تزریق ۳۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر به مدار تا تابستان ۱۴۰۳

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: در حال حاضر ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر داریم و ۱۰ هزار مگاوات افزایش ظرفیت تجدیدپذیرها در دستور کار قرار دارد که تا تابستان سال آینده، ۳۰۰۰ مگاوات آن وارد مدار خواهد شد.

ابوالفضل موتابها در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین با اشاره به دستاوردهای صنعت برق بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در سال ۱۳۵۷ مجموع ظرفیت تولید انرژی الکتریکی در کل کشور هفت‌هزار مگاوات بود که در حال حاضر با گذشت ۴۵ سال از انقلاب اسلامی این میزان نزدیک به ۹۲ هزار مگاوات رسیده است. در واقع با وجود اینکه جمعیت کشور ۲.۵ شده، اما تولید برق ۱۴ برابر شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه ساخت نیروگاه‌ها در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا محسوب می‌شویم و قادر به ساخت، نصب و راه‌اندازی نیروگاه هستیم، گفت: به لحاظ سهم بازار در ساخت، نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های حرارتی با سهم ۶ درصدی در ردیف چهار کشور برتر دنیا هستیم و از این منظر هم از کشورهایی مانند برزیل و آلمان جلوتریم.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید رجایی اضافه کرد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون با اهتمام ویژه دولت سیزدهم در راستای کاهش ناترازی تولید و مصرف ۸۴۰۰ مگاوات به ظرفیت شبکه تولید اضافه شده است که حاصل کار و تلاش دلسوزانه همکاران این صنعت است.

موتابها ادامه داد: برای عبور موفق از پیک تابستان سال جاری ۱۴۰ اقدام در وزارت نیرو صورت گرفت که برای سال آینده هم ۱۸۰ اقدام در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته که عمدتاً در راستای آماده سازی نیروگاه‌ها و افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌ها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در بخش مدیریت مصرف و آمادگی نیروگاه‌ها اقدامات مؤثری انجام شده و با انجام کامل برنامه‌های تعمیراتی در نیروگاه‌ها حرارتی ۹۹ درصدی محقق شد واین آمادگی باعث شد تابستان سال جاری را با موفقیت سپری کنیم و از پیک بار سال آینده نیز با موفقیت عبور خواهیم کرد.

مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی با بیان اینکه در سه محور اساسی درباره افزایش ۳۰ هزار مگاواتی تولید برق در دستور کار دولت قرار گرفت که تاکنون ۸۴۰۰ مگاوات آن محقق شده است، ادامه داد: برای افزایش ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت برق از طریق صنایع پرمصرف هم ۶۴۰۰ مگاوات به سرعت در حال انجام است و تا تابستان سال آتی ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات آن به مدار تولید خواهد آمد.

موتابها توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر را از دیگر سیاست‌های دولت دانست و گفت: در حال حاضر ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر داریم و ۱۰ هزار مگاوات افزایش ظرفیت تجدیدپذیرها در دستور کار قرار دارد که تا تابستان سال آینده ۳ هزار مگاوات آن وارد مدار خواهد شد.

وی عنوان کرد: در ردیف ۱۰ کشور سازنده نیروگاه در جهان هستیم و سهم چهار درصدی از کل دنیا را داریم و قطعات نیروگاهی را نیز در داخل می‌سازیم و این توانمندی از افتخارات ما است که با سرعت در این مسیر حرکت می‌کنیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین با اشاره به مدیریت مصرف حامل‌های انرژی افزود: هزینه تولید برق در کشور با احتساب قیمت سوخت ۳۰ برابر تعرفه دریافتی از مشترکان است و برای مدیریت مصرف امسال هم پاداش‌هایی برای کم مصرف‌ها پیش بینی شده است. در همین راستا برای مدیریت مصرف در سال جاری وزارت نیرو دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پاداش تخصیص داده شد.

کد خبر 725137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.