از جامعه نیز با آن همراهی کردند اما مانند دیگر سیاست‌های ضدملی ابلاغ شده از سوی ضدانقلاب، در زمان کوتاهی شکست خورد و ننگ رسوایی آن برای جبهه ویرانی‌طلب خارج از کشور باقی ماند.

کت را از تن در نیاور

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با اشاره به بازی امروز تیم ملی در مقابل قطر تیتر «کت را از تن در نیاور» را برگزید و نوشت: بازی با قطر از لحاظ فنی، دردسری برای فوتبال ایران نخواهد داشت. حداقل، سطح فنی دو تیم و البته ستاره‌هایی که آنها در ترکیب دارند به‌خوبی این موضوع را ترسیم می‌کند. با وجود این، دو سه دلیل جزئی وجود دارد که کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد؛ اولین آنها فاصله کمی است که بین بازی‌های مرحله حذفی وجود دارد. مشخص نیست چرا کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تمام‌شدن این تورنمنت آن‌قدر عجله دارد که حتی زمان برگزاری بین دو بازی بعضاً به ۷۲ ساعت هم نمی‌رسد. دیگری هم استفاده از امتیاز میزبانی است. مطابق با قانون کشور میزبان و وقتی که تیم خودش بازی دارد، باید هشت درصد گنجایش ورزشگاه را در اختیار تیم رقیب قرار دهد ولی در روزهای گذشته ابتدا شایعه شده که هزار صندلی و سپس عنوان شد که چهار درصد از گنجایش ورزشگاه به هواداران ایرانی اختصاص پیدا کرده است. پس تعداد کم تماشاگران ایرانی در مقایسه با قطری‌ها هم دیگر موردی است که شاید نگران‌کننده باشد. سومین آنها هم که در ۲۴ ساعت اخیر با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شده انتخاب داور کویتی برای این بازی است. با توجه به عرب‌زبان بودن قطر، اینکه چرا یک داور عرب برای این بازی حساس در مرحله نیمه‌نهایی انتخاب شده هم محل سوال است. مجموع این سه اتفاق شاید نگران‌کننده باشد ولی واقعیت این است که «ایران» قوی‌تر از تمامی این اتفاقات است. تیم ملی پیش از این سابقه بازی‌کردن و برنده‌شدن در شرایطی بدتر را هم داشته و همان‌طورکه بازیکنان به درستی اشاره می‌کنند، نگران این اتفاقات نخواهند بود.

کت را از تن در نیاور

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نقطه‌کور بازار اجاره‌نشین‌ها» به بررسی این سوال پرداخت که چرا به‌رغم وضعیت مشابه «تورم اجاره مسکن» بین ایران و غرب، استطاعت مستاجرهای خارجی دو برابر است و نوشت: ابرهزینه «اجاره مسکن» در تهران و غالب شهرهای کشور از لنز سیاستگذار به «تورم تاریخی در این حوزه» خلاصه می‌شود؛ اما این مدل علت‌یابی برای سنگین‌ترین فاکتور هزینه‌ای خانوارها، یک نقطه‌کور دارد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد طی دست‌کم یک‌سال گذشته نه تنها در بازار مسکن ایران که در خیلی از کشورها –پنج کشور مورد سنجش قرار گرفته است- تورم مسکن و اجاره، از سطح میانگین تاریخی فراتر رفته است. در آمریکا رشد هزینه اجاره‌نشین‌ها بیش از ۲ برابر میانگین ۱۰ سال قبل شده است و در انگلیس حدود ۳ برابر. در ایران نیز تورم اجاره مسکن به نزدیک ۵۰ درصد رسیده که از حدود ۲۰ درصد رشد متوسط سالانه، بالاتر است. با وجود این سرعت مشابه افزایش اجاره‌بها، «شاخص استطاعت پرداخت مستاجرها» در کشورهای مورد بررسی به سطح نرمال نزدیک است؛ درحالی‌که برای تهران در وضعیت بحرانی و برای متوسط کشوری دو برابر دیگر کشورها است. آنچه باعث شده در کشورهای مورد بررسی توان پرداخت اجاره‌بها با وجود رشد شدید هزینه اجاره مسکن، همچنان در سطح قابل قبول باشد به وضعیت درآمد خانوارها و رشد اقتصادی برمی‌گردد.

کت را از تن در نیاور

کد خبر 726038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.