۵۳۱ پروژه کشاورزی در دهه‌ فجر افتتاح می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: هم‌زمان با چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی، ۵۳۱ پروژه با اشتغال‌زایی ۱۸۵۱نفر در خراسان‌رضوی افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی، غلامرضا قنبری امروز _یکشنبه پانزدهم بهمن_ در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص پروژه‌های پیش‌رو در دهه فجر اظهار کرد: هم‌زمان با چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی، ۵۳۱ پروژه با ۹۹۲ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و ۸۵۹ نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم و ۶۲۲۶ خانوار با اعتبار بیش از ۸,۲۳۸ میلیارد ریال در خراسان‌رضوی افتتاح می‌شود.

وی افزود: چیزی که امروز بیشتر از گذشته باید موردتوجه باشد، این است که ما در بخش کشاورزی به نقطه‌ای رسیدیم که در بیشتر محصولات که در ابتدای انقلاب وابسته بودیم، امروز ظرفیت‌های تولید قابل توجهی در آن‌ها داریم و نه‌تنها در تأمین امنیت غذایی جامعه تأثیرگذار بوده‌ایم، بلکه در بعضی محصولات تأثیر منطقه‌ای هم داشته‌ایم.

به گفته قنبری در شرق کشور، سیستان و بلوچستان با ۸۷۶ پروژه رتبه اول و خراسان‌رضوی با ۵۳۱ پروژه رتبه دوم را در افتتاح پروژه‌ها در بخش کشاورزی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی افزود: در برنامه دولت توسعه الگوی کشت در اولویت است، از سال گذشته طرح الگوی کشت در استان ابلاغ شد، در استان خراسان‌رضوی برای پیاده‌سازی از نظر مزیت‌ها و آمایش‌های زمینی آن‌چنان انحرافی از برنامه کلی نداریم.

هدایت تولیدات کشاورزی به سمت واحدهای گلخانه‌ای در استان

رئیس جهاد کشاورزی استان گفت: هدف این بود که در استان محصولات را به سمت واحدهای گلخانه‌ای ببریم و به عبارتی کشت علوفه‌ای را افزایش و کشت جالیزی را در راستای مدیریت مصرف منابع کاهش دهیم، همچنین توانستیم در توسعه گیاهان گلخانه‌ای افزایش قابل توجهی در کشت محصول داشته باشیم، با گذشت دو سال از دولت سیزدهم، بیش از ۶۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در استان داشتیم که رشد ۴۰ درصدی کشت گیاهان دارویی را در پی داشته است.

قنبری افزود: در توزیع نهال‌های اصلاح شده اقدامات خوبی انجام شد، در کنار آن توزیع بذرهای اصلاح‌شده را داشتیم که به‌طور مسلم این اصلاح‌سازی در راستای جوان‌سازی باغ‌ها، صرفه‌جویی منابع آبی را به دنبال دارد، در همین راستا بیش از ۱۹ هزار هکتار تاکنون اصلاح و نوسازی و جوان‌سازی باغ‌ها را در استان داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در تجهیز و نوسازی ناوگان بخش کشاورزی ۳۷۰۰ دستگاه اقدام به نوسازی و خرید ماشین‌آلات در استان شد که از ۲.۶ به ۲.۱۳ ضریب مکانیزاسیون در استان افزایش پیدا کرد که نقش مهمی در افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات کشاورزی دارد.

به گفته قنبری، در سال گذشته سه رقم گندم جدید را که در بهره‌وری و راندمان تولید که متناسب با اقلیم ما است، معرفی کردیم که همین امر موجب شد سال گذشته افزایش راندمان تولید و خرید تضمینی را داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: بالغ بر ۱۲ هزار هکتار توسعه آبیاری میکرو و تحت فشار داشتیم که رشد ۱۲۰ درصدی در این دو سال در استان صورت گرفت.

افزایش ۲۰ درصدی تولید آبزیان طی ۲ سال در استان

وی با بیان اینکه در حوزه آبزیان نسبت به ابتدای انقلاب که در استان تولیدی نداشتیم اکنون بالغ بر ۱۲ هزار تن تولید داریم، گفت: مشکلی که در این حوزه از گذشته در تأمین خوراک آبزیان داشتیم با افتتاح دو کارخانه تولید خوراک آبزی مرتفع شد.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی در تولید آبزیان داشتیم، افزود: در سال گذشته در خصوص تسهیلات به کشاورزی رتبه سوم را داشتیم و احداث نخستین کارخانه خاویار را در کاشمر ایجاد کردیم.

قنبری تصریح کرد: ایجاد زنجیره‌های تولید در بحث حل مشکل تأمین نهاده دستور کار قرار گرفت، در تولید گوشت قرمز رتبه نخست را داریم و تولید استان بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ هزار تن است که به نسبت ۱۵ تا ۲۰ هزار تن صادرات به استان‌های اطراف داریم.

به گفته وی، با ایجاد زنجیره‌های تولید شیر خام و گوشت قرمز حدود ۵۰ هزار تن تولید شیر خام و ۴۴۵۰ تن تولید گوشت قرمز مدیریت و ساماندهی می‌شود و هویت‌گذاری ۹ میلیون رأس دام سبک و سنگین در خراسان رضوی در این دو سال اتفاق افتاده است، همچنین در تأمین نهاده‌ها مشکلی که وجود داشت، وابستگی وارداتی تأمین نهاده بوده است که ارز یارانه‌ای برای تأمین نهاده با نرخ مناسبی در بین دامداران توزیع می‌شود.

کد خبر 725506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.