۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
افزایش بیکاری در اسپانیا

بیکاری در اسپانیا طی ژانویه ۲.۲ درصد برابر با ۶۰ هزار و ۴۰۴ نفر افزایش داشت، زیرا این کشور همچنان با بهره‌وری پایین دست‌وپنجه نرم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تعداد بیکاران اسپانیا در مجموع طی ماه گذشته به ۲.۷۷ میلیون نفر رسید که شامل افزایش ۵۸ هزار و ۷۲۱ بیکار در بخش خدمات و افزایش یک‌هزار و ۲۵۶ بیکار در بخش کشاورزی می‌شود. صنعت نیز با ۴۴۰ جویای کار دیگر مواجه شد و تعداد افراد بیکار در بخش ساختمان به تعداد یک‌هزار و ۲۳۴ نفر کاهش داشت.

بر اساس گزارش وزارت تأمین اجتماعی این کشور، تعداد مشاغل رسمی خالص نیز در طول ژانویه به اندازه ۳۸ هزار و ۳۵۷ شغل افزایش پیدا کرد که تعداد کل مشاغل را به ۲۰.۸۸ میلیون عدد رساند. افزایش بیکاری در اسپانیا به‌طور عمده ناشی از دلایل زیر است:

قوانین سختگیرانه بازار کار

قوانین سختگیرانه بازار کار یکی از دلایل اصلی افزایش بیکاری در اسپانیا است که در بازارهای مسکن و دارو نیز دیده می‌شود. از آنجا که این امر برای استخدام یا اخراج کارمندان در صورت لزوم برای کارفرمایان مشکلاتی را ایجاد می‌کند، با ایجاد بازار کاری دوگانه در کشور همراه بوده است، زیرا به‌طور عمده دو نوع قرارداد کار به‌وجود آورده که شامل قراردادهای دائمی بدون پایان و قراردادهای موقت می‌شود.

به این ترتیب کارگران جوان، غیر ماهر یا نیمه ماهر، همچنین مهاجران که احتمال دارد با قراردادهای موقت استخدام شوند با بیشترین میزان بیکاری مواجه هستند، چراکه بیشترین تقاضا برای استخدام آن‌ها در طول بخش‌های فصلی مانند گردشگری و ساخت‌وساز است. هرچند این بخش‌ها در زمان‌های اوج یا رونق بسیار خوب عمل کنند، در زمان‌های غیر اوج، رکود، کاهش تقاضا یا مواردی هم‌چون همه‌گیری‌ها بیشترین تأثیر را می‌پذیرند.

چرایی افزایش بیکاری در اسپانیا

مقابله با چالش‌های بهره‌وری در اسپانیا

مواجهه با چالش‌های بهره‌وری از دیگر از دلایل کلیدی موجود برای بالا بودن نرخ بیکاری اسپانیا نسبت به دیگر نقاط اروپا حتی در شرایطی است که بیشتر کارمندان آن ساعات طولانی‌تری نسبت به بقیه اروپا کار می‌کنند.

از سوی دیگر بخش بزرگی از اقتصاد اسپانیا توسط شرکت‌های کوچک‌تر پیش می‌رود که اغلب با مشکلات سرمایه و استعداد سروکار دارند. این شرکت‌ها بهره‌وری کمتری دارند، بنابراین مزایای آن‌ها همیشه محدودتر و بنابراین اشتغال آن‌ها کمتر است.

تداوم اقدامات حمایتی هزینه زندگی

تورم کل اسپانیا در ژانویه به ۳.۴ درصد افزایش و تورم اصلی به ۳.۶ درصد کاهش پیدا کرد. تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ نیز ۰.۶ درصد افزایش داشته است.

اسپانیا همچنین به‌تازگی اعلام کرده است که به تمدید اقدامات حمایتی خود برای هزینه‌های زندگی ادامه می‌دهد، به‌خصوص که این کشور به دلیل افزایش قیمت‌ها به‌دنبال درگیری روسیه و اوکراین و همه‌گیری کووید -۱۹ به شدت آسیب دیده است. این اقدامات شامل تخصیص یارانه حمل‌ونقل عمومی به همه اقشار جامعه و نه‌تنها جوانان و خردسالان می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده (VAT) نیز برای محصولاتی مانند سبزیجات، روغن‌های پخت‌وپز، ماکارونی و میوه‌ها با کاهش مواجه خواهد بود.

چرایی افزایش بیکاری در اسپانیا

کد خبر 725092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.