⭐️ فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر

همانطور که می دانید مهریه یکی از حقوق شرعی و قانونی است که با برقراری عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد و می تواند هرگونه تصرفی در آن بکند. براساس قانون و شرع مرد موظف به پرداخت مهریه می باشد و مهریه یکی از بزرگترین بدهی هایی است که بر ذمه او قرار دارد.

در برخی موارد در زمان عقد مرد مهریه را تمام و کمال به همسر خود پرداخت می کند. اما در بیشتر موارد تا زمانی که زن مهریه خود را مطالبه نکند، این حق به او پرداخت نمی شود. نوع مهریه براساس توافق زوجین تعیین می شود اما تعیین تعدادی سکه و یا مبلغی وجه نقد به عنوان مهریه رواج زیادی دارد.

همانگونه که گفتیم مهریه از لحظه جاری شدن عقد به زن تعلق می گیرد و هیچ عاملی نمی تواند او را از این حق محروم کند، حتی فوت شوهر! بنابراین در صورت فوت مرد، همسر او می تواند مانند سایر طلبکاران مهریه خود را از ترکه مرد مطالبه کند. با این تفاوت که پرداخت مهریه زن نسبت به سایر طلبکاران ارجع می باشد.

محاسبه مهریه به نرخ روز چیست؟

مفهوم مهریه به نرخ روز را در قالب یک مثال برای شما توضیح می دهیم. تصور کنید که در سال 1360 مهریه خانمی تعداد 20 سکه تعیین شده است. اگر این خانم در سال 1402 مهریه خود را مطالبه کند، آنچه دریافت میکند قیمت سکه مهریه ۱۴۰۲ می باشد.

به عبارت دیگر 20 سکه طلا از سال 1360 تا سال 1402 ارزش و بهاء خود را حفظ کرده است و چه بسا بیشتر نیز شده باشد، بنابراین گذشت چند سال از تعیین و پرداخت نشدن مهریه باعث ضرر مالی زن نخواهد شد.

حال تصور کنید در همان سال مهریه این خانم مبلغ 200 هزار تومان تعیین شده باشد. در صورت مطالبه مهریه در سال 1402 باید 200 هزار تومان به ایشان پرداخت شود؟! پاسخ خیر است. بلکه در این شرایط باید تبدیل مهریه به نرخ روز صورت گیرد.

⭐️ فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز چیست؟

برای به دست آوردن مبلغ مهریه به نرخ روز طبق فرمول زیر عمل می شود:

  • نکته: شاخص سالانه عددی است که در پایان هر سال توسط بانک مرکزی براساس نرخ تورم سال تعیین و اعلام می شود.
  • نکته: در صورت مطالبه مهریه به نرخ روز 1402 در فرمول فوق شاخص سال 1401 قرار می گیرد.

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر همانند فرمول فوق است با این تفاوت که به جای شاخص سال قبل از مطالبه مهریه، شاخص سال فوت مرد در صورت کسر قرار می گیرد.

کد خبر 725415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.