انقلابی که نظم جهان را برهم زد

شبکه الجزیره در مطلبی نوشت: اغراق نیست که بگوییم انقلاب اسلامی ایران باعث تغییر نقشه روابط و اتحادهای موجود در خاورمیانه و جهان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شبکه الجزیره‌ به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مقاله‌ای نوشت: انقلاب اسلامی ایران را می‌توان آخرین انقلاب تمام عیار در قرن ۲۰ تلقی کرد و قبل از آن انقلاب‌های روسیه در ۱۹۱۷ و چین در ۱۹۴۹ را داشتیم. این سه انقلاب از نظر تأثیر و اهمیت جهانی برابر هستند با انقلاب آمریکا در ۱۷۷۵ و فرانسه در ۱۷۸۹. شکل‌دهی حزب الله لبنان، انگیزه و قوت قلب برای شیعیان جهان و به خصوص عراق، رویکردی اسلامی به مبارزه با امپریالیسم، و برجسته کردن احساسات ضد آمریکا در منطقه از جمله تأثیرات ژئوپلیتیکی است که انقلاب اسلامی از نظر الجزیره داشته است.

انقلابی که نظم جهان را برهم زد

به گفته الجزیره، لحظه کلیدی دیگری در تثبیت هویت انقلاب اسلامی ایران در میان مردم حمله رژیم بعث عراق به ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ است که روحیه و شوق انقلابی مردم را تقویت کرد. در طی همین دوران خطوط رهایی از انزوا خود را جلوی استراتژیست‌های ایران نمایان ساختند و نفوذ انقلاب اسلامی ایران گسترده‌تر شد.

ایجاد حزب الله لبنان یک جبهه دوم علیه رژیم صهیونیستی باز کرد که تا قبل از آن قابل‌تصور نبود. انقلاب اسلامی ایران همچنین برای مردم منطقه تبدیل به الگویی قابل پیروی شد زیرا مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاد و در بازگو کردن نقطه‌نظر خود نسبت به سایر کشورها لکنت نداشت.

خبرگزاری الجزیره همچنین به ماهیت متفاوت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی در آن زمان اشاره کرده است. تا قبل از آن، در دوران جنگ سرد، معادلات ژئوپلیتیکی نبردی بین شرق و غرب بود، یا سرمایه‌داری یا کمونیسم. کشورها بین این دو طرف جابه‌جا می‌شدند اما با ظهور انقلاب اسلامی که روح هدایت‌کننده آن یک ایدئولوژی مستقل از شرق و غرب بود، نفوذ و قدرت ایران افزایش پیدا کرد و ایران دیگر باید در تمامی مسائل خاورمیانه به عنوان یک بازیگر مستقل تلقی می‌شد.

انقلابی که نظم جهان را برهم زد

گری سیک، تحلیلگر سابق شورای امنیت ملی آمریکا، در مصاحبه با الجزیره گفته است: «اگر انقلاب اسلامی رخ نمی‌داد، امروزه با خاورمیانه کاملاً متفاوت رو به رو بودیم. انقلاب ایران یک شوک عظیم به سیستم وارد کرد، مخصوصاً در منطقه خلیج فارس. ظهور چنین قدرتی آن هم با اهداف انقلابی بسیاری از دولت‌های پادشاهی منطقه را تا حد مرگ ترسانده بود.»

استفن کینزر، خبرنگار با سابقه نیویورک تایمز و نویسنده کتاب‌های مرتبط با دخالت آمریکا در براندازی دولت‌ها، به الجزیره گفته است که واقعه تسخیر سفارت آمریکا و نگهداری کارمندان آن به مدت ۴۴۴ را می‌توان عامل خصومت بی‌پایان آمریکا با ایران دانست زیرا طبقه سیاسی آمریکا همچنان نتوانسته از شوک و تحقیر قدرتش توسط یک انقلاب نوظهور عبور کند.

سیک مدعی است که این موج رویدادها باعث افزایش حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در منطقه شد. با این حال وی حمله صدام به کویت را عامل اصلی تشکیل پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه می‌داند که از ۱۹۸۹ به بعد افزایش یافته است. این حضور باعث جاه‌طلبی آمریکا در حمله به عراق در ۲۰۰۳ شد که موجی از بی‌ثباتی در منطقه ایجاد کرد که ایران را برای حفظ امنیت خود وادار به نقش‌آفرینی بیشتر در منطقه کرد.

انقلابی که نظم جهان را برهم زد
تعداد نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه

در یادداشتی دیگر به مناسبت ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب، خبرگزاری الجزیره بازگشت امام خمینی (ره) به ایران پس از ۱۴ سال تبعید را عامل کلیدی پیروزی انقلاب اسلامی معرفی کرده است. محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران و متخصص روابط ایران و آمریکا به الجزیره گفت: «برای اولین بار، ایران یک کشور مستقل از نیروهای خارجی شد و حاکمیتش را پس از قرن‌ها پس گرفت.»

او در ادامه در خصوص خطای آمریکا در نپذیرفتن انقلاب و تلاش‌های آن برای زیر سوال بردن آن افزود: «اگر آمریکا به گونه‌ی دیگری رفتار کرده بود امروزه روابط ما و آمریکا برقرار بود. مشکل آمریکا این است که حاضر به پذیرش میل کشورها و مردم آن برای اعمال حاکمیت خودشان نیست.»

وب‌گاه انگلیسی خبرگزاری المیادین به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی به تأثیر آن در بافت سیاسی، مذهبی، و اجتماعی ایران اشاره کرده است که با حمایت آشکار از فلسطین و آزادی آن نقش بزرگی در پیروزی و تداوم جنبش‌های مقاومت منطقه‌ای داشته است.

انقلابی که نظم جهان را برهم زد

کد خبر 725749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.