شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان مرجع حوزه فناوری کشور محسوب می‌شود

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هدف این رویداد افزایش تعامل میان انجمن‌های علمی دانشجویی و پارک‌های فناوری و آشنایی با صنایع بزرگ است. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اولین و تنها شهرک در کشور محسوب می‌شود که می‌تواند به عنوان مرجعی از فناوری به این حوزه کمک کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، سجاد محمدعلی‌نژاد در آئین افتتاح اولین رویداد هم‌اندیشی فناورانه دبیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی کشور اظهار کرد: یکی از اهداف برگزاری رویداد، بررسی چگونگی استفاده از ظرفیت‌های موجود برای اقدامات فناورانه در دانشگاه‌ها توسط انجمن‌های علمی است. طی چهار ماه اخیر یکی از دغدغه‌های ما این بوده که برخی ظرفیت‌هایی موجود در حوزه فناوری کشور را به پله‌ای برای انجمن‌های علمی تبدیل کنیم تا بتوانند از آن در مسیر اهداف خود و فناورتر کردن فضاهای دانشگاهی اطرافشان استفاده کنند.

وی افزود: اقدامات این انجمن‌ها مکمل نظام آموزشی و تربیتی ما در دانشگاه‌ها است. موفقیت پس از فارغ‌التحصیلی نیاز به مهارت‌های بسیاری دارد که ممکن است بسیاری از آن‌ها در چارچوب درسی دانشجویان نباشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مهارت‌هایی مانند حل مسئله و حرکت در مسیر شغلی با استفاده از کارآفرینی از جمله این مهارت‌ها است، اما چنین نیازهایی در نظام آموزشی ما به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود و آموزش‌های رسمی ما کفاف آن‌ها را نمی‌دهد، بنابراین کسری‌های نظام آموزشی باید توسط انجمن‌های علمی شناسایی و برطرف شود.

محمدعلی‌نژاد ادامه داد: به همین دلیل لازم است ۵۴ پارک علمی و فناوری و ۱۲ هزار واحد فناور که ۱۲۰ هزار نفر اشتغال فناورانه ایجاد کرده‌اند. درهای خود را برای استفاده بیشتر از ظرفیت دانشجویان دانشگاه‌ها بازتر کنند. تلاش ما این است که چنین ظرفیت‌هایی را در اختیار دانشجویان و انجمن‌های علمی دانشجویی قرار دهند و از آن در مسیر یاد شده بهره‌مند شوند، از سوی دیگر تلاش می‌شود به بعضی از رویدادهای خاص دانشجویان که فضای فناورانه داشته باشد، با هدف تقویت نگاه و حمایت شود. رویدادهایی که به تربیت نیروی متخصص مورد نیاز شرکت‌های حاضر در پارک‌های علم و فناوری می‌پردازد نیز، مشمول این حمایت‌ها می‌شود.

وی افزود: هدف این رویداد افزایش تعامل میان این دو بخش، رشد کسب‌وکارهای فناورانه، آشنایی با تجارب مراکز رشد و واحدهای فناور، همچنین آشنایی با صنایع بزرگی چون فولاد مبارکه است. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اولین و تنها شهرک در کشور است که چند پارک فناوری را در ذیل خود دارد و می‌تواند به عنوان مرجعی از فناوری به این حوزه کمک کند.

افزایش هسته‌های فناورانه با ورود انجمن‌های علمی دانشجویی به اکوسیستم دانش‌بنیان

مهدی بادپا، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه اظهار کرد: در یک پروژه جمع‌سپاری که با کمک اداره کل سیاست‌گذاری وزارت علوم برگزار شد، توسط انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های کشور، نظام مسائل و چالش‌های دانشگاه‌ها اخذ و برنامه‌ریزی برای حل این چالش‌ها به مرور زمان انجام شد.

وی افزود: امروز دنیای رقابت در حوزه فناوری و نوآوری بسیار تنگاتنگ است. چه بسا اختراعات مختلفی با فاصله کوتاه، اما در کشورهای مختلف به نتیجه برسد و تنها به دلیل سرعت، به نام تنها یک شخص یا گروه ثبت شود.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس مطالعات انجام شده ایده اولیه اختراعات و اکتشافات تأثیرگذار بزرگ معمولاً در سنین ۱۸ تا ۲۷ سال به ذهن افراد خطور می‌کند، بنابراین این سن برای فناور شدن دانشجویان اهمیت دارد و باید جدی گرفته شود. برای حل چالش‌های جامعه، تشکل‌های دانشجویی باید همپای دانشگاه‌ها رشد کنند و در رفع چالش‌های جامعه از طریق فناوری و نوآوری اقدام کنند.

بادپا خاطرنشان کرد: اگر معتقد هستیم که دانشگاه‌ها باید جامعه‌محور باشند و به حل چالش‌های جامعه کمک کنند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که انجمن‌های علمی و تشکل‌ها دانشجویی همچون دهه ۶۰ و ۷۰ عمل کنند.

وی اظهار کرد: در کشور حدود هفت هزار انجمن علمی و در مجموع ۱۷ هزار تشکل، مجموعه و نهاد دانشجویی وجود دارد که با احتساب تعداد اعضای شورای مرکزی آن‌ها، حداقل ۱۵۰ هزار نفر را شامل می‌شوند، بنابراین می‌توان گفت که این تشکل‌ها موتور محرکه فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه محسوب می‌شوند.

وی افزود: اگر هفت هزار انجمن علمی دانشجویی در سراسر کشور به نظام فناورانه کشور وارد شوند و فعالیت‌های فناورانه را به صورت نظام‌مند یاد بگیرند، هسته‌های فناور بیشتری را به پارک‌ها و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان وارد می‌کنیم و می‌توانیم کمک بسیاری به نظام دانش‌بنیان و فناورانه کشور کنیم.

کد خبر 725376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.