کشورهای اروپایی با بیشترین و کمترین درآمد قابل تصرف

کشورهای غربی و شمال اروپا به‌طور متوسط درآمد قابل تصرف بالاتری در مقایسه با بسیاری از کشورهای جنوبی و شرقی دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس شاخص رفاه لگاتوم در سال ۲۰۲۳، دوسوم از ثروتمندترین کشورهای جهان در اروپا قرار دارند، با این حال نابرابری درآمدی بالایی در سراسر این قاره وجود دارد و متوسط درآمد خانواری که برای خرج کردن و پس‌انداز کنار گذاشته می‌شود، نه‌تنها بین کشورهای عضو اتحادیه، بلکه در سایر کشورهای اروپایی به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است.

نابرابری درآمدی در اروپا بر اساس شاخص پی‌پی‌اس

اروپا با یک شکاف جغرافیایی واضح در بخش درآمد مواجه است که به دنبال آن کشورهای غربی و شمال اروپا بالاترین و اکثر ایالت‌های جنوبی و شرقی پایین‌ترین سطوح درآمد قابل تصرف را دارند. دسترسی به کالاها و خدمات در یک کشور تا حد زیادی به توزیع درآمد بستگی دارد که در کشورهای سراسر این قاره بسیار متفاوت است و باعث نابرابری می‌شود.

کشورهای اروپایی با بیشترین درآمد قابل تصرف

متوسط درآمد قابل تصرف هر نفر در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ از ۹ هزار و۶۷۱ پی‌پی‌اس در بلغارستان تا ۳۳ هزار و ۲۱۴ در لوکزامبورگ متغیر و میانگین اتحادیه اروپا برای هر ساکن برابر با ۱۸ هزار و ۷۰۶ بود.

پس از لوکزامبورگ، نروژ با ۲۷ هزار و ۹۰ و سوئیس با ۲۶ هزار و ۳۸۹ قرار دارند و این رقم در هلند و اتریش کمی بالاتر از ۲۵ هزار است.

متوسط درآمد قابل تصرف به ازای هر ساکن در کشورهای اسکاندیناوی بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا بود، اما نتوانستند در رتبه اول قرار گیرند و در حالی که نروژ در رتبه دوم قرار گرفت، هیچ یک از کشورهای دیگر به جمع پنج نفر برتر راه پیدا نکردند. به این ترتیب فنلاند با ۲۰ هزار و ۹۴۱ در رتبه دهم و سوئد با ۲۰ هزار و ۵۷۳ در رتبه ۱۳ از ۳۵ کشور فهرست قرار گرفتند. ایسلند و دانمارک نیز به ترتیب هفتم و هشتم شدند.

متوسط درآمد قابل تصرف در دو کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا بالاتر از میانگین (در آلمان ۲۳ هزار و ۱۹۷، در فرانسه ۲۵ هزار و ۵۷۵)، اما در دو کشور دیگر پایین‌تر از میانگین (در ایتالیا ۱۸ هزار و ۴۷۲ و در اسپانیا ۱۷ هزار و ۲۵۴) بود. کرواسی، آخرین کشوری که به اتحادیه اروپا ملحق شد، درآمد متوسط بالاتری نسبت به شش کشور اتحادیه اروپا داشت.

به این ترتیب در حالی که بیشتر ایالت‌های جنوبی و شرقی دارای سطوح پایین‌تری از درآمد بودند، کشورهای اروپای غربی و شمال اروپا بالاترین سطح درآمد قابل تصرف متوسط را داشتند.

کشورهای اروپایی با بیشترین و کمترین درآمد قابل تصرف

کشورهای اروپایی با کمترین درآمد قابل تصرف

آلبانی با چهارهزار و ۳۸۵ پی‌پی‌اس در پایین‌ترین نقطه قرار گرفت و پس از آن مقدونیه شمالی با پنج‌هزار و ۹۸۸ و ترکیه با ۶ هزار و ۲۱۰ پی‌پی‌اس قرار گرفتند.

نابرابری درآمد اروپا بر اساس یورو

سطوح نابرابری درآمد در سراسر اروپا بر اساس یورو شدیدتر به نظر می‌رسد و دامنه متوسط درآمد قابل‌تصرف در سال ۲۰۲۲ برای هر ساکن اروپا از پنج‌هزار و ۳۷۸ یورو در بلغارستان تا ۴۵ هزار و ۳۱۰ یورو در لوکزامبورگ متغیر بود. متوسط درآمد قابل تصرف برای اتحادیه اروپا به‌عنوان یک کل نیز برابر با ۱۹ هزار و ۸۳ یورو بود. این رقم در سوئیس (۴۴ هزار و ۷۵۳ یورو)، ایسلند (۳۹ هزار و ۹۱۸ یورو)، نروژ (۳۹ هزار و ۲۰۶ یورو) و بریتانیا (۳۷ هزار و ۹۳۴ یورو)، آلمان ۲۵ هزار یورو) و در فرانسه (۲۳ هزار و ۵۳ یورو) بالاتر و در کشورهای نامزد اتحادیه اروپا به میزان قابل‌توجهی کمتر از میانگین بود (سه‌هزار یورو در آلبانی، ترکیه و مقدونیه شمالی).

کشورهای اروپایی با بیشترین و کمترین درآمد قابل تصرف

کد خبر 725481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.