تاثیرات استفاده زیاد از تلفن همراه در دوران بارداری / اختلالات در کمین کودکان است

یک نوروفیزیولوژیست با اشاره به اینکه مادرانی که در طول بارداری یا ابتدای تولد نوزاد خود، اسکرین‌تایم بالایی داشتند، اختلالات رفتاری در نوزادان آن‌ها در هفت سالگی بیشتر مشهود بوده است، گفت: کودکان در صورت داشتن اسکرین‌تایم بیش از حد مجاز، مستعد ابتلاء به انواع مختلف اختلالات خواهند بود.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به میزان استفاده کودکان و زنان باردار از وسایل دارای صفحه نمایش اظهار کرد: اسکرین‌تایم، به کل زمانی گفته می‌شود که فرد در حال استفاده از وسایل دارای صفحه نمایش از جمله تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ، تلویزیون یا به‌طور کلی وسایل الکترونیکی است.

وی افزود: کودکان با سن پایین نباید از تلفن همراه، تبلت یا سایر وسایل مذکور استفاده کنند یا در صورت استفاده، مدت زمان استفاده آن‌ها از این وسایل باید به حداقل برسد؛ بر اساس تحقیقات انجام شده، برخی دانشمندان توصیه می‌کنند که تا ۱۸ ماهگی، استفاده کودکان از این وسایل باید صفر یا نزدیک به صفر باشد.

نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: کودکان ۱۸ ماهه تا دو سال نیز باید حداقل استفاده از این وسیله در حد چند دقیقه در روز را داشته باشد و کودکان در سن دو تا پنج سال باید حداکثر یک ساعت در روز از این وسایل استفاده کنند.

صفری ادامه داد: کودکان در صورت داشتن اسکرین‌تایم بیش از حد مجاز مستعد ابتلاء به انواع مختلف اختلالات از جمله اختلالات شناختی، اختلال در رشد، افسردگی و اضطراب خواهند بود و ممکن است مشکلاتی از قبیل افزایش فشار خون، دیابت و چاقی نیز برای کودک به وجود آید.

وی گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، در کودکان یک ساله که بیش از یک ساعت از وسایل دارای صفحه نمایش استفاده می‌کردند، تأخیر در رشد مهارت‌های اجتماعی و نداشتن توانایی‌های شناختی حل مسئله در دو سالگی، پنج برابر بیشتر از سایر کودکان بوده است.

نوروفیزیولوژیست اضافه کرد: زمان توصیه شده دقیقی برای استفاده از زنان باردار از وسایل مذکور وجود ندارد، اما این مقدار باید به حداقل برسد؛ بر اساس تحقیقات انجام شده، مادرانی که در طول بارداری یا ابتدای تولد نوزاد خود، اسکرین‌تایم بالایی داشتند، اختلالات رفتاری در نوزادان آن‌ها در هفت سالگی بیشتر مشهود بوده است.

صفری خاطرنشان کرد: به زنان باردار توصیه می‌شود که تا حد امکان از تماس‌های تلفنی پرهیز کنند و هنگام پاسخ دادن به تلفن آن را روی اسپیکر قرار دهند، همچنین از برقرار شدن تماس فیزیکی بین تلفن همراه و بدن جلوگیری کنند و برای مدت تماشای تلویزیون نیز برنامه‌ریزی داشته باشد.

کد خبر 725345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.