تغییرات میدان‌ها در قم؛ کاهش عرض معابر یا ساماندهی تردد؟

این روزها کوچک کردن بعضی میدان‌های شهر و حذف برخی مسیرهای ترافیکی موجب ایجاد ابهامات و سوالاتی برای شهروندان قمی شده است که پاسخ آن را باید در مطالعات ترافیکی، اصلاح هندسی و آرام‌سازی معابر جست‌وجو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، این روزها شهروندان هنگام عبور و مرور از میدان آزادگان در منطقه سه شهر قم از وضعیت این میدان تعجب می‌کنند. میدان در حال بزرگ‌تر شدن است و جداول در حال پیشروی به سمت سواره‌رو هستند.

برای شهروندان عجیب است که چرا باید مسیر سواره‌رو در میدان آزادگان که میدان ورودی شهر قم محسوب می‌شود با عملیات عمرانی شهرداری قم کوچک‌تر شود. از طرفی کار عمرانی در این میدان نیز آمدوشد را با مشکل مواجه کرده است. سوال شهروندان این است که در میدان آزادگان چه خبر است؟ این اقدام که در میدان ولیعصر (عج) نیز انجام شده است، با پیش‌فرض ذهنی شهروندان که همواره مسیرهای عریض و وسیع را مطلوب‌تر می‌دانند، همخوانی ندارد و باعث انتقاداتی در این زمینه شده است.

محمد عباسی، سرپرست اداره کل مهندسی و امور اجرایی ترافیک شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشکلات ترافیکی در معابر و میادین شهر، اظهار کرد: مسیرهای اضافه در میدان‌ها و معابر موجب ایجاد مشکلاتی همچون توقف‌های بیجا در میدان‌های شهر، گرفتن سبقت و ایجاد ترافیک در سطح شهر می‌شود.

اصلاح هندسی میدان‌های شهر قم

وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در میدان‌های ولیعصر (عج) و آزادگان افزود: در راستای کاهش بار ترافیکی، اصلاحات هندسی در بعضی میدان‌های شهر در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم قرار گرفت.

سرپرست اداره کل مهندسی و امور اجرایی ترافیک شهرداری قم در خصوص فعالیت عمرانی در میدان آزادگان تصریح کرد: وجود مسیرهای اضافه در میدان آزادگان به سمت میدان شهدای ۷۲ تن موجب سردرگمی رانندگان می‌شد و مدل حرکتی را دچار مشکل می‌کرد.

عباسی با بیان اینکه بیشترین تصادف در محور شهید نواب صفوی به سمت میدان آزادگان ثبت شده است، ادامه داد: بر اساس آمار تصادفات، وجود چهار خط در محور شهید نواب صفوی به سمت میدان آزادگان، رانندگان در حرکت، در حال توقف و حق تقدم را دچار ابهام می‌کرد، به همین منظور اقدامات لازم برای بزرگ کردن میدان و تغییر آن به شکل بیضی انجام شد تا تعداد خطوط مدیریت شود.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام باعث یکنواختی و حذف مسیرهای اضافه شده است، ادامه داد: به همین منظور لچکی‌های میدان آزادگان اجرا و یک خط از مسیرها حذف شد.

سرپرست اداره کل مهندسی و امور اجرایی ترافیک شهرداری قم با اشاره به اقدامات اجرا شده در میدان ولیعصر (عج) تاکید کرد: در راستای آرام‌سازی میدان ولیعصر (عج) شاهد تأثیر مثبتی در روان‌سازی ترافیک هستیم.

تغییرات میدان‌ها در قم؛ کاهش عرض معابر یا ساماندهی تردد؟

تکمیل پروژه بهسازی میدان آزادگان تا پایان سال جاری

مهرداد روحانی وزیری، مدیر منطقه سه شهرداری قم نیز در این زمینه تصریح کرد: پروژه بهسازی و اصلاح میدان آزادگان تا پایان سال تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به پرسش‌های شهروندان در این خصوص گفت: در راستای اجرای طرح آرام‌سازی، روان‌سازی ترافیک و کاهش تصادفات پروژه بهسازی میدان آزادگان در دستور کار مجموعه مدیریت شهری قرار گرفت.

مدیر منطقه سه شهرداری قم خاطرنشان کرد: پلیس راهور در تصادفات مرتبط با دور میدان آزادگان به دلیل وجود مسیرهای اضافه و باز بودن اطراف میدان قادر به تشخیص مقصر حادثه نبود.

روحانی وزیری با تاکید بر دلیل اجرای این پروژه، تصریح کرد: وجود مسیرهای اضافه، تردد نامنظم و افزایش سرعت خودروها از جمله دلایلی به حساب می‌آید که باعث افزایش آمار تصادفات در این میدان شده است.

وی گفت: با این هدف جلسات کارشناسی در کمیته فنی شورای ترافیک استان برگزار و طرح‌های متعدد توسط مشاور بررسی شد.

تغییرات میدان‌ها در قم؛ کاهش عرض معابر یا ساماندهی تردد؟

اتمام فاز نخست پروژه

مدیر منطقه سه شهرداری قم با اشاره به اینکه طرح مورد نظر در بیستمین جلسه شورای ترافیک استان قم مصوب و در قالب دو فاز به منطقه برای اجرا ابلاغ شد، عنوان کرد: مطابق طرح پروژه در فاز اول، در ابتدا شکل میدان تغییر پیداکرده و دو لچکی دور میدان به‌صورت عقب‌نشینی اصلاح می‌شود.

روحانی وزیری با تأکید بر اجرای فاز دوم این پروژه، ادامه داد: بنا شد تا در فاز دوم پروژه، پس از جابجایی تیر برق فشارقوی و همچنین روت بال درختان موجود یک باند به‌صورت راست‌گرد به سمت میدان شهدای ۷۲ تن اضافه‌شده و لچکی‌های دور میدان اصلاح شود.

وی از اختصاص سه میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان بودجه برای ساماندهی و اصلاح میدان آزادگان خبر داد و تاکید کرد: در فاز نخست پروژه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در فاز دوم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی‌شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری قم از شهروندان خواست تا با صبر خود در اجرای عملیات، در پایان شاهد اصلاح درست میدان و روان‌سازی ترافیک باشند و خاطرنشان کرد: پروژه اصلاح میدان آزادگان تا پایان سال جاری به اتمام رسیده و به بهره‌برداری می‌رسد.

یکی از چالش‌های حوزه ترافیک در شهرها نبود گفت‌وگوی دوطرفه میان تصمیم‌گیران و مردم است. این معضل موجب شده است تا شهروندان از اهداف اجرای بسیاری از پروژه‌ها اطلاعی نداشته باشند و روند تصمیم‌گیری با همکاری شهرداری، پلیس راهور و استانداری را ندانند.

چنانچه این تعامل دوطرفه میان شهروندان و مراجع تصمیم‌گیر در حوزه ترافیک برقرار شود، هم ملاحظات و ترجیحات مردم در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ مدنظر قرار می‌گیرد و هم شهروندان از اهداف و دلایل اجرای پروژه‌های ترافیکی مطلع خواهند شد.

کد خبر 725742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاوه IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    12 0
    برای اجرای این طرح متاسفم.رفت وآمد مردم در ترافیک مختل می‌شود.طرح را برعکس اجرا کردند.میدان نباید بزرگ میشد.
    • رسول IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      1 0
      دقیقا هرچه میدون کوچکتر باشه و خیابون بزرگتر آمد و شد بهتر صورت میگیره
  • حمیدرضا IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    1 2
    خیلی هم خوبه باید خیابان خا بزرگ شوند چوم خودرو زیاد شده است
  • محمد IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    9 0
    با این کارشون حساب روزهای پر ترافیک را نکردن که تنگ بودن میدان باعث عقب زدن خودروها به سمت 72تن میشه.
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    12 1
    راه حل ترافیک در میادین اصلی قم فقط با زدن روگذر یا زیرگذر حل می‌شود نه این طرح های مسخره.
  • محسن IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    14 0
    کارشناسی های دقیقتون رو دیدیم ، یه تقاطع در خیابان روحانی و ۱۵ خرداد ایجاد کردید ، آنقدر ترافیک شد که بالاخره از حرف خودتون کوتاه اومدید و تقاطع رو حذف کردید ، این یکی رو هم میبینیم که چطور بیت المال رو دور می‌ریزید
  • ناصر IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    11 0
    سلام هر چی که هست با هر کسی صحبت کردم از این دو طرح واقعا ناراضی بودن.خواست مردم اصلا مهم نیست و فقط پول حرام کردن است.در قم از این خرجهای بیخود خیلی میشه.نمونش چهارراه خیابان ۱۵ خرداد و شهید روحانی .که درختارو قشنگ بریدند چراغ قرمز گذاشتن بعد از شش ماه و کلی خرج کردن دوباره چراغ قرمزو برداشتن.این مهندسی ترافیک بود.خیابان فردوسی که دیگه نگو واقعا مهندسی معکوس اجرا کردن.بهترین خیابان از نظر پهنا برداشتن الکی وسطش جدول گذاری کردن راه کنار تونل تنگ کردن چند دفعه تصادف شده پس چرا الان نمیگن کارشناسیشون اشتباه بوده.از مردم بپرسید همه گله شکایت میکنند
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    11 0
    شهرداری قم. فقط‌و فقط‌پول بیت و المال رو دور میریزه. کارهای تکراری یکی از این مصداق است.
  • مجید IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    10 0
    میدان آزادگان اصلا بشکل بیضی نشده و زاویه های نا متقارن داره باتوجه به نزدیک بودن بیمارستان بزرگ شهید بهشتی تعداد زیادی آمبولانس تو ترافیک جدید گیر میکنن و جان بیماران در خطر .تعداد تصادفات مطمعنا در میدان بسیار بیشتر شده که مشهوده .این تنگ کردن جاده و میدان باعث بی قراری و عصبانیت مردم حتی در چهار محور منتهی به میدان شده.کاملا غلط بوده این تصمیم و حتما باید اصلاح بشه گاهی وقتا نباید به ترکیب برنده دست زد
    • IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      7 0
      خراب تر کردن
  • قاسم IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    8 1
    کار غیرمهتدسی -انجام میدهند
  • محمد IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    5 1
    شهرداری قم با کارشناسی ضعیف هر روز بودجه‌ شهر را هدر می‌دهد، یک روز هزینه آسفالت می‌کنند و چند روز دیگر تخریب می‌شود تقاطع فقط غیر هم‌سطح جواب می‌دهد، مابقی تلف کردن بودجه است ...
  • مهدی IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 8
    کار درستی هست. این کار هدایت ماشینها را به مسیر دلخواه راحت تر میکند. ماشینها به نوبت وارد مسیر خود میشوند.
  • احسان IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    3 0
    راست میگه خیلی روان شده مخصوصا ساعت ۱نصفه شب به بعد!!! نمیدونم این طرحها با هزینه های که از جیب مردم خرج میشه به چه دردی میخوره؟ همین آقایون نزدیک ظهر و غروب که پیک شلوغی هست رفتن اونجا یا فقط از دور دیدن؟؟؟
  • ناشناس IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    آقا نظر کارشناسی شما رو نمیخوایم ولی کاش حداقل با ابتدایی ترین برنامه ها مثل گوگل مپ آشنا بودین و یه بار از بالا به این پروژه فاخرتون یه نگاه مینداختین
  • علی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 0
    دقیقا هر جایی که اینا آقایون به اصطلاح مهندس و کاردان دست زدن بدتر از قبل شده مثلا بین میدان امان و میدان زین الدین که دوربرگردان رو بستند و باعث ترافیک شدند و هر روز اینجا تصادف هست ....کار رو لطفا به کاردان بدهید تا پول بیت المال رو حروم نکنن...
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    کامنت ها را بخونی، همه معابر را باریک میکنند،تا رفت و آمد راحت شود،بزرگترین تقارن قرن
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    1 0
    یک قاعده حِکمی هست که هر موجودی رو از اثرش میشه شناخت. خدا گواهه چیزی رو که بر اساس این قافده میخوام بگم اصلا قصد توهین ندارم واقعیتیه که هست متاسفانه. امیدوارم مسئولین استان درباره خودشون کمی تامل کنند. شما برید هر جا از قدیم الایام تا امروز هرجا کوچه و خیابون میسازن تنگ و باریکه. این نشان از شخصیت تنگ نظرانه این افراد داره. باور کنید این یک روانشناسی علمی هست. بخث توهین و تمسخر نیست. حتی در جایی که میبینیم فضای بسیار زیادی وجود داره میان اونجارو یه نمیدان بسیار بزرگ درست میکنن و خیابون رو تنگ میگیرن. نمونشو در فلکه زین الدین به وضوح دیدیم. اون چهار راه بسیار بزرگ بود و فلکشم اندازه بسیار مناسبی داشت و همیشه به راحتی ازش رد میشدیم و ترافیک و تصادقی نداشتیم اما جدید اون فلکه را به اندازه شهر پاریس کردن و خیابون به اون عریضی رو تنگ کردن جوری که الان باید مراقب باشی نخوری به کسی این موارد رو در تمام کوچه ها و خیایانهای تازه تاسیس شاهد هستیم.
  • رضا IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    3 0
    این میدون تو مسیر محل کارمه تنها میتونم بگم ؛ حیف بیت المال که دست شما افتاده ...
  • محمود IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    1 0
    مشخصا یک کار اشتباه و غیرفنی انجام شده. مشابه این طرح، در میدان ورودی بهشت معصومه اجرا شده که واقعا غیر کارشناسانه است. پول بیت المال به جیب پیمانکاران خاصی، لیز میخوره. آقای شهردار، دزدها رو دریاب
  • محمد رضا قاسمی IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    بی تجربه ترین و تا کارآمد ترین افراد در حال تصمیم گیری و اجرای طرح های معکوس برای راه ها و خیابان های استان قم هستند از قدیم هم عمینطدر. به قصد اصلاح معمولا خرابکاری می کنند. پول آسفالت های عجله ای انتهای سال معمولا صرف جاهایی می شه که آسفالت مناسبی داره و چند کیلومتر اپنطرف ترش افتضاحه. گاهی جداولی عوض می شن که هیچ سودی ندارن
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    دیروز ظهر ترافیک سنگین بود امروز صبح ساعت 5 مسافر می‌بردم 72 تن ترافیک نداشت تشکر از شهرداری قم که در مصرف پول مردم خیلی خبره است
  • رسول IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    شهرداری با ابن کارش واقعا گند زده به آزادگان و فلکه شهر قائم چون هر روز مسیر من هست و میبینم که ترافیک بیشتر شده