باغچه‌های سیار؛ راهکار کمبود فضای سبز شهری

با شلوغ‌تر شدن شهرها، فضا برای ایجاد پارک و باغ‌های سنتی به شدت با کمبود مواجه است و ایده ایجاد باغ‌های سیار می‌تواند راه‌حلی برای طراحان شهری در راستای برآورده کردن نیاز ساکنین شهر به فضای سبز و برقراری ارتباط با طبیعت باشد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ایجاد باغ‌های سیار در شهرها راهی برای ایجاد ارتباط و تعادل بین طبیعت و زندگی شهری است. باغ سیار در فضاهای موجود، مانند پشت‌بام‌ها، بالکن‌ها یا زمین‌های بلااستفاده ساخته می‌شود و بدون اشغال فضای جداگانه‌ای از شهر، رنگ آرامش به آن مناطق می‌بخشد. سازه باغ سیار با استفاده از مصالح سبک و تکنیک‌های ابتکاری به گونه‌ای طراحی می‌شود که قابل حمل باشد و امکان جابه‌جایی و سازگاری آسان آن با محیط‌هایی فاقد فضای سبز فراهم باشد.

اغلب از شهرهای مدرن با نام «جنگل‌های بتنی» یاد می‌شود که فضای کمی برای طبیعت باقی گذاشته‌اند، باغ‌های سیار راه‌حلی خلاقانه برای رهایی از محیط‌های شهری بتنی و یکنواخت ارائه می‌دهد و به مناطقی که فاقد عناصر طبیعی هستند، طراوت می‌بخشد. برنامه‌ریزان و طراحان شهری می‌توانند باغ‌های سیار را در مناطقی قرار دهند که بیشتر به احیای محیطی نیاز دارند و اطمینان حاصل کنند که حتی شلوغ‌ترین خیابان‌های شهر نیز می‌توانند زیبایی طبیعت را در بر بگیرند. ایجاد این فضاهای سبز در محیط شهری اثرات چندجانبه‌ای دارد که هرکدام نقش مهمی در معماری و عملکرد شهر ایفا می‌کند.

باغچه‌های سیار؛ راهکار کمبود فضای سبز شهری

ایجاد فضاهای مشترک فراگیر در شهر با استفاده از باغ‌های سیار

باغ‌های سبز تنها فضایی برای کاشت گیاهان نیستند بلکه از آنها می‌توان به عنوان بستری برای رویدادهای فرهنگی، کارگاه‌های آموزشی و گردهمایی‌های اجتماعی استفاده کرد. باغ‌های سیار حس تعلق و با هم بودن را در بین شهروندان تقویت می‌کند و فرصتی را برای آنها فراهم می‌کند تا در مورد طبیعت، باغبانی و پایداری زیست محیطی بیاموزند. با کمک ابتکارات آموزشی می‌توان درس‌های ارزشمندی در مورد اهمیت تنوع زیستی، حفاظت و مزایای باغبانی ارگانیک آموزش داد و به مردم کمک کرد تا نقشی فعال در شکل دادن به آینده جوامع و محیط زیست خود داشته باشند.

در جوامع محروم، باغ‌های سیار فرصت‌هایی را برای تولید غذا ایجاد می‌کنند، مفهوم کشاورزی شهری را ترویج می‌دهند و امنیت غذایی را ترویج می‌دهند. اعضای جامعه می‌توانند از این طریق در پرورش میوه‌ها و سبزیجات مورد نیاز، تقویت خودکفایی و حمایت از گزینه‌های غذایی سالم و محلی مشارکت کنند.

باغچه‌های سیار؛ راهکار کمبود فضای سبز شهری

کاهش آلودگی صوتی

یکی از جنبه‌های زندگی شهری که اغلب نادیده گرفته می‌شود، تأثیر منفی آلودگی صوتی است و باغ‌های سیار می‌توانند با عمل به عنوان عایق صوتی طبیعی نقش مهمی در کاهش سطح سروصدا داشته باشند. درختان و گیاهان امواج صوتی را جذب می‌کنند و صدا را منعکس می‌کنند و به طور مؤثر منطقه را از شلوغی شهر نجات می‌دهند و با این کار نه‌تنها یک محیط آرام‌تر برای ساکنان شهری ایجاد می‌کنند، بلکه به بهبود رفاه ذهنی و جسمی آنها نیز کمک می‌شود.

افزایش پایداری محیطی

باغ‌های سیار با ایجاد سایه، جذب دی‌اکسیدکربن و آزادسازی اکسیژن به کاهش اثر جزیره گرمایی شهری کمک می‌کنند. به‌علاوه، با جذب ذرات معلق و فیلتر کردن سموم مضر از جو اطراف به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کنند. علاوه بر این، باغ‌های سیار با سیستم آبیاری هوشمند، هدررفت آب را به حداقل می‌رسانند و فشار وارده بر منابع آب شهری را کاهش می‌دهند. تکنیک‌های برداشت آب باران را نیز می‌توان برای پرورش گیاهان این فضاها استفاده کرد و گامی در جهت کاهش اتکا به منابع آب شهری برداشت. به این ترتیب با گنجاندن این فضاهای سبز نوآورانه در بافت شهرها، گامی رو به جلو در ایجاد محیط‌های شهری پاک‌تر، سالم‌تر و پایدارتر برداشته می‌شود.

در دنیایی که اغلب احساس قطع ارتباط با طبیعت می‌کند، باغ‌های سیار این قدرت را دارند که این شکاف را پر کنند و اثرات مثبت عمیقی بر سلامت روان، کاهش سطح استرس و افزایش رفاه کلی بگذارند. این فضاهای سبز حس مراقبت از محیط زیست را در مردم تشویق می‌کند و درک عمیق‌تری از زیبایی و شکنندگی زمین را تقویت می‌کند.

باغچه‌های سیار؛ راهکار کمبود فضای سبز شهری

علاوه بر این موارد، باغ‌های متحرک با ایجاد زیستگاهی برای حشرات، پرندگان و سایر موجودات کوچک که برای سلامت اکوسیستم شهری ضروری هستند، به تعادل اکولوژیکی شهرها کمک می‌کند و با پرورش تنوع زیستی در محیط‌های شهری، رابطه هماهنگ‌تری بین انسان و طبیعت ایجاد و همزیستی پایدار را تقویت می‌کند.

تغییر کاربری فضاهای بدون استفاده

یکی از مزایای حیاتی باغ‌های سیار، توانایی آن‌ها در تغییر کاربری فضاهای بدون استفاده و دمیدن زندگی جدید به گوشه‌های فراموش شده مناظر شهری است. زمین‌های بلااستفاده، پشت بام‌های نادیده گرفته شده و بالکن‌های بدون تزئین می‌توانند به مناطقی پر جنب‌وجوش تبدیل شوند که جذابیت بصری یک شهر را افزایش می‌دهند و باعث رشد نواحی شهری از دیدگاه زیبایی شناختی می‌شوند و الهام بخش ساکنان برای مالکیت محله‌هایشان هستند. این فضاها به لنگرهای جامعه تبدیل می‌شوند و حس تعلق را در بین شهروندان تقویت می‌کنند که خود باعث تغییرات مثبت می‌شود.

باغچه‌های سیار؛ راهکار کمبود فضای سبز شهری

بستری برای نوآوری

با افزایش تقاضا برای محیط‌های شهری سبزتر، باغ‌های سیار به عنوان یک کاتالیزور برای نوآوری در طراحی شهری و پایداری عمل می‌کند. انعطاف‌پذیری و سازگاری این باغ‌ها، طراحان، معماران و مهندسان را تشویق می‌کند تا خارج از چارچوب فکر کنند و راه‌های جدیدی را برای ادغام طبیعت با شهرها کشف کنند. از استفاده از فضاهای پشت بام برای کشاورزی شهری گرفته تا استفاده از سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر در سازه‌های سبز، باغ‌های سیار به بستر آزمایشی برای کاوش فناوری‌های پیشرفته و شیوه‌های پایدار تبدیل می‌شوند. این باغ‌ها با تقویت تجربه و همکاری، مرزهای ممکن را جابجا می‌کنند و الهام‌بخش نسل جدیدی از شهرهای آگاه به محیط‌زیست هست. در ادامه به چند نمونه از باغ‌های سیار که در شهرهای بزرگ جهان ایجاد شده پرداخته می‌شود که نتایج شگفت‌انگیزی در زمینه‌های گوناگون داشته است.

باغ سیار ماژولار در دانمارک

معماران دانمارکی یک طرح ماژولار سیار برای باغبانی شهری ایجاد کرده‌اند که همگام با رشد گیاه قابلیت گسترش دارد. این باغچه سیار همه‌کاره از ماژول‌های چوبی چندلایه تشکیل شده است که می‌توان آنها را در شکل‌های مختلف به هم پیچ و مهره کرد و باغ بزرگ‌تری ساخت. در واقع ساختار این گلدان مانند یک سیستم لگو است و ساکنین می‌توانند مطابق با فضای در دسترس خود آن را به هر شکلی در آورند و برای پرورش سبزیجات مورد نیاز خود از آن استفاده کنند.

باغچه‌های سیار؛ راهکار کمبود فضای سبز شهری

باغ ژئودزیک خودران در لندن

همانطور که ماشین‌های رباتیک به خیابان‌ها آمده‌اند، طراحان آزمایشگاه معماری تعاملی در کالج لندن شروع به ساخت تجهیزاتی برای جابه‌جایی گیاهان و تنوع‌بخشی به فضای سبز در سطح شهر کرده‌اند تا با حرکت خودشان هوای کثیف را فیلتر کند. این سازه‌ها، یک هسته آلومینیومی رباتیک دارند که کنترل و نظارت بر گیاهان در داخل فضای سازه را به عهده دارد و چرخش و تغییر موقعیت خودکار برای برآورده کردن نیاز گیاهان را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین با جذب و ذخیره‌سازی آب در حالی که سازه در حرکت است، رطوبت را برای رشد گیاهان تأمین می‌کند. این اکوسیستم متحرک با انرژی خورشیدی تغذیه می‌شود، بنابراین جستجوی آن برای نور خورشید نه‌تنها به گیاهان موجود در باغ بلکه به خود سیستم نیز کمک می‌کند تا با احیای کارآمد آب، به طور نامحدود در حرکت بماند. سیستم کامپیوتری داخلی گیاهان را سالم نگه می‌دارد و به عنوان بخشی از مجموعه بزرگ‌تری از ابتکارات شهر هوشمند عمل می‌کند که مناطقی با کیفیت هوای ضعیف را شناسایی کند و از گیاهان برای تصفیه هوای آن مناطق استفاده کند.

باغچه‌های سیار؛ راهکار کمبود فضای سبز شهری

باغ‌های چرخ‌دار در میلان

در یکی از دروازه‌های ورودی شهر میلان، باغ‌های چرخ‌دار در یک محوطه استراحت زیر نور خورشید قرار گرفته‌اند که در دو شکل وجود دارند، یکی ماژول‌های عمودی با اسکلت‌های فلزی که گلدان‌های گل از آن آویزان می‌شوند و دیگری ماژول‌های افقی که یک میز تخت به عنوان بستری برای پرورش گیاه دارند. هر دو مدل ماژول، روی قاب‌های فولادی متصل به چهار چرخ بازیافتی از دوچرخه‌های بلااستفاده نصب و با رنگ‌های روشن متناسب با چارچوب رنگ آمیزی شده‌اند. برای اینکه شهروندان بتوانند از این فضای سرسبز لذت ببرند، نیمکت‌های چوبی در کنار هر ماژول نصب شده است و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد برای استراحت بنشینند و بوی تازه گل و گیاهان را تنفس کنند. این چرخ‌دستی‌های درختی یک باغ متحرک هستند که می‌توان آنها را مانند ماشین پارک کرد.

باغچه‌های سیار؛ راهکار کمبود فضای سبز شهری

اتاق سبز متحرک در اشتوتگارت

اشتوتگارت برای ساکنان خود یک اتاق سبز جمع‌وجور فراهم کرده است تا بتوانند شهری با تنوع زیستی بیشتر داشته باشند و با طبیعت ارتباط برقرار کنند. این اتاق‌های سبز سیار نشان می‌دهند که چگونه می‌توان از نماها و سقف‌ها به عنوان باغ استفاده کرد و با نشستن در آنجا از اثر خنک‌کنندگی گیاهان بهره برد. افزایش در دسترس بودن فضاهای سبز می‌تواند انتشار دی‌اکسیدکربن را تا حد زیادی کاهش دهد و در عین حال با ایجاد فضایی برای فرار از شلوغی شهر، سلامت روان شهروندان را نیز ارتقا دهد. مقامات شهری، برای شهروندانی که اتاق سبز را دوست دارند و مایلند از آن استفاده کنند تسهیلاتی را فراهم می‌کند.

باغچه‌های سیار؛ راهکار کمبود فضای سبز شهری

باغ‌های شهری سیار در هلند

این باغ‌های خودکفا که اغلب با استفاده از اقلام بازیافتی و بازسازی شده از واگن‌های قطار، اتوبوس، کامیون، دوچرخه و حتی یک هواپیما ساخته می‌شوند، علاوه بر مهیا کردن گیاهان و محصولات کشاورزی تازه، ساکنان را برای کاشت و برداشت دور هم جمع می‌کنند.

یکی از انواع این باغ‌های سیار، باغ گروهی بدون نیاز به انرژی است که از یک سکوی چوبی روی چرخ‌های لاستیکی تشکیل شده است و می‌توان آن را به طور معمولی یدک کشید و در هر مکانی پارک کرد. این سازه کنجکاوی مردم را در مورد محیط زیست بر می‌انگیزد و در نهایت آنها را در انجام یک فعالیت سازنده مشارکت می‌دهد. نمونه‌ای دیگر از این باغ‌های سیار بر روی سقف یک اتوبوس شهری بلااستفاده ساخته شده است که با توجه به محدودیت‌های شهری هلند برای حرکت در خطوط مستقیم سازماندهی شده است.

باغچه‌های سیار؛ راهکار کمبود فضای سبز شهری

می‌توان گفت که مسئولان هلندی در آمستردام برای نخستین بار مفهوم جنگل شهری سیار را به جهان معرفی کردند. در سال ۲۰۰۸ جنگلی از ۱۰۰ درخت کاشته شده در چرخ دستی‌های خرید در محوطه‌های مختلف شهر قرار داده می‌شد تا مردم را با مفهوم و ارزش درختان شهری آشنا کنند. این تعداد درخت فضایی به طول ۳۰ متر را در هر عابرپیاده‌ای اشغال می‌کرد.

پس از هربار برپایی این محوطه سیار، درختان به شهروندان فروخته می‌شد و به این ترتیب علاوه بر نشاط‌آفرینی در محیط شهر، طرح افزایش درختان هم به طور غیر مستقیم اجرا می‌شد.

باغچه‌های سیار؛ راهکار کمبود فضای سبز شهری

نیویورک

جدا از تاسیساتی که شهرداری و مقامات شهری برای گسترش فضای سبز در شهرها نصب می‌کنند، در شهرهایی مانند نیویورک گلخانه‌های سیار شخصی بسیاری دیده می‌شود که بعضی شهروندان پشت کامیون خود حمل می‌کنند و سبزیجات مورد نیاز خود را از این طریق تأمین می‌کنند. این قبیل اقدامات از سوی مسئولان نیز تشویق می‌شود چراکه علاوه بر زیبایی شهر، به نوعی ترویج‌دهنده تغذیه سالم در بین شهروندان است.

باغچه‌های سیار؛ راهکار کمبود فضای سبز شهری

کد خبر 725154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.