چگونه خشکی بدن بر اثر شیمی‌درمانی را رفع کنیم؟

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: خشکی پوست یکی از عوارض شیمی‌درمانی به‌شمار می‌رود و این خشکی در تمام نقاط بدن حتی لب‌ها قابل مشاهده است؛ یکی از راه‌های مرطوب نگه‌داشتن دهان این است که فرد به‌طور مداوم آب بنوشد.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خشکی پوست یکی از عوارض شیمی‌درمانی به‌شمار می‌رود و این خشکی در تمام نقاط بدن حتی لب‌ها قابل مشاهده است؛ در صورتی که فردی با خشکی پوست ناشی از شیمی‌درمانی روبه‌رو شده باشد، لب‌های او حالت پوسته پوسته پیدا می‌کند و دچار شقاق در لبه‌های کناری و حتی روی لب و ایجاد خونریزی و درد می‌شود.

وی افزود: این افراد هنگام باز و بسته کردن دهان برای خوردن غذا، حرف زدن و حتی لبخند زدن دچار مشکل می‌شوند و دلیل اصلی آن نیز کم‌آبی سلول‌های بدن ناشی از مصرف داروها است و در صورتی که بیمار نسبت به برطرف کردن خشکی اقدام نکند، ممکن است نواحی درگیر شقاق، عفونت کند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه داروهای شیمی‌درمانی روی سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارند و سیستم دفاعی را تضعیف می‌کنند، هر خراش کوچکی ممکن است به عفونت منتهی شود و درمان آن نیز به‌طور معمول روند طولانی دارد.

عادلی ادامه داد: از آنجا که سلول‌های بدن در اثر داروها دچار کم‌آبی هستند، بهترین کار مصرف مایعات فراوان است؛ این کار باعث ترشح بیشتر بزاق نیز می‌شود؛ البته بیماران باید دقت کنند که خیس کردن لب‌ها موجب خشکی بیشتر خواهد شد و برای برطرف کردن خشکی لب‌ها بهتر است از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بیماران برای درمان عفونت قسمتی از پوست بدن یا لب باید با پزشک معالج مشورت کنند، گفت: شیمی‌درمانی و رادیوتراپی به‌خصوص در ناحیه سر و گردن، عوارضی در حفره‌های دهان بر جای می‌گذارد و التهاب در بافت دهان که با قرمزی، زخم و گاهی نیز عفونت همراه است و خشکی بیش از حد دهان و مشکل در تکلم که بر اثر تأثیر دارو روی غدد بزاقی و کاهش ترشح بزاق ایجاد می‌شود، از جمله تأثیرات شیمی‌درمانی و رادیوتراپی به‌شمار می‌رود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه در صورتی که خشکی دهان و کاهش ترشح بزاق ادامه داشته باشد ممکن است دندان‌های فرد نیز دچار پوسیدگی شود، اضافه کرد: یکی از راه‌های مرطوب نگه‌داشتن دهان این است که فرد به‌طور مداوم آب بنوشد.

عادلی با بیان اینکه بیمارانی که شیمی‌درمانی می‌شوند بهتر است همیشه بطری آب به همراه داشته باشند و هر چند دقیقه یک‌بار از آن بنوشند، افزود: استفاده از قطره بزاق مصنوعی نیز کمک‌کننده است و بیماران می‌توانند این قطره را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

وی اضافه کرد: مخلوط نصف قاشق چای‌خوری نمک و یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین در یک لیوان آب ولرم و شست‌وشوی دهان با آن سه تا چهار بار در روز باعث تمیز و خنثی شدن اسید دهان می‌شود؛ جویدن مداوم آدامس‌های بدون قند موجب تحریک غدد بزاقی و ترشح بیشتر بزاق و جلوگیری از خشکی دهان خواهد شد.

کد خبر 725968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.