انهدام ۱۶۷۷ باند و گروه‌ توزیع مواد مخدر در کشور / تقویت کنترل مرزها

قاچاق مواد مخدر و توزیع آن در هر جامعه پیامدهای شومی به همراه دارد و کشور ایران، یکی از کشورهایی است که به اذغان مقامات سازمان بین‌الملل، بیشترین کشفیات تریاک، هروئین و مرفین را دارد و در این راستا کنترل مرزهای کشور تقویت شده و ضریب ریسک ترانزیت موادمخدر از خاک نیز افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قاچاق مواد مخدر در تمام جلوه‌های آن پدیده‌ای چند وجهی است و تولید و قاچاق مواد مخدر از یک زاویه امنیت و آسایش روح و جسم انسان‌ها را نشانه می‌گیرد و موجب خلق بازارهای مالی غیر شفاف، شیوع مفاسد اقتصادی و مالی، ایجاد رقابت ناسالم، بروز طبقه‌ای از مجرمان با امکانات هنگفت مادی، رواج جنایات سازمان یافته و گسترش فساد می‌شود.

پدیده قاچاق مواد مخدر از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده نظام اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و جوامع بشری است که ریشه اخلاق را در جامعه می‌سوزاند، قاچاق مواد مخدر به عنوان یک جرم سازمان یافته و بین‌المللی، ریشه بسیاری از مفاسد اقتصادی و عامل از بین رفتن فرصت‌های شغلی فراوان برای جمعیت شاغل یک کشور و از همین رو دغدغه همیشگی مسئولان بوده است و به همین دلیل در دوره‌های مختلف قوانین زیادی وضع می‌شوند.

کنترل مرزهای شرقی کشور و کاهش انتقال موادمخدر به کشور

محمد زارعی، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه در ۹ ماهه سال‌جاری بیش از ۵۱۴ تن انواع موادمخدر در کل کشور کشف شده که بیشترین کشفیات آن مربوط به ماده مخدر تریاک بوده است، گفت: در این مدت ۱۶۷۷ باند و گروه‌های توزیع مواد مخدر در کل کشور شناسایی و منهدم شده است.

وی افزود: بیشترین حجم مواد مکشوفه از نوع تریاک به میزان ۳۳۱ هزار و ۵۷۱ کیلوگرم بوده است که ۶۴ درصد از مواد مکشوفه را شامل می‌شود؛ در این مدت، ۷۵ هزار و ۱۴۲ کیلوگرم حشیش، ۱۱ هزار و ۸۷۹ کیلوگرم مرفین، ۲۸ هزار و ۳۵۸ کیلوگرم شیشه و ۹۷۷۷ کیلوگرم هروئین کشف شده است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد ادامه داد: از مجموع این کشفیات ۴۶۶ تن توسط فراجا، ۴۱ نفر توسط وزارت اطلاعات و مابقی توسط سایر نیروهای مسئول در امر مقابله صورت گرفته است و در این ارتباط، ۴۴۳ هزار و ۵۹۶ نفر قاچاقچی، توزیع کننده و معتاد با اقدامات اطلاعاتی و فعالیت‌های پلیسی شناسایی و دستگیر شده‌اند که ۸۳ درصد این افراد، قاچاقچی و جز شبکه‌های قاچاق و توزیع مواد محسوب می‌شوند.

زارعی با بیان اینکه در این مدت ۱۶ هزار و ۴۶۵ دستگاه خودرو و ۶۷۲ سلاح توقیف شده است، تصریح کرد: ۷۴ درصد کشفیات ناشی از اقدامات اطلاعاتی، ۲۴ درصد با اقدامات انتظامی و دو درصد رزمی بوده است.

وی بیان کرد: در ۹ ماه اول سال‌جاری، ۴۸ درصد کشفیات در شرق، ۲۲ درصد در حاشیه شرق و ۳۰ درصد در سایر استان‌های کشور صورت گرفته است، کشف ۷۰ درصد مواد در مناطق شرقی کشور نشان‌دهنده تلاش‌ها و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در راستای کنترل مرزها و افزایش تمرکز یگان‌های عملیاتی در مناطق منتهی به شرق کشور و نویدبخش کاهش انتقال مواد مخدر به مناطق عمقی کشور است.

انهدام ۱۶۷۷ باند و گروه‌ توزیع مواد مخدر در کشور / تقویت کنترل مرزها

افزایش ضریب ریسک ترانزیت موادمخدر از خاک ایران / تقویت و تجهیز مرزها

علیرضا کاظمی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیز با بیان اینکه برنامه‌های کنترل و انسداد مرز در نوار شرقی کشور ایران با هدف مقابله با موادمخدر ادامه دارد، اظهار کرد: این اقدامات را به مرزهای غربی در مسیر بالکان نیز گسترش داده‌ایم.

وی افزود: علی‌رغم برخی محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه، مبادی ورودی و خروجی اعم از زمینی، هوایی و آبی را تقویت و تجهیز کرده‌ایم؛ در همین راستا، در سال ۲۰۲۳، دستگاه‌های مقابله‌ای کشور موفق شدند بیش از ۶۶۰ تن انواع مواد مخدر از جمله حدود ٣۵ تن هروئین و مرفین و بیش از ۳۷ تن متافتامین کشف کنند که این امر در مقایسه با سال قبل، حدود ٣٢ درصد افزایش نشان می‌دهد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در نتیجه اقدامات مقابله‌ای ایران از جمله تمرکز بر عملیات‌های مبتنی بر اطلاعات، ضریب ریسک ترانزیت موادمخدر از خاک کشور افزایش یافته است و در چند سال اخیر نیز باندهای بین‌المللی قاچاق برای کسب منافع مادی خود از موادمخدر، مسیر ترازیت و قاچاق را به سمت دریا تغییر داده‌اند.

ماتیاسن، رئیس بخش عملیات دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل نیز اظهار کرد: بخش عملیات بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین حوزه در ساختار UNODC است که در ٩٨ کشور شعبه دارد و حدود ٢٧٠٠ کارکنان بین‌المللی و ملی در کشورها از جمله در جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با تبریک موفقیت جمهوری اسلامی ایران در کشف مواد مخدر افزود: بیشترین کشفیات تریاک، هروئین و مرفین جهان توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

کد خبر 725225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.