رویداد ملی «طلافنگ»، فرصتی برای استخراج طلاهای فرهنگی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در خصوص برگزاری نخستین جشنواره ملی موشن‌گرافیک «طلافنگ» گفت: ما در این رویداد به دنبال استخراج طلاهای فرهنگی شامل فکر، ایده و هنر هنرمندان هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان صبح امروز _یکشنبه پانزدهم بهمن_ در نشست خبری و رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی موشن‌گرافیک «طلافنگ»، ضمن تبریک دهه فجر اظهار کرد: جشن‌های دهه فجر، تداوم و یادآور مسیر عقلانیت و جمهوریت است که در بستر رأی و انتخاب عمومی مردم به نتیجه رسید؛ در جمهوریت توجه به همه گروه‌ها و همه مردم بدون داشتن رأی متفاوت صورت می‌گیرد که در جمهوری اسلامی این اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه تداوم این مسیر نیازمند عقل، اطلاعات و فرهنگ درست انتخاب است، انتخابی که در بستر سالم و مورد اطمینان اتفاق می‌افتد، افزود: مردم ما در دهه ۵۰ تمام این هویت و مسیر را انتخاب کردند؛ راهی که با خون شهدا هموار و مستحکم شد و نیازمند حضور حداکثری همه گروه‌های جامعه، مردم و تمام مسئولان است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با توجه به اهمیت قالب‌های هنری به‌روز بیان کرد: ما برای انتقال محتوای خوب و تأثیرگذار، احتیاج به تلفیق چند عنصر داریم و در این راستا اولین مورد، محتوای خوب است و دومین مورد قالب درست، هنر و ذوق همراه با تکنولوژی و بستر به‌روز و کارآمد است.

حجت‌الاسلام احمدیان خاطرنشان کرد: یکی از بسترهای هنری به‌روز که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد قالب پویانمایی، پویانگاری و موشن است؛ روشی که اگر هنرمندان بتوانند محتوای درست و مطلوبی را در قالب این روش ارائه کنند، اثرگذاری فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

ظرفیت‌های متعدد موشن‌گرافیک برای تولید محتوا

وی با اشاره به ظرفیت‌های موشن‌گرافی مطرح کرد: قالب‌های مختلف هنری شامل فیلم، هنرهای تجسمی، فیلم‌های کوتاه و بلند و مستند نیز وجود دارند، اما به این دلیل که موشن‌ها بستر وسیع و قالب‌های متنوعی دارند، قابلیت تولید توسط افراد متعددی را دارند، از همین رو بستر مناسب و تأثیرگذاری هستند؛ همچنین توزیع و انتشار آن‌ها نیز بسیار سهل و تأثیرگذار است؛ زیرا جنبه‌های مختلف هنری در آن‌ها وجود دارد و از آنجا که موشن‌ها مدت زمان کوتاهی نیز دارند، به‌راحتی می‌توانند محتوای مناسب را در بستر شبکه‌های اجتماعی منتقل کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در خصوص اهمیت این جشنواره توضیح داد: جای خالی یک میدان و عرصه که هنرمندان و صاحبان محتوا را به یکدیگر بشناسانند و فضای هم‌افزایی و اشتراک‌گذاری تجربه را ایجاد کنند، خالی بود و ما در رویداد ملی موشن‌گرافیک «طلافنگ» این هدف را دنبال می‌کنیم که بتوانیم یک بستر مطمئن جهت رقابت هنرمندان، اشتراک‌گذاری تجربیات آن‌ها با یکدیگر و در عین حال شناساندن آن‌ها به مجموعه‌های فرهنگی و تخصصی را ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام احمدیان گفت: ما در رویداد ملی موشن‌گرافیک «طلافنگ» به‌دنبال استخراج طلاهای فرهنگی شامل فکر، ایده و هنر هنرمندان هستیم.

مخاطبان این جشنواره

وی با اشاره به مخاطبان این جشنواره تصریح کرد: این جشنواره دو نوع مخاطب خواهد داشت؛ مخاطب اول، دستگاه‌های فرهنگی و تخصصی هستند که نیازمند موشن‌ها و پویانمایی‌ها برای انتقال محتوای تخصصی و فرهنگی به مخاطبان خود دارند که ستاد اقامه نماز، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اوقاف، صداوسیما و بسیج از جمله این دستگاه‌ها هستند، دومین مخاطب این رویداد نیز هنرمندان و تولیدکنندگان تخصصی این آثار هستند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تشریح کرد: ما هر سال از دستگاه‌های فرهنگی دعوت می‌کنیم تا با ارائه یک عنوان و قرار دادن یک جایزه، بخش ویژه‌ای را در این رویداد به خود اختصاص دهند، سال جاری نیز از چندین نهاد فرهنگی درخواست‌هایی دریافت کردیم که از میان آن‌ها سه دستگاه فرهنگی شامل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، ستاد اقامه نماز استان اصفهان و جامعة‌المصطفی‌العالمیه اصفهان ما را در اولین رویداد «طلافنگ» همراهی می‌کنند.

معرفی محورهای این جشنواره

وی با بیان محورهای مختلف این جشنواره توضیح داد: در رویداد امسال، چهار محور و موضوع وجود دارد که آثار هر محور به‌طور مستقل، داوری شده و جوایز جداگانه‌ای به هر بخش تعلق می‌گیرد؛ محور اول با عنوان «آسیب‌های اجتماعی» توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه اصفهان ارائه شده است که دبیرخانه جشنواره نیز است و جوایز این محور را نیز برعهده دارد؛ محور دوم «قصص قرآنی و آیات تبیین» نام دارد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان متولی آن است و محور سوم با نام «جایگاه نماز در جامعه اسلامی» توسط ستاد اقامه نماز استان اصفهان راهبری می‌شود و محور چهارم این جشنواره نیز «سبک زندگی، اسلامی ایرانی» نام دارد که جامعة‌المصطفی‌العالمیه اصفهان حمایت از آن را برعهده دارد.

حجت‌الاسلام احمدیان با اشاره به جوایز هر بخش بیان کرد: نفر اول تا سوم هر بخش به طور مستقل و به ترتیب ۱۰، ۸ و ۵ میلیون تومان به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد و در بخش فنی جشنواره نیز دبیرخانه جشنواره به ۴ اثر در حوزه بهترین سناریو و ایده‌پردازی، بهترین گویندگی، بهترین تصویرگری و بهتری کارگردانی و تدوین جوایزی اهدا خواهد کرد.

وی در خاتمه سخنان خود یادآور شد: علاقه‌مندان می‌توانند برای ارسال آثار خود از طریق وبگاه این جشنواره به نشانی m8r.ir/talafang بارگذاری کنند و دهم اسفند ۱۴۰۲ آخرین مهلت ارسال آثار است.

وجود قالب‌های گوناگون برای ارسال آثار

در ادامه این نشست مهدی پایون، دبیر جشنواره ملی موشن‌گرافیک «طلافنگ» اظهار کرد: اولویت ما در دبیرخانه جشنواره با آثاری است که در محورهای خود جشنواره ارائه شده‌اند و با موضوعات جشنواره همخوانی دارند و در این راستا انواع موشن‌گرافی‌های دوبعدی، سه بعدی، استاپ‌موشن، کمیک موشن، موشن آبجکت، اینفو موشن و استوری‌موشن از جمله قالب‌هایی هستند که می‌توانند به این جشنواره ارسال شوند؛ ارسال آثار نیز از طریق لینک m8r.ir/talafang صورت می‌پذیرد و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاع‌رسانی‌های جشنواره به شناسه @morsalatmotion در پیام‌رسان ایتا مراجعه کنند.

وی افزود: حجم موشن‌ها می‌بایست حداکثر ۵۰ مگابایت و زمان هر موشن حداکثر ۱۲۰ ثانیه باشد؛ هر تولیدکننده می‌تواند حداکثر سه اثر را به دبیرخانه ارسال کند و مالکیت اثر نیز باید با شخص ارسال کننده باشد.

دبیر جشنواره ملی موشن‌گرافیک «طلافنگ» در پایان سخنان خود اشاره کرد: مهلت ارسال آثار تا دهم اسفند سال جاری است که امکان تمدید آن وجود دارد، همچنین ارسال آثار برای عموم افراد آزاد و امکان‌پذیر است. مالکیت و انتشار آثار برتر ارسالی نیز با دبیرخانه جشنواره است.

در پایان این نشست خبری پوستر نخستین رویداد ملی موشن‌گرافیک «طلافنگ» نیز رونمایی شد.

رویداد ملی «طلافنگ»، فرصتی برای استخراج طلاهای فرهنگی

کد خبر 725503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.