خواص در نقش شتاب‌دهنده

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه هفدهم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشایی سفارت «خارطوم» در تهران پس از هفت سال» نوشت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته میزبان «علی الصادق علی» وزیر خارجه سودان بود که برای نخستین بار در هفت سال گذشته به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود. این سفر در پی آن صورت گرفت که ایران و سودان مهرماه گذشته از توافق برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بعد از هفت سال قطع روابط خبر دادند و توافق کردند که روابط دوستانه را بر اساس احترام متقابل به حاکمیت، برابری، منافع مشترک و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز توسعه دهند. دولت سودان در سال ۱۳۹۴ در پی رویدادهای رخ داده در سفارت عربستان در تهران، همراه با شماری دیگر از کشورهای عربی، روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرده بود.

پس از بازگشایی رابطه تهران و ریاض، مقام‌های سودانی نیز برای ترمیم رابطه با ایران ابراز تمایل کرده و پس از آن در بیانیه‌ای بر بازگشایی مناسبات دوجانبه تفاهم کردند. چند ماه پس از این تفاهم، وزیر خارجه سودان روز گذشته به تهران آمد و ابراز امیدواری کرد که طرفین با از سرگیری فعالیت سفرای دو کشور، شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش روابط و پیگیری توافقات بین دو کشور باشند.

امیرعبداللهیان روز گذشته در دیدار با همتای سودانی خود بازگشایی سفارتخانه‌ها و از سرگیری فعالیت سفرا در دو کشور را برای پیگیری توسعه همکاری‌های مشترک مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که بتوان همکاری‌های فیمابین را افزایش داد.

خواص در نقش شتاب‌دهنده

روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود با تیتر «ما کجا ایستاده‌ایم؟!» نوشت: این روزها مصادف است با چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران. یک سوال بسیار مهم وجود دارد که متناسب با این روزها و حال و هوای سالگرد پیروزی انقلاب است و آن اینکه ما در دوران رژیم پهلوی در کجا ایستاده بودیم و اکنون کجا ایستاده‌ایم؟! به این موارد توجه کنید:

دیروز در خبرها اعلام شد که «رادیوداروی ید ۱۳۱ برای درمان سرطان تیروئید توسط متخصصان ایرانی تولید شده است.» با تولید این رادیودارو، شاهد یک اتفاق بزرگ در صنعت هسته‌ای کشور هستیم. تولید این محصول دارای تکنولوژی بسیار بالایی است و جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که در حال حاضر این تکنولوژی را در اختیار دارد.

حالا به این نمونه توجه کنید: در سال ۱۳۵۴ (در دوره رژیم پهلوی) قرارداد ساخت، نصب و تحویل ۲ واحد نیروگاه هسته‌ای در بوشهر بین سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت کرافت ورک یونیون آلمان (KWU) امضا شد. شرکت آلمانی متعهد بود سوخت هسته‌ای مورد نیاز نیروگاه را برای مدت ۱۰ سال تأمین کند. شرکت KWU تا سال ۱۳۵۷ عملیات طراحی، احداث و تأمین تجهیزات پروژه را بر اساس مفاد قرارداد منعقده اجرا کرد و با پیروزی انقلاب اسلامی، با بی‌عملی و عهدشکنی از اجرای تعهدات خود سرپیچی کرد.

ایران تا سال ۵۷ بیش از ۷۰ درصد از مبلغ مندرج در قرارداد را به شرکت آلمانی پرداخت کرده بود اما طرف آلمانی تنها ۴۰ درصد در پروژه پیشرفت داشت. نیروگاه اتمی بوشهر در دوران جنگ تحمیلی نیز دو بار توسط نیروی هوایی رژیم بعث و با حمایت ویژه آمریکا بمباران شد.

خواص در نقش شتاب‌دهنده

روزنامه جوان در یادداشت سرمقاله امروز خود با تیتر «خواص در نقش شتاب‌دهنده» نوشت: خواص یا نخبگان جامعه، همان افرادی هستند که با برخورداری از سطحی نبوغ و حکمت، دارای قوه درک و تشخیص بالاتری بوده و فضا و جو پیرامون آن‌ها هرچقدر هم سنگین و غلیظ باشد، مقهور و تابع نمی‌شوند و می‌توانند به دیگران نیز به موقع هشدار داده و مانع جوزدگی، استحاله و هضم عامه مردم در روند تحولات منفی و انحرافی و یا وقایع خطرناک کژراهه‌ها و بیراهه‌های تاریخی و اجتماعی شوند.

جان‌مایه اصلی برای قرار داشتن در جمع خواص آگاهی حکیمانه و قدرت و تشخیصی است که صرفاً با سواد و پایگاه اجتماعی و جایگاه دیوانی و حاکمیتی حاصل نمی‌آید و به قشر و صنف خاص اجتماعی هم ربط و نسبت ندارد، بلکه بنا به تعریف رهبر فرزانه انقلاب اسلامی «خواص کسانی هستند که در همه قشرها و صنوف ملت با فکر و شناخت و قدرت و شجاعانه و بهنگام به وظیفه خود عمل می‌کنند.» از این‌رو، هرگاه دشمنان کشور و ملتی بخواهند زمینه پیروی و اطاعت را فراهم و سلطه خود را اعمال نمایند کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین شیوه ممکن، فریب و همراه‌سازی خواص یا بی‌اعتبار سازی آنان است و چنین شیوه‌ای در دوران استعمار فرانو، بیشتر از گذشته کارایی و کاربرد دارد، چرا که خواص نقش پیشرو، الگو و شتاب دهنده را داشته و می‌توانند توده مردم را با آگاهی درست یا آگاهی کاذب، به هدایت یا گمراهی بکشانند.

گاهی راه سوم مواجهه با خواص خنثی‌سازی یا سرگرم‌سازی آنان است که از ایفای نقش در شرایط لازم بازمانده و برکنار و بی‌خیال نسبت به حوادث و تحولات به خود مشغول باشند. آنگونه که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، در دیدار با فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به برنامه دشمن برای خواص جامعه امروز ایران اسلامی، فرمودند: «هدف دشمن این است که خواص با گرفتار شدن به تردید و تعلل و جذب شدن به چرب و شیرین دنیا، در بزنگاه‌ها و مواقع حساس، کار لازم و نقش شتاب‌دهندگی خود را انجام ندهند.»

خواص در نقش شتاب‌دهنده

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با اشاره به سخنرانی روز گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش تیتر «تکلیف خواص در انتخابات» را برگزید و نوشت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، بیعت شماری از همافران با امام خمینی در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ را «شتاب‌دهنده» انقلاب خواندند و با تبیین نقش شتاب‌دهندگی خواص -به معنای مجموعه‌ها و عناصری که با شناخت و تشخیص صحیح و شجاعانه و به‌موقع اقدام می‌کنند- افزودند: خواص در ایجاد شتاب لازم برای تحقق اهداف انقلاب، وظایف سنگینی بر عهده دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خواص را شتاب‌دهندگان حقیقی برشمردند و در نکته‌ای مهم گفتند: منظور از خواص، صرف نام و نشان‌دار بودن نیست، بلکه خواص کسانی هستند که در همه قشرها و صنوف ملت، با فکر و شناخت و قدرت تشخیص عمل می‌کنند و بدون تبعیت از جو و فضاسازی‌ها، با قدرت و شجاعانه و بهنگام، به وظایف خود عمل می‌کنند.

ایشان افزودند: هرکس در میان دانشگاهیان، دانشجویان، سیاسیون، روحانیون، بازاریان، مطبوعاتی‌ها، نظامیان و هر قشر دیگر با فهم مسائل و شناخت جبهه‌بندی دوست و دشمن عمل می‌کند، جزو خواص محسوب می‌شود.

رهبر انقلاب وظیفه و نقش‌آفرینی خواص در موارد حساس را سنگین خواندند و گفتند: خواص باید جهت عمومی حرکت جامعه را حفظ کنند و نگذارند این حرکت دچار انحراف شود که اگر از این وظیفه غفلت شود، حوادثی پیش خواهد آمد که ضربه‌های تاریخی به همراه می‌آورد.

خواص در نقش شتاب‌دهنده

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک مشت «عدد» جنجالی» به برسی چالش‌های بودجه‌ای میان دولت و مجلس پرداخت و نوشت: مجلس یازدهم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و آنچه در این روزهای منتهی به انتخابات بیش‌ازپیش به چشم می‌آید، ماجرای اختلاف نظر مجلس و دولت بر سر بودجه ۱۴۰۳ است. اگرچه پس از رد کلیات لایحه بودجه از سوی مجلس به منظور رفع مشکلات آن از طرف دولت، روابط‌عمومی مجلس با صدور بیانیه‌ای مدعی شد اختلافاتی که در رسانه‌ها درباره موضوع بودجه مطرح می‌شود، موضوعی خلاف واقع و کذب است که «از سوی رسانه‌هایی مطرح می‌شود که به دنبال سوءاستفاده از اختلاف نظر کارشناسی دولت و مجلس به منظور اختلاف‌افکنی بین دو قوه» مطرح می‌شود؛ اما چیزی نگذشت که معلوم شد اختلافات مجلس و دولت درباره بودجه ۱۴۰۳ واقعیت است که در قالب بیانیه‌های انتقادی پی‌درپی سازمان برنامه و بودجه درباره کمیسیون تلفیق مجلس صادر می‌شود.

خواص در نقش شتاب‌دهنده

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نرخ بهره خرید قسطی» نوشت: محدود بودن قدرت خرید نقدی کالاها موجب شده است خرید قسطی همواره از گزینه‌های محبوب مصرف‌کنندگان به شمار رود. در این میان، افزایش نرخ تورم در سال‌های اخیر، با محدود ساختن قدرت خرید افراد موجب شده است بر جذابیت گزینه خرید قسطی افزوده شود. بررسی‌ها از بازار برخی از فروشندگان قسطی کالا نشان می‌دهد که معمولاً نرخ‌های اعلام‌شده از سوی این فروشگاه‌ها با نرخ بهره مؤثر تسهیلاتشان متفاوت است. «دنیای اقتصاد» برای بررسی نرخ بهره برخی از این اقلام، سراغ ابزارهای پرداخت رفته است و بر این اساس نشان می‌دهد که عموماً نرخ‌های اعلام‌شده با نرخ‌های اعمال‌شده تفاوت دارد. اگرچه بخشی از اقبال به این نرخ‌های بالاتر را می‌توان به ناآگاهی مشتریان نسبت داد؛ اما باید توجه داشت که شرایط تورمی موجب می‌شود که نرخ‌های بالاتر نیز قابل قبول باشد. شاید یکی از جذابیت‌های نرخ سود ۳۰ درصدی گواهی سپرده خاص بانکی، تطابق آن با واقعیت‌های موجود در جامعه باشد.

خواص در نقش شتاب‌دهنده

کد خبر 725983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.